گران اما دوست‌داشتنی!

امروزه سیاره زمین با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو شده و بشر برای تداوم حیات خود به گسترش صنعت فضایی نیاز دارد؛ از طرفی در راستای رونق صنعت فضایی باید مانند خودروسازی به سمت تجاری شدن توسعه یابد و کسب درآمد کند که در این زمینه، گردشگری بهترین راه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری و سفر از فعالیت‌های محبوب تمام اقشار جامعه است و مردم همواره مجذوب مشاهده مکان‌های خاص، عجیب و تاریخی هستند. امروزه با پیشرفت صنعت فضایی و ورود شرکت‌های خصوصی مانند "اسپیس‌ایکس"، "بلواریجین" و "ویرجین گلکتیک" سفرهای توریستی به فضایی نیز آغاز شده، اما این سفرها به مدار زمین و یک ارتفاع خاص محدود است و هنوز رؤیای قدم گذاشتن بر سطح سیاره‌های دیگری مانند ماه و مریخ امکان‌پذیر نشده است. هدف کنونی مراکز فضای فراهم‌سازی سیاراتی مانند ماه و مریخ برای حیات انسان است و مریخ به عنوان سیاره‌ای که شرایط مطلوبی نسبت به سایر سیارات دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای سفر پیش رو باشد.

گردشگری فضایی؛ عاملی برای رونق صنعت هوا و فضا

عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با اهمیت فناوری فضایی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه شرایط زمین به گونه‌ای شده که در فصل تابستان با گرمای بسیار در فصول سرد سال نیز با سرمای شدید مواجه هستیم.

وی می‌افزاید: علاوه بر مسئله گرمایش جهان، بحران آب و آلودگی جو نیز فزاینده شده و منابع به مرور محدود می‌شود؛ معادن فلزی و غیرفلزی که لازمه پیشرفت زندگی مدرن است در حال نابودی است؛ بنابراین مجموع تمام این مسائل نشان می‌دهد کیفیت سیاره زمین نسبت به گذشته کاهش یافته است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه می‌دهد: بشر همواره شاهد پیشرفت تکنولوژی فضایی بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران این عرصه نیز به‌دنبال سفر به سیارات دیگر هستند. صنایع فضایی با رشد بسیار سریعی روبه‌رو شده است و در آینده تبدیل به صنعتی عمومی مانند خودروسازی خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: اگر به مشکلات کره زمین و جایگاهی که تکنولوژی فضایی در بین جامعه به‌دست آورده توجه کنیم، متوجه می‌شویم که در آینده نه چندان دور به تکنولوژی فضایی برای فرار از سیاره زمین نیاز خواهیم داشت.

مرادی در رابطه با اهمیت توریسم فضایی می‌گوید: به دلیل اینکه بشر برای تداوم حیات خود به صنعت فضایی نیاز دارد، صنایع فضایی نیز برای رونق گرفتن باید مانند صنایع هوایی و خودروسازی به سمت تجاری شدن توسعه یابد و کسب درآمد کند؛ در این زمینه گردشگری بهترین گزینه محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: یکی از مباحثی که در اقتصاد فضایی بسیار مهم و حائز اهمیت است، گردشگری است. گردشگری فضایی در ابتدا توسط سازمان فضایی روسیه آغاز شد؛ شخصی به نام «انوشه انصاری» بدون هیچ سابقه‌ای توسط این سازمان فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه می‌دهد: گردشگری فضایی امروزه یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق صنعت فضایی و استفاده تجاری است که به دلیل علاقه بسیار مردم نسبت به فضا، احتمالاً بازار قابل ملاحضه‌ای خواهد داشت؛ همین مسئله باعث شده سرمایه‌گذاران در این زمینه از هم پیشی بگیرند.

وی اشاره می‌کند: هنگامی که سازمان فضایی روسیه گردشگری فضایی را پایه‌گذاری کرد، تنها مسافران را به ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری پرتاب می‌کرد، اما به نظر می‌رسد در آینده با سفرهای گسترده‌تری در قالب هتل‌های فضایی یا حتی اقامت در ماه و مریخ روبه‌رو شویم.

مرادی در رابطه با فعالیت شرکت‌های خصوصی در توریست فضایی می‌گوید: شرکت اسپیس‌ایکس سه شهروند را به همراه یک فضانورد برای اقامت به ایستگاه فضایی فرستاد و همین مسئله نشان می‌دهد، بخش خصوصی بسیار جدی در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی می‌افزاید: امروزه سفرهای فضایی با قیمت بسیار بالایی صورت می‌گیرد به شکلی که تنها ثروتمندان می‌توانند چنین سفرهایی را تجربه کنند، اما با توجه به فعالیت کنونی شرکت‌های خصوصی، امکان دارد در آینده نه‌چندان دور قیمت‌ها کاهش یابد.

این پژوهشگر علوم فضایی تصریح می‌کند: توریست فضایی امروزه با حضور شرکت‌های خصوصی بسیار جدی‌تر دنبال شده است و رقابت شدیدی بین شرکت‌ها شکل گرفته و از طرفی تمام سرمایه‌گذران به‌دنبال توسعه گردشگری فضایی و عمومی ساختن آن هستند.

وی تاکید می‌کند: توسعه توریسم فضایی با مشکلات و خطرپذیری قابل توجهی رقابت می‌کند؛ مسافران همواره با خطرهای بسیار جدی مواجه هستند و تاکنون شرکت‌های پیشرو در صنعت هوا و فضا نیز با شکست‌های بسیار جدی روبه‌رو شده‌اند.

مرادی ادامه می‌دهد: خطرهایی که توریسم فضایی به‌دنبال دارد موجب شده فعالیت در این حوزه پیچیده‌تر شود؛ از طرفی حضور بخش خصوصی و فعالیت آن‌ها در زمینه توریست فضایی، چالش‌های حقوقی نیز ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: گسترش توریست فضایی با چالش‌های بسیار جدی در زمینه فناوری و حقوقی روبه‌رو است که اگر امروز به آن‌ها رسیدگی نشود در آینده اختلافاتی گستره‌ای ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با اینکه چه کسانی می‌توانند سفر فضایی را تجربه کنند، می‌گوید: امروزه بسیاری از شرکت‌های فضایی برای جلب مشتری و تبلیغ توریست فضایی، مسافرانی را به صورت رایگان پذیرش می‌کند، اما نباید فراموش کنیم که همه مردم نمی‌توانند به فضا سفر کنند.

وی تصریح می‌کند: توریسم فضایی مانند سفرهای زمینی مستلزم آمادگی جسمانی و روحی است؛ شرایط در فضا بسیار سخت است و به دلیل نبود گرانش ممکن است مشکلات و بیماری‌های جدی برای مسافران ایجاد شود.

مرادی اشاره می‌کند: با توجه به طرح‌هایی که تاکنون ارائه شده، ممکن است در آینده با ایجاد هتل‌های فضایی و گسترش تکنولوژی، عمومیت توریسم فضایی بیشتر شود و مردم بتوانند به راحتی سفرهای فضایی را تجربه کنند.

وی می‌افزاید: گردشگری فضایی بسیار مهم است و ایران نیز باید به این قضیه توجه کند، زیرا کشورهایی مانند امارات و عمان به گردشگری فضایی پرداخته‌اند و ایران نیز برای اینکه بتواند در بازار آینده نقش‌آفرینی کند، باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته‌باشد.

سفر به سیارات گوناگون؛ هدف‌گذاری دنیای سینما

علیرضا بیات، کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها در رابطه با توریست فضایی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به صورت کلی توریست فضایی به افرادی گفته می‌شود که فضانورد نیستند و دوره‌های حرفه‌ای را نگذرانده‌اند، اما به عنوان یک شهروند عادی به سفر فضایی علاقه‌مند هستند و با تکنولوژی فعلی می‌توانند در مدار قرار گیرند.

وی می‌افزاید: امروزه پروژه‌های بسیاری توسط شرکت‌های مختلف در زمینه توریسم فضایی تعریف شده است، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری فضایی "بلواوریجین" است که در حال حاضر به دلیل محدودیت تکنولوژی تنها تست‌های زیر مداری انجام می‌دهد، یعنی علاقه‌مندان به سفر فضایی تنها می‌توانند به فضای زیر مداری سفر کنند.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه می‌دهد: سفرهای فضایی درحال‌حاضر هزینه‌های بسیاری دارد و تنها افرادی که از توان مالی مناسبی برخوردار هستند، می‌توانند در پرتاب‌های مختلف شرکت و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری حالت بی‌وزنی را تجربه کنند.

وی اشاره می‌کند: شرکت خصوصی دیگری از طریق اسپیس‌ایکس و با کمک فضاپیمای دراگون پروژه‌ای را به تازگی انجام داده است که طی آن چهار نفر از شهروندان به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند؛ این پروژه با موفقیت سپری شد و عملاً باعث شروع دوران جدیدی در توریسم فضایی گشت.

بیات در رابطه با پروژه‌های توریستی آینده می‌گوید: طی دو سال آینده پروژه‌ای خواهیم داشت که در صورت موفقیت، می‌توانیم گردشگری فضایی گسترش داده و به کره ماه نیز سفر کنیم؛ البته تا سال ۲۰۳۵ که قرار است بشر به سیاره مریخ دست‌یابد، ممکن است محیطی در این سیاره نیز ایجاد شود و گردشگری فضایی به مریخ نیز صورت گیرد.

وی تاکید می‌کند: هدف‌گذاری‌های توریسم فضایی بیشتر توسط فیلم‌های سینمایی انجام می‌شود، اما به صورت طبیعی با شرایط فعلی سفر به اقمار مختلف امکان‌پذیر نیست؛ البته امکان اینکه در آینده بتوانیم به اقمار دیگری سفر کنیم یا اسکان دائمی در سیاره دیگری ایجاد کنیم، وجود دارد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها در رابطه با هتل‌های فضایی می‌گوید: پیرامون هتل فضایی موضوعاتی مطرح شده که در حال حاضر تنها تئوری است و عملی نشده است. امروزه متقاضیان می‌توانند در ایستگاه فضایی به مدت محدودی زندگی کنند، اما به دلیل اینکه ظرفیت ایستگاه فضایی بین‌المللی محدود است، نظریه‌هایی نیز برای ساخت هتل فضایی ارائه شده است.

کد خبر 586269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.