طول میلگرد چقدر است؟

طول میلگرد چقدر است و چه استانداردی برای تولیدش وجود دارد؟ این مقاطع فولادی در تضمین استحکام سازه‌های مختلف نقش مهمی دارند و بنا به استانداردها و معیارهای متنوع در ابعاد طولی و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند.

‌میلگردها، ضعف بتن در مقاومت در مقابل نیروهای کششی را جبران می‌کنند. توجه به طول و استانداردهای تولیدی این مقاطع فولادی اهمیت دارد. در صورت انتخاب درست است که می‌توانید روی مقاومت سازه‌ها حساب کنید و مطمئن باشید که ساخت‌وساز در مسیر امن و درستی پیش می‌رود. در این مقاله درباره طول میلگردها برایتان بیشتر خواهیم گفت.

طول استاندارد میلگرد چقدر است؟

توجه به طول مقاطعی مانند میلگردها اهمیت زیادی دارد. چرا؟ به‌دلیل اینکه برآورد هزینه‌ها و مصالح موردنیاز با آگاهی از وزن هر یک به‌دست می‌آید و برای محاسبه وزن هم نیاز به دانستن طول مصالح وجود دارد.

هر کشور و کارخانه‌ای استانداردهای خودش را برای تولید میلگرد دارد. اما به‌طور کلی، قطر میلگردها از ۶ تا ۶۰ میلی‌متر در نوسان است و طولشان هم ۱۲ متر است. برای میلگردهایی با قطری کمتر از ۱۰ میلی‌متر، امکان تولید در قالب کلاف هم وجود دارد.

میلگرد کلاف

منظور از میلگرد کلاف هم آن است که میلگردها به‌شکل کلاف‌هایی درهم پیچیده‌شده عرضه می‌شوند. نگهداری میلگردهای کلاف با ساده متفاوت است و انبارداران از این نوع میلگردها استقبال می‌کنند. به‌کارگیری کلاف‌های عرضی باعث می‌شود که نیروی حاصل از بارها، به‌طور یکنواخت روی سقف توزیع شوند. میلگردهایی که منعطف و در اندازه‌ای پایین و اندک هستند، به‌صورت حلقه‌های پیچیده یا همان کلاف تولید می‌شوند. اشغال اندک فضا و کاربردهای متنوع از آنها گزینه محبوبی می‌سازد.

طول میلگردهای شاخه‌ای

میلگردهای ساده بیشتر به شکل کلاف تولید و عرضه می‌شوند اما نوع آجدارشان هم گاهی در قالب کلاف در بازار به‌فروش می‌رسند. درست است که میلگردهای کلاف کاربرد دارند و برای بسیاری از پروژه‌ها مناسب هستند اما تولید میلگردهای شاخه‌ای متداول‌تر است و هر شاخه میلگرد هم معمولاً در طول ۶ تا ۱۲ متر برش می‌خورد و با بندیل‌بندی از کارخانه به بیرون عرضه می‌شود. منظور از بندیل‌بندی چیست؟ پیش از رساندن میلگردها به مشتریان، آنها را بسته‌بندی می‌کنند. به این بسته‌بندی‌ها بندیل گفته می‌شود. بندیل‌بندی کار جابه‌جایی و عرضه میلگردها را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

طول میلگردهای ساده

یکی از پرکاربردترین میلگردها از نوع ساده است. برای تولید این میلگردها، ابتدا شمش را با جک‌های هیدرولیکی در ردیف‌هایی معلوم و مشخص در کوره‌ها قرار می‌دهند. دمای این کوره‌ها بالا و در حدود ۱۱۰۰ سانتی‌گراد است. با قرارگیری شمش‌ها در کوره و وجود جریانات گردابی در دمای بالا، آمادگی برای نورد به‌وجود می‌آید. شمش‌های پخته‌شده روی رول‌ها قرار می‌گیرند و در مرحله رافینگ طی سه بار از قطرشان کاسته و به‌طولشان اضافه می‌شود. اگر قرار به آجدار کردن میله‌ها نباشد، بدون عبور از مرحله استند، به بخش قیچی متراژ برای برش‌خوردن در طول‌هایی مشخص می‌روند.

برش و تعیین اندازه طولی میلگردها

میلگردها به‌وسیله گیوتین‌هایی براساس استانداردهای ایران برش داده و بندیل‌بندی می‌شوند. این میلگردها با قطر ۱۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و به‌همین خاطر در صنایع سبک کاربرد زیادی دارند.

شکل تولیدشان هم شاخه‌ای است و شاخه‌های تولیدی هم در بیشتر مواقع، طولی به‌اندازه ۱۲ متر دارند. به‌جهت حمل‌ونقل راحت‌تر، میلگردهای ساده را که طولی ۱۲ متری دارند، از وسط دونیم و به‌شکل دو شاخه ۶ متری جابه‌جا می‌کنند. این اقدام جهت سهولت ترابری و جابه‌جایی مقاطع نام‌برده است. شکل راحت و درست حمل‌ونقل، در کاهش هزینه‌ها و حفظ امنیت جابه‌جایی مصالح نقش بسیار مهمی دارد.

طول میلگرد چقدر است؟

چند میلگرد برای هر سازه نیاز است؟

برای تهیه میلگرد و آگاهی از انتخاب طول و اندازه مناسب باید برآورد و ارزیابی داشته باشید. برای مثال باید بدانید که مقدار میلگرد مورد نیازتان چقدر است و چه وزنی از آن را می‌خواهید و بعد با در نظرگرفتن نرخ مصالح مورد نظرتان برای مثال قیمت میلگرد نیشابور یا هر میلگرد دیگری، ارزیابی‌هایی درباره بودجه و زمان پروژه خواهید داشت. تخمین مصالح که «متره» نام دارد به خرید مقرون‌به‌صرفه مصالح مختلف از جمله مقاطع فولادی مانند میلگرد کمک شایانی می‌کند.

اهمیت توجه به طول میلگردها

خرید بیش‌از اندازه، باعث افزایش هزینه‌هایتان مانند حمل‌ونقل می‌شود و خرید کمتر هم امکان نیاز به خرید مجدد با قیمت بالاتر را به‌وجود می‌آورد. برای ارزیابی میلگرد مورد نیاز باید وزنش را بدانید. با آگاهی از وزن تقریبی است که می‌توانید دست به خرید بزنید. برای محاسبه وزن هم لازم است که طول میلگرد را بدانید.

محاسبه طول میلگردها

برای آگاهی از طول میلگردها نیاز به درنظر گرفتن این موارد وجود دارد:

  • طول محور پی؛
  • کاور همان فاصله‌ای است که میلگرد باید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی در بیرون از بتن قرار بگیرد.
  • خم قسمت انتهایی و ابتدایی.

جهت برآورد وزن باید بدانید که طول میلگرد چقدر است و برای اندازه‌گیری طول میلگرد باید از فرمول زیر کمک بگیرید:

(۲* طول کاور) - (۲* طول خم) + طول محور = طول میلگرد

آگاهی از وزن و طول می‌تواند به شما دید و چشم‌اندازی از مقدار مصالح مورد نیاز بدهد. در صورتی‌که در متره‌کردن یا همان ارزیابی و برآورد نیازهای پروژه به‌خوبی عمل کنید، بخش مهمی از زمان و هزینه‌هایتان را به‌درستی برنامه‌ریزی خواهید کرد. این یعنی پروژه‌ها در زمانی به‌موقع و مناسب و البته با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر مدیریت خواهند شد.

طول میلگرد چقدر است؟

در آخر

برای ساخت‌وساز نیاز به شناخت مراجعی وجود دارد که قیمت مصالح را به‌دقت و به‌روز استعلام می‌کنند. با مراجعه به چنین منابعی است که می‌توانید درباره مدیریت بخش‌های مختلف کار تصمیمات بهتری بگیرید. آگاهی از قیمت‌ها و استناد به منبعی قابل‌اعتماد به شما کمک می‌کند که برای خرید مصالح مورد نیاز پروژه‌تان درست‌تر تصمیم‌گیری کنید. یکی از این منابع و مراجع معتبر شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. آیرومارت با ارائه قیمت‌های دقیق، درست و به‌روز نمی‌گذارد که خریداران مختلف و دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز در صنایع گوناگون از نرخ درست و دقیق محصولات مختلف بازار مقاطع فولادی بی‌خبر بمانند.

ارتباط با آیرومارت

برای تماس با آیرومارت می‌توانید:

  • با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت com مراجعه کنید.

این شرکت با ارائه قیمت‌ها و تحلیلی درباره نوسانات کمک بزرگی به ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران این حوزه می‌کند. آیرومارت علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره قیمت انواع محصولات از جمله قیمت میلگرد ۱۴ و میلگردهای دیگر در تأمین و بازرگانی مقاطع هم نقش دارد. آشنایی با این شرکت فعال و خوش‌نام تجربه خوبی برایتان رقم خواهد زد. شناخت شرکت‌هایی باسابقه که وجهه‌ای مطلوب در بازار دارند، از واجباتی است که به‌عنوان دست‌اندرکاری در پروژه‌های ساخت‌وساز باید حتماً به آن توجه داشته باشید.

کد خبر 586343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.