‌تعطیلی شهرها، آلودگی ریزگردها را برطرف نمی‌کند

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: تاثیر تعطیلی شهرها برای کاهش آلودگی، بستگی به منشأ آلودگی دارد، وقتی منشأ آلودگی ریزگردها باشد، تعطیلی آلودگی را کاهش نمی‌دهد و تنها این پیام را برای به مردم دارد که در خانه بمانید تا از مضرات آلودگی هوا مصون باشید.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فلسفه تعطیلی شهرها هنگام آلودگی هوا، کاهش ترافیک نیست، اظهار کرد: دلیل عمده آلودگی این روزهای هوای شهر اصفهان، هجوم ریزگردها از کانون‌های داخل یا خارج از کشور به آسمان این شهر است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اصلی تعطیلی‌ها برای کاهش مواجهه افراد با آلودگی است تا آنها در خانه بمانند و دچار بیماری یا دیگر مشکلات نشوند، افزود: گاهی ذهن افراد به این سمت و سو است که با کاهش ترددهای شهری، از حجم آلودگی هوا کاسته خواهد شد، در حالی که این موضوع درست نیست.

این کارشناس حمل‌ونقل ادامه داد: در شرایط جوی دیروز و امروز اصفهان اعلام تعطیلی ادارات به جهت کاهش مواجهه افراد با هوای آلوده است؛ چرا که تعطیلی شهرها، حجم ریزگردها را کاهش نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی شهرها تأثیری در کاهش آلودگی آنها دارد، گفت: تأثیر تعطیلی شهرها برای کاهش آلودگی، بستگی به منشأ آلودگی دارد، وقتی منشأ آلودگی ریزگردها باشد، تعطیلی آلودگی را کاهش نمی‌دهد و فقط به مردم می‌گوید در خانه بمانید تا از مضرات آلودگی هوا مصون باشید، اما وقتی منشأ آلودگی به دلیل تراکم بیش از اندازه آلاینده‌ها و ترافیک باشد که بیشتر در کلان‌شهر تهران و گاهی هم در اصفهان اتفاق می‌افتد، کاهش ترافیک در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است.

لقایی با اشاره به تأثیر برگزاری جلسات در راستای کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: برگزاری این جلسات، انتهای زنجیره است زیرا آسیب به هوای شهرها وارد شده است و در این جلسات تصمیم گرفته می‌شود تا به مردم بگویند چه کنند که از مضرات آن کمتر آسیب ببینند.

وی گفت: بی‌شک و با توجه به اینکه وجود آب تعادل دمایی ایجاد می‌کند، اگر آب در بستر زاینده‌رود جاری بود و تالاب گاوخونی خشک نشده بود، از نظر ریزگردها مخاطرات کمتری داشتیم؛ چراکه تالاب در شرایط فعلی، خود منبع ریزگردها می‌شود.

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: اگر هر دستگاهی به وظایف خود به نحو احسن عمل کند و در این راستا دغدغه‌مند باشد، اقدامات در کاهش آلودگی هوا در میان‌مدت و بلندمدت تأثیرگذار است.

کد خبر 586122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.