تبیین راهبردها در طرح مدیریت محله

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در طرح مدیریت محله تلاش شده است تا علاوه بر تبیین راهبردها و سیاست‌ها، نقش ارکان مدیریت محله در سطوح مختلف دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس معدنی‌پور امروز _سه‌شنبه، چهاردهم تیرماه_ در هفتادوششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش در مورد طرح نظام نامه محله پرداخت و اظهار کرد: در تاریخ ۲۴ اسفند سال گذشته طرح نظام‌نامه مدیریت محله به صورت دو فوریتی به صحن شورا ارائه شد که این طرح با نظر اعضای شورای اسلامی شهر به صورت یک فوریت تصویب و به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون نظارت و حقوقی ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: پس از ارجاع طرح، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی جلسات متعددی را در این کمیسیون و کمیته مشارکت‌های مردمی با حوزه‌های مختلف از جمله حوزه معاونت اجتماعی شهرداری و کمیسیون نظارت و حقوقی برگزار کرد که خروجی این جلسات تدوین «طرح نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری» است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در طرح مدیریت محله تلاش شده است تا علاوه بر تبیین راهبردها و سیاست‌ها نقش ارکان مدیریت محله در سطوح مختلف سیاست‌گذاری، راهبری، نظارت و اجرا به درستی دیده شود، افزود: شورای اسلامی شهر در بالاترین سطح این ارکان به عنوان سیاست‌گذار نقش پررنگی خواهد داشت و در سطح اجرا به عنوان ناظر حضور پیدا خواهد کرد.

وی گفت: طرح مدیریت محله چند ویژگی دارد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد تعامل و هم افزایی نهادها و سازمان‌های عمومی دولتی و مردمی ارائه کننده خدمات به شهروندان در مقیاس محله‌ای بر اساس الزام مقرر در ماده ۶۵ برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران، ایفای نقش تمام کمیسیون‌های شورا در حوزه مدیریت محله با حضور نمایندگان هر شش کمیسیون تخصصی در ستاد هماهنگی جهت سیاست‌گذاری کلان شورا در حوزه مدیریت محله، نقش نظارتی شورا در سطح محلات و در حوزه مدیریت محله با انتخاب ناظران شورای اسلامی شهر توسط ستاد هماهنگی اشاره کرد.

معدنی‌پور خاطر نشان کرد: در این طرح به موضوع نظارت شورا در سطح مدیریت محله توجه ویژه شده است، البته این موضوع از قبل بوده است و در این خصوص می‌توان از ظرفیت شورایاری‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران به موضوع شورایاری‌ها ورود پیدا کردند، تصریح کرد: موضوع شورایاری‌ها هم در مجلس، هم در شورای عالی استان‌ها و هم در شورای اسلامی شهر تهران در حال بررسی است و مسیر قانونی خود را طی می‌کند، بنابراین در طرح مذکور به دنبال این بودیم تا در بحث مدیریت محله از این ظرفیت نیز استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: از بدو شکل‌گیری مدیریت محله، هیئت امنای محلات به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت محله محسوب می‌شد که در دوره قبل مدیریت شهری این بخش غیرفعال شد و هم اکنون می‌توان گفت که مدیریت محله رها شده است.

وی ادامه داد: در این طرح موضوع تعداد اعضای هیئت امنا مورد توجه قرار گرفته است که تعداد اعضای در نظر گرفته شده از ۹ تا ۲۱ نفر متغیر است که این تعداد با توجه به "جمعیت محلات" و "تعداد نهادهای محله‌ای" در هر محله متفاوت خواهد بود.

وی اضافه کردکرد: نظام نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری از چارچوب‌های یک "طرح" برخوردار است، بنابراین در قالب طرح نمی‌توان به جزئیات پرداخت اما در دل این طرح مشخص شده که تدوین دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها در اختیار کدام حوزه است و مسلماً راهکارها برای مواجهه با آسیب‌های کنونی مدیریت محله از لحاظ ساختاری و حقوقی در دستورالعمل‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

کد خبر 586240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.