پیدا و پنهان نظافت معابر اصفهان/ خدمات شهری در «پی‌ام» نمایه می‌شود

«تمام اطلاعات تجهیزات معاونت خدمات شهری در نرم‌افزاری به نام «پی‌ام» ثبت می‌شود و در سال جاری حدود پنج میلیون متر مربع به رفت‌وروب مکانیزه شهر اصفهان اضافه شده است که در تلاش هستیم با اولویت معابر اصلی، معابر فرعی و کوچه‌ها، نظافت شهر را مکانیزه کنیم»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شش معاونت، ۱۵ سازمان، شش اداره کل، ۱۵ منطقه و مدیریت طرح ساماندهی ناژوان در زیرمجموعه شهرداری اصفهان فعالیت می‌کنند؛ یکی از معاونت‌های شش‌گانه شهرداری اصفهان معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری است که وظیفه نگهداری شهر را بر عهده دارد و دارای چهار مدیریت و شش سازمان در زیر مجموعه خود است.

با توجه به اینکه دوره ششم مدیریت شهری شعار «اصفهان من، شهر زندگی» را سرلوحه کار خود قرار داده است و اصفهان از نظر زیبایی و پاکیزگی زبانزد خاص و عام است، وظیفه این معاونت بیش از پیش خطیر خواهد بود.

معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در این دوره مدیریت شهری استفاده از روش‌های جدید برای نظافت و رفت‌وروب را در دستور کار دارد و اقداماتی را در نظر گرفته است که از جمله این اقدامات طرح جدید جمع‌آوری پسماند است؛ بر این اساس روزهای زوج و فرد هفته جایگزین تاریخ‌های زوج و فرد تقویم شد تا کارگران یک روز در هفته استراحت داشته باشند و علاوه بر آسایش آنها، افزایش رضایت‌مندی شهروندان و راندمان کارگران را به‌همراه داشته باشد.

حوزه خدمات شهری، ۱۹ درصد از بودجه سال جاری شهرداری اصفهان معادل دوهزار و ۲۷۳ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است که با این میزان بودجه باید شهر را نگهداری کند و می‌طلبد که مدیریت این حوزه برنامه‌ریزی مدونی برای تبیین و تعیین سیاست‌های خود داشته باشد.

روزانه حدود سه میلیارد تومان برای نگهداری و نظافت شهر هزینه می‌شود

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حوزه معاونت خدمات شهری یکی از حوزه‌های وسیع شهرداری است که به دلیل وجود هفت سازمان خدماتی و ستاد خدمات شهری در زیرمجموعه خود، به صورت ویژه در زمینه نگهداری شهر فعالیت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: سه قرارداد بسیار مهم شامل جمع‌آوری پسماندها، نظافت و رفت‌وروب شهری، «نت» به معنای تعمیر و نگهداری و فضای سبز در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان منعقد می‌شود که روزانه حدود سه میلیارد تومان برای نگهداری و نظافت شهر هزینه می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: حدود دو هفته گذشته قراردادهای تعمیر و نگهداری و رفت‌وروب شهری در این معاونت منعقد شد که در این دو حوزه، فعالیت‌هایی در چند ماه گذشته انجام شد تا در زمینه‌هایی که مسائلی وجود دارد بتوانیم گام‌هایی رو به جلو برداریم.

وی تصریح می‌کند: در گذشته در قرارداد تعمیر و نگهداری، تکنسین‌محور یا کارگر محور بودیم و با تلاش انجام شده تمام موارد در این حوزه تجهیزمحور شده است و در قراردادها مشخص می‌شود که چه هزینه‌ای برای تعمیر و نگهداری یک موتورپمپ اعم از تعداد کارگر لازم است؛ در این حوزه نگهداشت را جایگزین تعمیر و نگهداری کردیم و تلاش شد پیشگیرانه عمل کنیم.

بقایی با بیان اینکه تمام اطلاعات تجهیزات معاونت خدمات شهری در نرم‌افزاری به نام «پی‌ام» ثبت می‌شود، تاکید می‌کند: اطلاعات دیگر نیز در حال ثبت در این نرم افزار است.

وی با بیان اینکه در سال‌های آینده قراردادها متمرکز خواهد شد، اضافه می‌کند: به‌عنوان مثال در صورت خرید تجهیزی که دارای گارانتی است، این اطلاعات در قرارداد مشخص می‌شود و بین این تجهیز با تجهیزی که در سال‌های گذشته خریداری شده است، تفاوتی برای تعمیر و نگهداری قائل می‌شویم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه سعی داریم بیشترین بهره‌وری از تجهیزات انجام شود، می‌افزاید: سال آینده می‌توانیم هزینه پرداخت شده برای تعمیر و نگهداری هر یک از تجهیزات این معاونت را تفکیک کنیم.

وی می‌گوید: در زمینه خدمات که اغلب در حوزه جمع‌آوری پسماندها و رفت‌وروب شهری است، قراردادها به صورت حجمی منعقد می‌شود و سعی کردیم اجحافی در حق کارگران نشود، لذا رفت‌وروب هر کارگر تدقیق شد.

بقایی با بیان اینکه میانگین رفت‌وروب هر کارگر حدود ۱۵ هزار ۸۰۰ متر مربع است، خاطرنشان می‌کند: از این میزان حدود شش هزار متر مربع مربوط به رفت‌وروب و نظافت و مابقی مربوط به نگهداری کوچه‌ها است.

نظافت شهر طبق اولویت مکانیزه می‌شود

وی با بیان اینکه امسال حدود پنج میلیون متر مربع به رفت‌وروب مکانیزه شهر اصفهان اضافه شده است، تصریح می‌کند: این میزان به اندازه ۱۰۰ کارگر است که در طول سال بازنشسته شوند؛ با توجه به اینکه کارگران رغبت کمتری نسبت به فعالیت در شرکت‌های خدماتی دارند، گاهی با کمبود کارگر مواجه می‌شویم و در تلاش هستیم با اولویت معابر اصلی، معابر فرعی و کوچه‌ها، نظافت شهر را مکانیزه کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر مرخصی کارگران در قرارداد آنها گنجانده می‌شود و کارگران باید از مرخصی خود استفاده کنند، اضافه می‌کند: تمام آیتم‌های حقوقی، سنوات، اضافه کاری، متراژ رفت‌وروب و مرخصی کارگران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه روز تعطیل کارگران شنبه در نظر گرفته شد تا تعطیل‌کاری روز جمعه آنها نیز لحاظ شود، اضافه می‌کند: در صورتی که بازخورد مثبتی از طرح جدید جمع‌آوری پسماندها دریافت شود و جمعه‌ها پسماندی در شهر وجود نداشته باشد، برای کارگران رفت‌وروب نیز یک‌روز در هفته استراحت در نظر گرفته می‌شود تا کیفیت خدمت‌رسانی کارگران نیز افزایش یابد.

بقایی با بیان اینکه شهروندان اصفهان از نظر بهداشت شهری، تفکیک پسماندها و دیگر موارد بهداشتی همکاری لازم را دارند، خاطرنشان می‌کند: شهردار نیجر در روزهای گذشته مهمان اصفهان بود که به این موضوع اشاره کرد و تاکید داشت «به‌رغم اینکه کارگر خدماتی در اصفهان فعالیت ندارد، اما شهر پاکیزه و تمیز است».

وی با بیان اینکه نظارت بر فعالیت پیمانکاران در ارتباط با سامانه ۱۳۷ انجام می‌شود، تاکید می‌کند: در حوزه خدمات شهری با این سامانه ارتباط تنگاتنگی داریم و به‌صورت روزانه و داشبوردی آمار و اطلاعات حوزه خدمات شهری را مطالعه می‌کنم، البته مدیریت‌های این معاونت می‌دانند که نظارت بالا به پایین بر صحت انجام کار وجود دارد.

ثبت قراردادهای معاونت خدمات شهری در سامانه شفافیت

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تمام قراردادهای شهرداری در سامانه شفافیت بارگذاری شده است، اضافه می‌کند: قراردادهای این معاونت نیز در این سامانه وجود دارد و شهروندان می‌توانند سوالات خود را در خصوص این قراردادها از راه‌های مختلف مطرح کنند.

وی با بیان اینکه نظارت شهروندان بر کار پیمانکاران معاونت خدمات شهری کمک می‌کند که بتوانیم خدمات بهتری به آنها ارائه کنیم، تصریح می‌کند: مأموران کنترل و نظارت شهرداری اصفهان مسئول نظارت بر مباحث تخلفات پیمانکاران در سطح شهر هستند.

بقایی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه روزانه حدود سه‌میلیارد تومان برای نگهداری و نظافت شهر صرف می‌شود، با نظارت هر چه بیشتر و دقیق‌تر شهروندان، کیفیت خدمات نیز افزایش می‌یابد.

وی تاکید می‌کند: سیستم نظارتی شهرداری فعالیت دارد اما در آخر شهروندان باید مشکلات نظافت و دیگر موارد را اطلاع دهند تا بتوانیم با یک سیستم نظارتی قوی‌تر، کیفیت خدمات شهر را افزایش دهیم؛ شهروندان علاوه بر نقش مشارکتی در نگهداری و پاکیزگی شهر، نقش نظارتی نیز دارند.

کد خبر 586373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.