پیگیری حقابه اصفهان از طریق مراجع قضایی/لزوم تشکیل بنیاد فراگیر برای رفع مشکل زاینده‌رود

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نگاه برخی عناصر کشور به اصفهان، برای ما روشن می‌کند کسی به فکر اینکه مشکل این استان در حوزه محیط زیست و شرب رفع شود، نیست، بنابراین باید خود به فکر رفع مشکلاتمان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: لازم است در حوزه آب و مشکلات مربوط به این حوزه بررسی‌های لازم انجام و با تعامل یک نقشه راه مطلوب برای رسیدن به آنچه حق مردم است، ترسیم کنیم.

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و اجرایی، ادامه داد: باید به دنبال تهیه این سند به عنوان نقشه راه استان باشیم و اجرای آن را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هر چند در سفر رئیس جمهور تصمیمات خوبی گرفته شد، اما نگاه برخی عناصر کشور به اصفهان، برای ما روشن می‌کند کسی به فکر اینکه مشکل این استان در حوزه محیط زیست و شرب حل شود، نیست، بنابراین باید خود به فکر رفع مشکلات‌مان در حوزه آب، محیط زیست، کار و اشتغال باشیم، در این راستا امیدواریم با همگرایی و همراهی همدیگر اتفاقات خوبی را برای زاینده رود رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم مشکلات حوزه مصرف باید به پایداری زاینده رود فکر کنیم و تاکید همه اعضای شورا و نمایندگان مجلس نیز بر این موضوع است؛ در این راستا امیدواریم مدیریت استان تمرکز خود را بر شکل‌های مختلف تأمین آب معطوف کند تا در راستای ایفای حقوق مردم گام برداریم. اگر خودمان تلاش و همت جدی نکنیم، متأسفانه وزارت نیرو به دلیل مداخلات دیگران بعید می‌دانم ما را به حق‌مان برساند.

نادرالاصلی با بیان اینکه زاینده رود از خون عاری شده است، اظهار کرد: فرونشست زمین در اصفهان به دلیل کمبود منابع زیرزمینی و نبود آب در بستر زاینده رود است، از این رو باید سفره‌های زیرزمینی تغذیه شود، اما جایگزینی برای آن نداریم.

نادرالاصلی با اشاره به اینکه فضای سبز نیز از الزامات شهری محسوب می‌شود گفت: مدیریت شهری باید حقوق خود را از دستگاه‌های قضائی پیگیری کند که چرا حقابه اصفهان و محیط زیست از وزارت نیرو تأمین نمی‌شود در این راستا نیز مقرر شد این مهم از طریق مراجع قضائی به صورت جدی پیگیری شود.

لزوم هم‌افزایی برای احیای زاینده‌رود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: اگر طی ۲۰ سال گذشته اقدامی اساسی برای زاینده رود نشده به دلیل نبود هماهنگی بین حوزه‌ها بوده است، بنابراین امیدواریم با همدلی، هم افزایی و همراهی که در استان شکل گرفته این موضوع به نتیجه برسد.

وی با اشاره به ضرورت اجماع نظرات برای احیای زاینده رود افزود: لازم است در این زمینه موضوعات بر اساس نیاز فعلی اولویت بندی و برای آن زمان بندی مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت دبیرخانه فرهنگی زاینده رود استفاده کنیم؛ معتقد هستیم این مهم باید یک مطالبه عمومی باشد، زیرا هر چقدر هم مسئولان در کار جدیت داشته باشند، اما مردم آنها را همراهی نکنند، ضریب اطمینان موفقیت بالایی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه مردم باید مطمئن باشند، مسئولانشان موضوع آب را خوب پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: موضوع فرونشست نیز باید به موازات زاینده رود پیگیری شود، زیرا باید اقدامات داخلی نیز برای آن تعریف شود.

ضرورت تشکیل کارگروه بازنگری طرح تفصیلی و جامع در اصفهان

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه در خصوص تشکیل ۲۱ کارگروه در قرارگاه آب استان، اظهار کرد: در این کارگروه‌ها شاخص‌های عملکردی تهیه می‌شود، اما پیشنهاد این است که شاخص‌های پیامدی برای هر کارگروه تعریف کنیم که نتیجه کار در پایان مشخص شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه بازنگری طرح تفصیلی و جامع در شهر و استان، اضافه کرد: فضای سبز شهری در طرح تفصیلی دیده شده و اگر قرار است این کاربری‌ها مدیریت شود باید از این کارگروه شروع کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه تدوین لوایح حقوقی نیز تاکید کرد: تشکیل کارگروه امکان‌سنجی و سناریو نویسی برای آزادسازی قیمت آب مهم است، اگر قیمت آب آزاد شود، ممکن است بسیاری از مسائل رفع شود، بنابراین اگر این کارگروه در دانشگاه تشکیل شود می‌توانیم پیامدهای مثبت و منفی آن را پیش‌بینی کنیم.

وی با بیان اینکه داشبورد منابع و مصارف آب تحت وب قرار گیرد، افزود: در استان منابع و مصارف دست خودمان است و این امر امکان پذیر خواهد بود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه کارگروه مطالبه‌گری از ذی‌نفعان درون و برون استانی نیز باید تشکیل شود، تصریح کرد: در این راستا باید مطالبه‌گری تعریف شود، ممکن است مقامات استانی با مسئولان کشور ملاحظاتی داشته باشند، اما اعضای شورا و نمایندگان مجلس این ملاحظات را ندارند و مطالبه خود را راحت تر بیان می‌کنند.

فضای سبز، تجمل شهر نیست

سید امیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: تهیه یک برنامه عملیاتی که نقش‌ها و شاخص‌های آن مشخص شود، اتفاق بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به اصفهان و تاکید بر مشکلات حوضه زاینده رود نکات مثبتی به همراه داشت، افزود: در دبیرخانه فرهنگی زاینده رود باید بر روی این نکات مثبت متمرکز شویم؛ همچنین باید سعی کنیم مطالبات استان را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تهیه طرح جامع آب از سوی وزارت نیرو تصریح کرد: نقطه عطف کار ما در اصفهان این است که ببینم چطور می‌توانیم در تهیه این طرح کمک کنیم، ما باید مسائل دیگر استان‌ها را ببینیم، برخی از روستاهای شهرکرد با مشکل آب روبرو هستند، می‌توانیم حتی از این روستاها بازدید و مطالبه‌گری کنیم.

وی تاکید کرد: همه باید ورود منابع آبی به استان را مطالبه کنیم، در شهر نیز حتماً باید به فکر فضای سبز باشیم، فضای سبز تجمل شهر نیست، بلکه آخرین میراثی است که برای آیندگان به یادگار می‌گذاریم، بنابراین باید برای آب و محیط زیست شهر مطالبه کنیم. ۳۰۰ کیلومتر مادی و انهار میراث ماندگار شهر اصفهان است که اگر خشک شود چطور می‌توانیم پاسخ دهیم.

برای حل موضوع زاینده رود به یک بنیاد فراگیر نیاز داریم

فرهاد قادریان، رئیس قرارگاه آب استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: قرارگاه آب استان اصفهان دی‌ماه ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در بهمن ماه یک بسته اقدام و راهکار تهیه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های متولی آب با یکدیگر هماهنگ نبودند، از این رو مدت و انرژی زیادی از قرارگاه برای ایجاد هماهنگی بین سازمانی و بخشی صرف شد.

رئیس قرارگاه آب استان اصفهان با بیان اینکه از فروردین ماه ۲۱ کارگروه آغاز به کار کرده که ۱۰ کارگروه آن در حوزه آب منطقه‌ای است، تصریح کرد: ۱۸ کارگروه نیز بر مدیریت مصرف متمرکز است در این راستا تلاش می‌کنیم آب‌هایی که به درستی مصرف و رصد نمی‌کنیم و اطلاعات صحیحی از میزان مصرف آن نداریم را احصا و به حوزه زاینده رود برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع آب استان حل نمی‌شود مگر با تشکیل یک نهاد و بنیاد ماندگار از جنس حلقه‌های میانی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند؛ بنابراین حل موضوع آب استان تشکیلات و یک سازماندهی فراتر از قرارگاه ذیل استانداری می‌خواهد، در این راستا باید به سطح عالی‌تر ورود کنیم البته منظور از سطح عالی، جایگاه و سلسله مراتب نیست، بلکه باید تشکیلاتی با تأثیرگذاری و نقش پذیری بیشتر با حضور نخبگان، نمایندگان گروه‌های مردمی، نمایندگان سازمان‌های مختلف و ذی‌نفعان تشکیل شود.

قادریان اظهار کرد: اکنون آب موضوعی است که تعداد زیادی از مردم دغدغه آن را دارند و حاضرند در ساختارهایی مثل سهامی عام برای آن پول بدهند؛ کمتر موضوعاتی داریم در مدل حاکمیت که مردم در این سطح دغدغه، احساس، غصه و میل به مشارکت برای آن داشته باشند. اتفاقات روزهای اخیر نشان داد موضوع زاینده رود چند وجهی و چند بعدی است و امکان اینکه با همه اقتدار حاکمیت نیز حل شود، وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: برای حل موضوع زاینده رود به یک بنیاد فراگیر و نهاد اجتماعی مؤثر نیاز داریم که حداقل هشت گروه مرجع تأثیرگذار باید در آن سهم جدی داشته باشند. سعی کردیم از نظرات کارشناسی صاحب نظران استان استفاده کنیم، باید ساختارها را بررسی و با شکلی جدید از جنس حلقه‌های میانی تأثیرگذار مسئله آب و زاینده رود را پیگیری کنیم.

رئیس قرارگاه آب استان اصفهان اظهار کرد: تاکنون قرارگاه آب در دل استانداری تشکیل شده و فعالیت می‌کند، اما در همین مدت کوتاه روابط خوبی بین حوزه‌ها برقرار شده است.

کد خبر 585988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.