چگونه می‌توان اقتصاد مدور پلاستیک در شهرها را سرعت بخشید؟

تسریع در پیشرفت اقتصاد مدور یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنایعی به حساب می‌آید که برای توسعه زنجیره تامین کلی محصولات خود به آن نیاز دارند. امروزه رویکردهای تکنولوژیک توانسته است تحقق چنین هدفی را امکان‌پذیر کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همواره "ضرورت"، منشأ خلق یک نوآوری بوده است و حل بحران پسماندهای پلاستیکی نیز از این امر مستثنی نیست. در واقع، اکنون که انباشتگی مواد پلاستیکی در فضاهای طبیعی به ویژه اقیانوس‌ها به یک بحران جدی تبدیل شده است و بر اساس گزارش‌ها، تقریباً ۷۰ درصد آن‌ها بدون بازیافت باقی می‌ماند و هدر رفتن ۱۲۰ میلیارد دلار اقتصاد در سراسر جهان را در پی دارد، خلق ایده‌های جدید برای حل آن یک ضرورت به‌شمار می‌رود.

امروزه مدیران در سراسر دنیا، نوآوری‌های مختلفی را در زمینه کاهش بحران‌های شهری تحت حمایت خود قرار می‌دهند و به همین دلیل، همواره ایده‌های جدید و کارآمدی در حال پیدایش است که زندگی را برای ساکنان زمین تسهیل می‌کند. در ادامه به معرفی بهترین استراتژی‌هایی پرداخته می‌شود که تاکنون در زمینه تسهیل و تسریع اقتصاد مدور در گوشه و کنار جهان پیاده شده است.

طبقه‌بندی رباتیک

بسیاری از مردم سراسر جهان از این‌که مواد زائد را از یکدیگر تفکیک کنند، حس بسیار بدی دارند و حتی این کار را به خاطر آلودگی آن، برای سلامت خود خطرناک فرض می‌کنند. از سوی دیگر، کارکنانی که برای تفکیک زباله‌ها از سوی شهرداری‌ها استخدام می‌شوند، هنگام جداسازی آن‌ها ممکن است با شیشه‌های شکسته مواجه شوند و وضعیت‌های خطرناکی را تجربه کنند. در این راستا، گروهی از خلاقان اهل کلرادو در ایالات متحده آمریکا ربات‌هایی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نقش انسان‌ها را به درستی در تفکیک زباله‌ها ایفا کند. این ربات‌ها بر اساس شکل، اندازه، رنگ و بافت به جداسازی اقلام مختلف نظیر روزنامه‌ها، مقواها و مواد پلاستیکی می‌پردازد و حتی لوگوهای نصب شده روی اجناس مختلف را نیز جدا می‌کند.

چگونه می‌توان اقتصاد مدور پلاستیک در شهرها را سرعت بخشید؟

رودخانه‌های تصفیه‌کننده

همه ساله حدود هشت میلیارد کیلو پسماند پلاستیکی راهی دریاها می‌شود که ۸۰ درصد آن‌ها از زمین‌ها، رودخانه‌ها و کانال‌ها به سمت آب‌ها روانه می‌شود. گروهی از مهندسان اهل هلند، پروژه‌ای تحت عنوان Bubble Barrier به معنی "مانع حبابی" را با هدف جلوگیری از ورود پسماندهای پلاستیکی از رودخانه‌ها به دریاها و اقیانوس‌ها آغاز کردند و به تبعات مثبتی در این زمینه دست یافتند. در این پروژه، لوله بزرگی آب رودخانه‌ها را در دریاها تخلیه می‌کند و با ایجاد جریانی از حباب‌ها، پسماندهای پلاستیکی را در سطح نگه می‌دارد و از ورود آن‌ها به دریاها خودداری می‌کند. این رویکرد به مدت یک سال در آمستردام هلند پیاده شد و بدون این‌که تأثیری بر زندگی ماهی‌ها یا کشتی‌ها بگذارد، به فیلتر موفقیت‌آمیز پسماندهای پلاستیکی منجر شد.

چگونه می‌توان اقتصاد مدور پلاستیک در شهرها را سرعت بخشید؟

ردیابی مواد پلاستیکی

پروژه Circulor از دیگر رویکردهای موفقیت‌آمیزی است که تاکنون برای ممانعت از ورود پسماندهای پلاستیکی در بریتانیا پیاده شده است. کمپانی توسعه‌دهنده این روش تلاش کرد مانع از ورود اقلام به دریا شود، ضمن این‌که همکاری خود را با زنجیره‌های تأمین صنعتی برای توسعه بازیافت پلاستیک گسترش داد. در پروژه Circulor، یک دوقلوی دیجیتالی از عناصری در زنجیره تأمین شکل می‌گیرد که به ردیابی مواد پلاستیکی در سراسر چرخه زندگی آن‌ها می‌پردازد و این کار، از طریق تکنولوژی، نرم‌افزارهای قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند و سایر تجهیزات الکترونیک محقق می‌شود.

چگونه می‌توان اقتصاد مدور پلاستیک در شهرها را سرعت بخشید؟

بهبود روش‌های بازیافت

حدود ۸۰ درصد از پسماندهای پلاستیکی بدون بازیافت راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود و هیچ فرصتی برای استفاده دوباره از آن‌ها باقی نمی‌ماند. در همین رابطه، رویکردی به نام بازگشت پلاستیک شکل گرفته است که امکان بازیافت پسماندهای پلاستیکی را به روشی جدید فراهم می‌آورد. در این روش با استفاده از اکسیداسیون شیمیایی، رادیکال‌های آزادی به وجود می‌آید که پلیمرهای پلاستیکی را مورد هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را به اجزای اولیه سازنده تجزیه می‌کند. در نتیجه، می‌توان از این روش برای بازیافت تمام انواع مواد پلاستیکی بهره برد و جالب این‌که، فرآیند بازیافت در دمای اتاق و با کمترین فضای موجود امکان‌پذیر است.

چگونه می‌توان اقتصاد مدور پلاستیک در شهرها را سرعت بخشید؟

تولید مواد جدید از پسماندهای پلاستیکی

از دیگر کاربردهای پسماندهای پلاستیکی برای رونق اقتصاد مدور می‌توان به استفاده دوباره از آن‌ها برای تولید مواد جدید اشاره کرد. کمپانی آمریکایی Arqlite از این روش برای استفاده دوباره از پسماندهای پلاستیکی بهره گرفته است به این صورت که، فرایندی برای بازیافت توسعه داده است که در آن، هر گونه ماده پلاستیکی قابلیت تجزیه و تبدیل به ماده جدید را دارد. می‌توان از این روش برای سیستم‌های آب و فاضلاب، بتن پیش‌ساخته و بتن سبک بهره گرفت و آن‌ها را برای ساخت سازه‌های جدید مورد استفاده قرار داد. این رویکرد به حل بحران پسماند پلاستیکی کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که در کاهش انتشار کربن ناشی از ساخت‌وسازهای شهری اثربخش خواهد بود.

چگونه می‌توان اقتصاد مدور پلاستیک در شهرها را سرعت بخشید؟

کد خبر 586023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.