آلودگی هوا باعث تشدید آلزایمر در سالمندان می‌شود/لزوم کاهش تردد سالمندان در هوای آلوده

یک متخصص داخلی گفت: در صورت افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها، فراموشی کاذب و مقطعی برای افراد به‌ویژه سالمندان رخ خواهد داد؛ در این میان تأثیر آلودگی هوا روی افرادی که خودشان مبتلا به بیماری زمینه‌ای همچون آلزایمر هستند، شدیدتر خواهد بود.

ساحره ارومچه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیرات منفی آلودگی هوا بر سالمندان، اظهار کرد: آلاینده‌های موجود در هوای شهرها، بسته به میزان حلالیت آن‌ها در آب، روی دستگاه فوقانی یا تحتانی دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد و علائم اولیه این اثرات شامل تنگی‌نفس، خس‌خس سینه و احساس سنگینی روی قفسه سینه خواهد بود که حاکی از اختلال و کاهش عملکرد ریه‌ها دارد.

تأثیر منفی آلودگی هوا بر سالمندان

وی افزود: سوزش چشم، تنگی نفس، خس‌خس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علائم و نشانه‌های آلودگی هواست. آلودگی هوا باعث آلودگی خون می‌شود و این خون آلوده وقتی وارد سیستم مغز شود، باعث بروز سردرد و وقتی وارد سیستم اعصاب و روان شود، موجب کاهش آستانه تحمل افراد و پرخاشگری خواهد شد؛ علاوه بر این تیرگی، چروک پوست، ریزش مو، دل‌درد، نفخ و سایر بیماری‌های مزمن را نیز در پی دارد.

این متخصص داخلی اضافه کرد: منوکسیدکربن ناشی از آلودگی هوا، در خون با هموگلوبین ترکیب و باعث می‌شود اکسیژن کمتری به بافت‌ها، قلب و اندام‌های دیگر برسد و در سالمندانی که سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات زمینه‌ای دارند، بیماری‌های جدی به وجود بیاورد که در رأس آن‌ها «پنومونی» یا ذات‌الریه است؛ همچنین در زمان آلودگی هوا، سرفه، احساس سنگینی در سینه، سوزش چشم در سالمندان بسیار شایع است.

توصیه به سالمندان در زمان آلودگی هوا

وی ادامه داد: در صورت افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها، فراموشی کاذب و مقطعی برای افراد به‌ویژه سالمندان رخ خواهد داد. در این میان تأثیر آلودگی هوا روی افرادی که خودشان مبتلا به بیماری زمینه‌ای همچون آلزایمر هستند، شدیدتر خواهد شد؛ به همین خاطر سالمندان باید از تردد در محل‌های پر ازدحام خودداری کنند زیرا ریزگردها در روزهای اخیر که در سطوح پایینی و بالایی هوای سطح شهر وجود دارد مملو از میکروب‌های فعال است.

ارومچه تاکید کرد: اگر سالمندی سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی دارد و مجبور به تردد در فضای بیرون از منزل است، باید داروها و اسپری دارویی خود را همراه داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند هر چه سریع‌تر استفاده کند. درصورتی‌که از وسیله شخصی برای تردد استفاده می‌کند، باید شیشه خودرو بالا باشد تا کمتر در معرض هوای آلوده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: سالمندان در این روزها، سعی کنند که درها و پنجره‌ها را ببندند و از غذای کم‌حجم استفاده کنند؛ همچنین اگر براساس تجویز پزشک متخصص، محدودیت مصرف مایعات ندارند، حتماً روزی دو لیتر مایعات شامل آب، آبمیوه، چای کم‌رنگ و شیر مصرف کنند.

کد خبر 586195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.