لزوم محدودکردن فعالیت‌های بیرون از منزل و استفاده از ماسک در شرایط گردوغبار

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه انتظار می‌رود اقدامات خودمراقبتی از سوی مردم با جدیت بیشتری انجام شود، گفت: خشکی زاینده‌رود نقش زیادی در تشدید آلودگی هوا در اصفهان دارد و در این شرایط استفاده از ماسک ضروری است.

سیدمهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه افزایش ریزگردها و فعال شدن کانون‌های گردوغبار به ویژه در مناطق مرکزی، شمال و شرق اصفهان منشأ داخلی و بیرون استانی دارد، اظهار کرد: براساس گزارش‌های هواشناسی به جز فعالیت کانون‌های گردوغبار درون‌استانی، وزش باد شدید در محور جنوبی استان سمنان و خراسان‌جنوبی سبب کاهش کیفیت هوا در مناطق مختلف اصفهان شده است.

افزایش ذرات معلق در هوای اصفهان نگران‌کننده است

وی درباره اینکه شرایط آلودگی هوای اصفهان با منشأ کانون‌های داخلی کشور طی روزهای اخیر سبب تداوم گردوغبار در استان اصفهان شده است، افزود: متأسفانه ذرات معلق با عنوان (PM) پی ام ۲.۵ یا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، طی ساعت منتهی به ۱۱ شب با عدد ۲۸۰ در اصفهان بیانگر شرایط نامساعد شاخص کیفیت هوا است که تا حد زیادی شرق اصفهان تا مرکز و قسمت‌هایی از شمال و جنوب شرقی را درگیر کرده است.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در مورد نگران‌کننده بودن شرایط آلودگی هوا در اصفهان، تاکید کرد: وضعیت کیفی هوا از سال قبل تاکنون به دلیل خشکسالی‌های متوالی و کمبود بارش‌ها در برخی از مناطق مختلف کشور به‌ویژه در استان اصفهان نسبت به سال گذشته بسیار نامناسب‌تر شده؛ به طوری که وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید با فعالیت کانون‌های داخلی استان و استان‌های همجوار در مناطق مختلف استان این شرایط را وخیم‌تر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه خشکی زاینده‌رود نقش زیادی در تشدید آلودگی هوای اصفهان دارد، خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های متوالی بر بستر رودخانه زاینده‌رود طی سال‌های اخیر به جز افزایش آلایندگی‌ها در اصفهان منشأ اصلی تشدید گردوغبار درون استانی در این روزها بوده است.

کاهش ۵۰ درصدی هوای پاک در اصفهان

میرجهانیان با اشاره به اینکه تعداد روزهای هوای پاک در اصفهان به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، گفت: وضعیت کیفیت هوا در نیمه نخست امسال با نیمه دوم با توجه به تغییرات جوی و نوع آلودگی‌ها بسیار متفاوت بوده و نمی‌توان دقیقاً گفت طی این روزها اصلاً هوای پاک در استان اصفهان وجود نداشته است. تعداد این روزها با توجه به شرایط جوی اندک بوده است.

وی درباره پیش‌بینی میزان وضعیت آلودگی هوای استان اصفهان طی روزها و ماه‌های آتی، اظهار کرد: وضعیت آلودگی هوا در نیمه نخست سال با افزایش ریزگردها و فعال شدن کانون‌های گردوغبار داخلی و بیرون استانی تشدید شده است و منشأ آلودگی هوا در نیمه دوم سال نیز با سردی و کاهش دما ناشی از ذرات معلق باعنوان (PM) پی‌ام ۲.۵ یا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بسیار زیاد است و از سوی دیگر به‌دلیل رخدادهای جوی و ترویج ریزگردها ناشی از خشکسالی‌ها در کشورهای همسایه عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان و خیزش آن‌ها به داخل کشور و استان‌های همجوار پیش‌بینی هوا برای ماه‌ها با شرایط سخت‌تر روبه‌رو باشیم.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به برگزاری کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوای استان اصفهان، افزود: در این کارگروه مصوب شد هرگونه فعالیت منجربه افزایش گردوخاک، ممنوع است؛ شهروندان ملزم به رعایت اصول حفاظت فردی و استفاده از ماسک هستند. همچنین بر ممنوعیت فعالیت‌های آموزشی و ورزشی تابستانه مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و مهدهای کودک تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت اعلام شرایط آلودگی هوا انتظار می‌رود اقدامات خودمراقبتی از سوی مردم با جدیت بیشتری انجام شود، خاطرنشان کرد: در این شرایط لازم است فعالیت خارج از منزل محدود شود و از انجام فعالیت فیزیکی شدید و ورزش خودداری شود.

میرجهانیان با این توصیه که در شرایط آلودگی هوا از رفتن به پارک‌ها و مراکز تفریحی خودداری شود، اظهار کرد: در صورت اجبار به فعالیت در هوای آزاد در شرایط ناسالم، باید از ماسک مناسب استفاده و زمان فعالیت به کمترین زمان ممکن کاهش یابد.

کد خبر 586162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.