ایستگاه متروی امام علی (ع) تا مسجد جامع فاصله‌ای ایمن دارد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: ایستگاه متروی امام علی (ع) که قرار است در جریان احداث خط دو مترو در محدوده مسجد جامع احداث شود، در عین حال که دسترسی شهروندان و گردشگران را تسهیل می‌کند، تا مسجد جامع فاصله‌ای ایمن دارد و از این جهت آسیبی متوجه این اثر ارزشمند تاریخی نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، احداث خطوط مترو در شهرهای تاریخی مانند اصفهان همواره با حساسیت‌های فراوانی همراه است؛ چرا که تلاقی روند توسعه شهر و گسترش امکانات و تسهیلات جدید همچون قطار شهری با حفظ و صیانت از آثار و بافت تاریخی شهر این نگرانی را برای مسئولان و شهروندان شهرهای تاریخی ایجاد می‌کند که آسیبی متوجه بافت تاریخی شهر نشود و در عین حال قطار توسعه از حرکت باز نماند.

در روزهای اخیر موضوع احداث خط دو مترو در ایستگاه امام علی (ع) واقع در محدوده یکی از آثار جهانی اصفهان یعنی مسجد جامع، منجر به ایجاد نگرانی‌هایی برای میراث‌دوستان و شهروندان اصفهانی شده است.

مجوزهای مسیر مترو از دستگاه‌های ذی‌ربط دریافت می‌شود

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید: ایستگاه میدان امام علی (ع) در عین حال که دسترسی شهروندان و گردشگران را تسهیل می‌کند، اما تا مسجد جامع فاصله‌ای ایمن دارد و از این جهت آسیبی متوجه این اثر ارزشمند تاریخی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه زیرگذر میدان امام علی (ع) قبلاً در این محدوده احداث شده است و ایستگاه قطار شهری هم در همان مکان احداث خواهد شد، می‌افزاید: عملکرد دستگاه حفاری به‌گونه‌ای است که بعد از ایجاد تونل و بتن‌ریزی، خاک را مهار می‌کند که این امکان، مانع از ورود آسیب به بافت اطراف تونل می‌شود.

معاون شهردار اصفهان اضافه می‌کند: تصویب مسیر خطوط مترو و تعیین ایستگاه‌های آنها پیش از اجرا به تأیید وزارت کشور، استانداری و سایر نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط مانند اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌رسد و شهرداری بدون دریافت این مجوزها اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

وی می‌افزاید: تجربه احداث خطوط مترو در شهرهای تاریخی و در نزدیکی ساختمان‌های تاریخی در شهرهای دیگر دنیا مانند شهرهای اروپایی لندن، رم و پاریس موجود است که با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های دقیق و علمی، ضمن احداث خطوط مترو هیچ آسیبی به آثار و بافت تاریخی وارد نشده است.

احداث ایستگاه مترو امام علی (ع) طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این باره می‌گوید: ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) طبق نظر کارشناسان آثار تاریخی و میراث فرهنگی احداث خواهد شد.

وی در خصوص احداث ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) در محدوده مسجد جامع اصفهان و نگرانی‌هایی که برای میراث‌دوستان و شهروندان اصفهان در خصوص احتمال آسیب رسیدن به این اثر ارزشمند جهانی و بافت تاریخی اطراف آن ایجاد کرده است، تأکید می‌کند: بدون شک حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی اهمیت و اولویت بسیار بالایی برای ما دارد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: سخت‌ترین بخش احداث ایستگاه‌ها در خط یک متروی اصفهان، احداث ایستگاه‌های محور چهارباغ عباسی بود که طبق نظرات کارشناسی و تخصصی ضمن حفظ ابنیه تاریخی، با اجرای فنون مهندسی انجام شد.

وی تصریح می‌کند: احداث ایستگاه‌های خط دو مترو در محدوده بافت تاریخی نیز به همین روش و پس از دریافت نظرات کارشناسان حوزه تاریخی و میراث فرهنگی و تکمیل مطالعات لازم انجام خواهد شد.

کد خبر 585933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.