ساماندهی بافت تاریخی اصفهان اولویت شورای ششم

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای ششم احیای بافت تاریخی را مورد توجه قرار داده و هر هفته در جلسه‌های کارگروه موضوع بافت تاریخی شهر اصفهان در حال چکش‌کاری است، نیاز است برای بافت تاریخی در اصفهان متولی در نظر گرفته شود.

رسول میرب اقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت احیای بافت تاریخی اصفهان که در اولویت مدیریت شهری در سفر به یزد بوده است، اظهار کرد: از همان ابتدا که شورای ششم سکان‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان شد یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری احیای بافت تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه در این چند سال احیای بافت تاریخی شهر اصفهان مورد بی‌مهری و کم‌توجهی واقع شده است، افزود: بر همین اساس سفری به شهر یزد تنظیم شد و در این سفر استفاده از تجربه‌های شهر یزد می‌توانست کمک بزرگی به شهر اصفهان باشد و در ساماندهی بافت تاریخی تأثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نیاز است بدانیم بافت تاریخی شهر یزد یک بافت پیوسته است که به راحتی می‌توان آن را مدیریت کرد، اما بافت شهر اصفهان به شکل پیوسته نیست و بخشی از آن در منطقه‌های یک، سه و در بخشی دیگر نیز در سایر مناطق شهر پراکنده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این بود که در شهر یزد یک کمیته تخصصی تشکیل شده بود که بحث ثبت میراث جهانی و ثبت بافت تاریخی را پیگیری می‌کرد که با دستگاه‌های مختلف نیز جلسه‌ها متعددی برگزار کرده بود تا معضلات موجود رفع و نیازها شناسایی شود.

چشم‌انداز مدیریت شهری برای احیای بافت تاریخی اصفهان

میرباقری در خصوص چشم‌انداز مدیریت شهری برای احیای بافت تاریخی اصفهان، اظهار کرد: در سالیان سال بافت تاریخی شهر اصفهان هیچ گونه متولی خاصی نداشته است و از همان ابتدا فعالیت شورای ششم یکی از دغدغه‌ها تعیین یک متولی برای این بافت بوده است، در دوره‌های قبل نیز همکاران در این بخش تلاش کرده و طرح پیشنهادی با عنوان ایجاد شهرداری بافت تاریخی را تصویب کرده و در نهایت به محوری رسیده بودند که یک مدیریت بافت تاریخی، معاونت بافت تاریخی و شورای عالی بافت تاریخی تشکیل شود که این موضوع در حال بررسی در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی است.

وی ادامه داد: چشم‌انداز شورای اسلامی شهر اصفهان این بوده است که از همان ابتدای فعالیت در کارگروهی با حضور نخبگان، متخصصان حوزه بافت تاریخی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران همکاری داشته باشد تا با استفاده از نظرات افراد متخصص در این حوزه بسته‌های تشویقی تدوین و به جذب سرمایه‌گذاران برای مرمت و احیای خانه‌های تاریخی کمک شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از شاخصه‌های شهر زندگی توجه به تمام ابعاد این موضوع است از جمله بافت تاریخی، بافت فرسوده و ساکنان این دو بافت است، بدون تردید احیای بافت تاریخ موجب توسعه پایدار شهری شده و به دنبال آن صنعت گردشگری نیز رونق می‌یابد که یکی از گزینه‌های درآمد پایدار برای شهرداری‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری نیاز به فراهم شدن بسترهایی در شهرها دارد، گفت: از جمله این بسترها احیای بافت تاریخی و جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران در این بافت است، شورای ششم شهر اصفهان نیز این مسئله را مورد توجه قرار داده و هر هفته در جلسه‌های کارگروه موضوع بافت تاریخی شهر اصفهان در حال چکش کاری است و تصمیم داریم که با خروجی خوب متولی بافت تاریخی تعیین شود.

کد خبر 585915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.