مسیر دشوار تنش‌زدایی ایران و عربستان

نزدیکی ایران و عربستان با توجه به تأمین بخشی از انرژی بین‌المللی در حوزه نفت و ظرفیت‌های موجود در حوزه دریانوردی و توانمندی بالا در بخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، قطعاً برای توسعه اقتصادی دو کشور و منطقه مؤثر واقع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی در خصوص مذاکرات بغداد در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «موضوع امنیت و توسعه اقتصادی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه به‌ویژه خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی است. بر این اساس علاقه‌مندی ایران به صلح، ثبات، همکاری و تعامل با همه کشورهای منطقه جزو دستورالعمل‌های همیشگی حوزه دیپلماسی ایران به‌ویژه دولت سیزدهم بوده و هست.

تلاش‌هایی برای برقراری روابط مجدد میان تهران و ریاض صورت گرفت و در همین راستا جمهوری اسلامی میانجیگری کشور دوست و همسایه عراق را برای برقراری ارتباط دیپلماتیک با ریاض با روی باز پذیرفت و در پنج دور مذاکره در بغداد شرکت کرد.

با توجه به فراز و فرودهایی که گفت‌وگوهای بغداد داشته است، نخست‌وزیر عراق در سفر به عربستان موضوع مذاکرات مجدد را مطرح کرد و با توافق صورت گرفته از سوی مقامات سعودی، با این پیام به ایران آمد که این مذاکرات به‌زودی و با سرعت بیش از گذشته انجام شود و تحولات دیپلماتیک آن ملموس باشد.

در جریان دیدار دیروز مقامات ایران و عراق، با توجه به این‌که موضوع ادامه گفت‌وگوهای ایران و عربستان جزو مهم‌ترین محورهای مذاکره بود، جمهوری اسلامی با روی باز از پیشنهاد الکاظمی استقبال کرد و رئیس‌جمهور در نشست خبری خود تصریح کرد که ما آماده گفت‌وگو با همه کشورهای منطقه هستیم اما مسیر گفت‌وگو باید منطبق با منافع و مصالح جهان اسلام باشد.

موضوع ارتباط نداشتن سیاسی کشورهای منطقه با رژیم غاصب صهیونیستی جزو مهم‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی است، در همین ارتباط الکاظمی با گفت‌وگوهایی که با طرف عربستانی داشت، نسبت به این موضوع به‌گونه‌ای برخورد کرد که گویا مقامات سعودی هم ظاهراً نسبت به این مسئله تحفظاتی دارند و موضوع ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی در دستور کار عربستان نیست.

مسئله استقلال یمن و گفت‌وگوهایی یمنی، دخالت نکردن هیچ کشور خارجی در این‌باره و حمایت جمهوری اسلامی از مستضعفان و مظلومان هم جزو مسائل و مطالبی بود که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرده است.

ماحصل گفت‌وگوها نشان می‌دهد که الکاظمی در این مذاکرات موفق بوده است و با گفت‌وگوهایی که با دو طرف ماجرا داشت با اطمینان خاطر تهران را به مقصد بغداد ترک کرد؛ به‌نظر می‌رسد مسئله گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان در یک سراشیبی تا رسیدن به نتیجه قرار دارد.

برقراری ارتباط میان ایران و عربستان که منافع فراوانی برای منطقه در پی خواهد داشت، زیرا با عنایت به قدرت نفوذ دو کشور در جهان اسلام به‌نظر می‌رسد از خلأ ارتباط میان تهران و ریاض، رژیم صهیونیستی و کشورهای فرامنطقه‌ای بیشترین بهره را ببرند.

هر چقدر جمهوری اسلامی و عربستان در چارچوب اصول و ارزش‌های اسلامی قرآنی تحکیم ارتباط داشته باشند به‌دلیل قدرت، وسعت خاک و توانمندی‌های متعدد دو کشور قطعاً می‌تواند منافع جهان اسلام را تأمین کند. همچنین قدر مسلم نزدیکی این دو کشور، فضای حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تنگ‌تر خواهد کرد.

نزدیکی ایران و عربستان با توجه به تأمین بخشی از انرژی بین‌المللی در حوزه نفت و ظرفیت‌های موجود در حوزه دریانوردی و توانمندی بالا در بخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، قطعاً برای توسعه اقتصادی دو کشور و منطقه مؤثر واقع خواهد شد. همچنین این دو کشور علاوه بر دارا بودن نقاط مشترک در حوزه بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، می‌توانند در بخش تنظیم قیمت نفت همکاری مفیدی داشته باشند.»

کد خبر 586094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.