۴۰۰ میلیارد خسارت سالانه ناشی از گردوغبار در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شدت گردوغبار امروز کمتر از روزهای قبل است، گفت: استان اصفهان سالانه متحمل ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از شرایط گردوغبار می‌شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گردوخاک چند روزه اصفهان به علت وزش شدید باد با سرعت ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت در مرز مشترک استان‌های اصفهان، سمنان و خراسان‌جنوبی بود که منجربه خیزش گردوغبار شد و طی مسیر در شهرستان‌های خوروبیابانک، نائین، انارک و جندق تقویت شد و به اصفهان رسید. این گردوغبار طی روز گذشته ۱۶ شهرستان استان را دربر گرفت و طبق پیش‌بینی هواشناسی، غلطت آلاینده‌ها به تدریج کاهش یافت و میزان گردوغبار تا پایان هفته کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه شدت گردوغبار امروز کمتر از روزهای قبل است، افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۰ روز ناسالم را در اصفهان تجربه کردیم که به علت گردوغبار بوده است. اصفهان طی شش ماهه ابتدایی سال، درگیر شرایط گردوغبار و شش ماهه دوم سال درگیر شرایط آلودگی‌های هوا ناشی از منابع ثابت و متحرک بوده است.

اقدامات کنترل و مدیریت گردوغبار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: کمیته اضطرار براساس اعلام سازمان هواشناسی، شدت و تغییرات جوی و دانشگاه علوم پزشکی هم براساس اطلاعات موجود، سلامت عموم را بررسی می‌کند. در جلسه برگزار شده طی روزهای قبل، همه فعالیت‌های معدنی و خاک‌برداری و اقداماتی که منجربه خیزش گردوخاک می‌شود ممنوع شد، فعالیت‌های صنایع مقداری کاهش یافت و درخصوص راهکارهای موجود در برابر مواجهه با گردوغبار نظیر استفاده از ماسک در گروه‌های هدف اطلاع‌رسانی شد.

وی با بیان اینکه شرایط مذکور نه تنها اصفهان بلکه سایر استان‌ها نظیر یزد، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و قم را نیز تحت تأثیر قرار داد، تصریح کرد: در کشور آئین‌نامه‌ای تحت عنوان پیشگیری و مدیریت پدیده گردوغبار وجود دارد که محیط‌زیست دبیرخانه آن است. این کارگروه سیاست‌های پیشگیری، مدیریت، مقابله و سازگاری با پدیده گردوغبار و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را پیگیری می‌کند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: در آئین‌نامه پیشگیری و مدیریت پدیده گردوغبار، اشاره شده که اداره راه‌وشهرسازی مکلف است در کارگروه زیربنایی درخصوص اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل گردوغبار و راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و گردوخاک پایش مستند انجام دهد. سازمان هواشناسی موظف است سامانه هشدار و پیش‌آگاهی وقوع پدیده گردوغبار را با همکاری محیط‌زیست تهیه کند که در استان اصفهان در شهرستان اردستان ایستگاه سنجش گردوغبار و هواشناسی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، مسئولیت دارند نسبت به برنامه‌های اجرایی برای بهره‌برداری پایدار از اراضی کشاورزی که منشأ گردوغبار هستند، با رویکرد کشاورزی، حفاظتی یا تفکیک، برای پیشگیری و مقابله با پدیده گردوغبار، اقدام کنند. مقرر شد اداره کل منابع طبیعی اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با پدیده گردوغبار را در چارچوب این برنامه اجرا کند و محیط‌زیست با همکاری هواشناسی، شیوه‌نامه اجرایی مدیریت شبکه اضطرار را تدوین کند. همچنین درخصوص توسعه و بهره‌برداری از معادن از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به پدیده گردوغبار، مقرر شد شورای معادن پیگیری کند.

سه هزار و ۲۰۰ میلیون هکتار از استان اصفهان بیابان است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۳۲ درصد مساحت استان اصفهان بیابان است، ادامه داد: ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار، وسعت استان است که شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن مسکونی و سه هزار و ۲۰۰ میلیون هکتار آن بیابان است. میانگین میزان بارش دریافتی استان از مهرماه سال گذشته تاکنون برابر با ۱۴۵ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش در شرق و مرکز استان ۳۵ درصد گزارش شده است، اظهار کرد: کمبود بارش نسبت به بلندمدت در خور ۷۰ درصد، در نائین ۳۵ درصد و در شهر اصفهان ۵۰ درصد گزارش شده است. همین کم‌بارشی باعث می‌شود که شرایط ایجاد کانون‌های گردوغبار افزایش یابد و زمینه‌ساز خیزش گردوغبار باشد، همچنین زمین‌های کشت‌نشده و رهاسازی شده نیز می‌تواند پدیدآورنده شرایط مذکور باشد.

شناسایی یک‌ونیم میلیون هکتار کانون بحران فرسایش بادی

شیشه‌فروش با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده در استان اصفهان، یک‌ونیم میلیون هکتار کانون بحران فرسایش بادی شناسایی شده و ۱۴ شهرستان تحت شرایط کانون‌های فرسایش بادی و گردوغبار هستند، افزود: در این مدت ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی در راستای کنترل کانون‌های گردوغبار انجام شده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، منابع طبیعی قرار است ۱۶ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، هزینه کند، خاطرنشان کرد: استان اصفهان سالانه متحمل ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از شرایط گردوغبار می‌شود.

کد خبر 586163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.