هوشمندسازی، اولویت شورای شهر در دوره ششم

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از اولویت‌هایی که شورای دوره ششم برای ایجاد عدالت، مدیریت بهره‌ور، کنترل امضاهای طلایی و رانت و ایجاد بسترهای شهر مناسب برای زندگی، دنبال می‌کند مسئله هوشمندسازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی دوشنبه _سیزدهم تیرماه_ در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا در سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران، اظهار کرد: برای اینکه بخواهیم به مسئله هوشمندسازی که مقوله گسترده و پیچیده‌ای است و محدود به حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود، نزدیک شویم باید تجارب موفق را به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: البته هوشمندسازی یک هدف و مقصد ایستا نیست، بلکه یک گفتمان و مسیر در جریان است که روز به روز ابعاد آن گسترده‌تر می‌شود و باید به سمت آن حرکت کرد از این‌رو نیاز است، تجارب موفق به اشتراک گذاشته شود و هر فردی از نگاه خود موضوع و محصولی را که ایجاد کرده است، استفاده کند تا مسیرهایی که از قبل طی شده دوباره تکرار نشود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فضای نمایشگاهی بهترین فرصت برای استفاده از تجارب است تا بتوانیم تجارب موفق خودمان را به اشتراک بگذاریم و از تجارب سایر افراد نیز کمک بگیریم.

وی اضافه کرد: نمایشگاه فعلی در مقایسه با نمایشگاهی که چند ماه پیش با موضوع هوشمندسازی در کیش برگزار شد، از نظر فضا، کمیت و کیفیت قابل توجه‌تر و برخوردارتر است، اما آنچه اولویت دارد این است که تعاملاتی شکل بگیرد که منتج به نتیجه‌های عملیاتی و خروجی‌های محسوس شود تا در نهایت شهروندان هر مجموعه بتوانند از تعاملاتی که ذیل این نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد، بهره‌مند شوند.

کنترل امضاهای طلایی و رانت در مدیریت شهری اصفهان

صالحی افزود: یکی از اولویت‌هایی که شورای دوره ششم برای ایجاد عدالت، مدیریت بهره‌ور، کنترل امضاهای طلایی و رانت و ایجاد بسترهای شهر مناسب برای زندگی دنبال می‌کند مسئله هوشمندسازی است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا حوزه فناوری اطلاعات و مجموعه‌های وابسته به آن را مخاطب هوشمندسازی می‌دانیم، همچنین هوشمندسازی به معنای توزیع درست خدمات و ارائه به موقع امکانات و در دسترس بودن مجموعه نیازمندی‌هایی که مردم یک شهر دارند تعریف می‌شود که حوزه محیط زیست، مبلمان، بافت شهری و حوزه زیرساخت شامل آن می‌شود، باید به نقطه‌ای برسیم که یک شهر برای تمام شهروندان قابل زیست باشد و مردم خدمات مناسبی را دریافت کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز موضوع مدیریت واحد و یکپارچه شهری به صورت اجرایی پیاده‌سازی نشده است، لذا سعی کردیم بسترهایی که در اختیار مجموعه شهرداری و مدیریت شهری است را دنبال کنیم تا این مهم محقق شود، در این راستا خدماتی که در حوزه شهرسازی، شهری، فرهنگی و اجتماعی و حمل‌ونقل ارائه می‌دهیم، اولویت تقویت مؤلفه‌های هوشمندسازی باید در هر بستر و فرآیندهای درونی مدیریت شهری قرار گیرد. تلاش می‌کنیم در تعامل با سایر دستگاه‌ها مانند اسناد و املاک و نظام مهندسی بسترهای فناوری اطلاعات که زیرمجموعه شهر هوشمند است را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: معتقد هستیم، شهرداری الکترونیک و شهرداری هوشمند مقدمه شهر هوشمند است، از این‌رو سعی کردیم این موضوع در راهبردهای بودجه ۱۴۰۱ به عنوان تکالیف برای شهرداری مشخص شده و در بودجه عدد قابل توجهی برای میز هوشمندسازی در نظر گرفتیم.

برای دستیابی به شهر هوشمند افق‌های خوبی پیش‌رو داریم

صالحی گفت: باید با جدیت افق‌های قابل توجهی در شهرداری الکترونیک برای رسیدن به شهر هوشمند دنبال کنیم که دستاوردهای خوبی از جمله یکپارچه‌سازی سامانه‌ها ذیل مجموعه نرم‌افزاری اصفهان من و صدور غیرحضوری پروانه‌ها ایجاد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با تصمیم‌های جدی و سختی که شورای اسلامی شهر و شهرداری در ماه‌های اخیر گرفته‌اند، افق‌های خوبی پیش‌رو خواهیم داشت. امیدواریم با اجرایی شدن ایده‌های متعدد تا پایان چهار سال بتوانیم به یکی از قله‌های در دسترس در مسیر هوشمندسازی اصفهان دست یابیم. زمانی که زیست‌بوم مجموعه شهر هوشمند مطرح می‌شود باید تمام عناصر یک شهر که مهم‌ترین ذی‌نفعان آن شهروندان هستند، مورد توجه قرار گیرد تا شهروندان بتوانند در این زیست‌بوم نقش‌آفرینی کنند. همچنین اگر تمام اقدامات زیرساختی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و کالبدی در حوزه شهر هوشمند رخ دهد، اما مردم نتوانند از آن استفاده کنند و نیاز خود را به متولیان منعکس کنند، این اقدام بی‌نتیجه خواهد بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر به شهروندان خدمات ارائه دهیم، اما نتوانند از آن‌ها بهره‌برداری کنند و الگوی مصرف و بهره‌برداری از این خدمات وجود نداشته باشد، دچار مشکل می‌شویم.

لزوم ایجاد پیوست مردمی برای مسئله صدور پروانه الکترونیک

وی ادامه داد: اگر نتوانیم برای مسئله صدور پروانه الکترونیک پیوست مردمی داشته باشیم مجبور به عقب‌گرد خواهیم شد؛ از این‌رو پیوست مردمی برای این موضوعات را از بخش‌های مختلف شهرداری مطالبه کردیم.

صالحی با بیان اینکه تغییر الگوهای رفتاری و زیستی را بدون همراهی مردم موفقیت‌آمیز نمی‌بینیم، افزود: از حوزه خدمات شهری، حمل‌ونقل، شهرسازی و فرهنگ شهروندی این مطالبه را به صورت جدی داشتیم که در یک هم‌افزایی و هماهنگی فرهنگ استفاده را برای مردم تبیین کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به دستاوردهای خوبی که اصفهان در حوزه مربوط به هوشمندسازی داشته و جزو رتبه‌های قابل توجه و برتر این حوزه است و با توجه به ظرفیت‌های علمی و گردشگری، می‌تواند یکی از مقاصد مطلوب برای چنین رویدادهایی باشد، چرا که زیرساخت آن در تمام بخش‌ها فراهم است، همچنین یکی از هدف‌گذاری‌های مدیریت شهری این است که با مشارکت بخش خصوصی میزبان چنین رویدادهایی در اصفهان باشیم.

کد خبر 585972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.