نبود مدیریت جامع؛ معضل بزرگ شهرداری‌ها

شهردار گلدشت، مهم‌ترین معضل شهرداری‌ها را نبود مدیریت جامع شهری دانست و گفت: چنان‌چه شهرداری‌ها وزراتخانه تخصصی داشتند، توسعه و عمران شهری بهتر مدیریت می‌شد.

محمدمهدی فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری‌ها نوک پیکان ارتباط با مردم هستند و هیچ نهادی به اندازه شهرداری‌ها با مردم در ارتباط نیست.

وی با اشاره به تعریف ۳۵۰ وظیفه برای شهرداری‌ها، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیم و جمعیت ساکن در هر شهر، شهرداری‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند، اما مهم‌ترین و نخستین چالش شهرداری نبود درآمد پایدار است.

شهردار گلدشت خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها وظایف گسترده‌ای دارند و برای انجام آن نیازمند درآمد پایدار هستند، در غیر این صورت مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

فردوسی تصریح کرد: تراکم‌فروشی در شهرهای بزرگ و سطح پایین خدمات در شهرهای کوچک از مشکلات نبود منابع درآمد پایدار است که موجب نارضایتی شهروندان و مهاجرت آنان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر امروز شاهد مهاجرت مردم از روستاها به شهرهای کوچک، شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها هستیم، دلیل اصلی آن نبود خدمات و زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی است.

شهردار گلدشت تاکید کرد: برنامه‌محور نبودن طرح‌های شهرداری‌ها موجب می‌شود با تغییر مدیریت شهری، رویکرد و برنامه‌های شهرداری نیز تغییر کند، به علاوه برنامه‌های مدون استراتژیک ۲۰ ساله یا برنامه‌های عملیاتی چهار و پنج ساله کمتر در شهرهای ایران مورد توجه است.

فردوسی با بیان اینکه اجرای پروژه‌ها به صورت موردی موجب اتلاف انرژی، کاهش درآمد و خدمات‌رسانی نامطلوب می‌شود، تاکید کرد: برنامه‌ریزی استراتژیک مدون براساس برنامه آمایش سرزمین، مطالعات و نیازسنجی راهبردی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها در نظام تصمیم‌گیری کشور جایگاه تخصصی ندارند، گفت: اگر وزارتخانه تخصصی برای شهرها و شهرداری‌ها وجود داشت، توسعه و عمران شهری بهتر مدیریت می‌شد و وضع فعلی شهرداری‌ها بهتر بود.

شهردار گلدشت با بیان اینکه مهم‌ترین معضل شهرداری‌ها نبود مدیریت جامع شهری است، افزود: در قانون اساسی آمده است که شهرداری‌ها باید بر تمام امور شهر نظارت داشته باشند؛ بنابراین لازم است این قانون اجرایی شود تا تمام نهادها تحت نظارت شهرداری‌ها مدیریت شوند.

کد خبر 586081

برچسب‌ها