پرداخت مقرری بیکاری به کارگران واحدهای آسیب‌دیده از زلزله/آبرسانی به محل کمپ اسکان

روز _شنبه یازدهم تیرماه_ دو زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند. درپی وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها در هرمزگان، شمار فوتی‌ها براساس آخرین اخبار تاکنون به پنج نفر و مصدومان به ۱۱۱ نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامداد _شنبه یازدهم تیرماه_ دو زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند. مرکز هر دو زلزله حوالی کنگ، بندرخمیر و جزیره قشم بوده که با بندرعباس حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله داشته است. نیروهای امدادی از ساعات نخست حادثه در مناطق زلزله‌زده حضور یافته‌اند و آواربرداری و توزیع اقلام مورد نیاز خانواده‌ها درحال انجام است.

همچنین مجدداً زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر ساعت ۲۳:۱۱ یکشنبه _دوازدهم تیرماه_ مرز خلیج فارس، هرمزگان و جزیره قشم حوالی کنگ را لرزاند.

پیشنهاد پرداخت ۳۱۰ میلیون به زلزله‌زدگان هرمزگان

مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: ارزیابی خسارات زلزله روزهای اخیر هرمزگان به اتمام رسیده که ۱۱۹۷ واحد احداثی و ۱۴۷ واحد تعمیری است. با توجه به اینکه عمده واحدها نامقاوم بودند، تعداد احداثی‌ها بالا است.

وی افزود: ما آواربرداری را شروع کرده‌ایم و قبل از مصوبه دولت درخصوص تسهیلات کار ساخت واحدها را آغاز می‌کنیم. سیمان، میلگرد و مصالح را به منظور بازسازی به منطقه ارسال کرده‌ایم و منتظر مصوبه وام نماندیم. بعد از اینکه مصوبه دولت درخصوص وام و بلاعوض بیاید سرعت بیشتر می‌شود. هم‌اکنون مصالح را به مردم می‌دهیم تا کار را شروع کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن درباره رقم تسهیلات واحدهای زلزله‌زده گفت: پیشنهاد ما برای واحدهای مسکونی شهری ۲۵۰ میلیون تومان وام و ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض است. همچنین پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وام و ۶۰ میلیون تومان بلاعوض را برای واحدهای روستایی پیشنهاد داده‌ایم.

جودی اسکان موقت را منوط به تصمیم هیأت دولت دانست و گفت: درخصوص اسکان موقت هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است. البته چادرهای مجهز به کولر در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده‌ایم اما با توجه به گرمای منطقه باید برای اسکان موقت چاره‌اندیشی شود.

یک خیر مینابی چهار تن برنج به زلزله‌زدگان غرب استان هرمزگان اهدا کرد

رئیس هلال‌احمر شعبه ویژه گفت: یک خیر خیراندیش چهار تن برنج به همراه اقلام غذایی به مناطق زلزله‌زده غرب استان هرمزگان اهدا کرد.

احسان محسنی اظهار کرد: همچنین یک تن شکر، ۲۰۰ بطری سه لیتری روغن به مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های بندر لنگه و خمیر ارسال شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ تخته چادر با دو دستگاه کامیون با همکاری شهرداری میناب به زلزله‌زدگان غرب استان هرمزگان ارسال شد.

خدمات‌رسانی آبفای هرمزگان در سایه خوش بدون وقفه ادامه دارد

عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان امروز دوشنبه در بازدید روز دوم از سایه خوش و روستاهای آسیب دیده با بیان اینکه خدمات رسانی آبفا در دو روز اخیر بدون وقفه ادامه داشته است، افزود: با تلاش‌های اکیپ اتفاقات آبفا ابتدا در روز شنبه، اقدام‌های فوری برای وصل مجدد آب مشترکان انجام و با اتمام عملیات، آبرسانی از طریق شبکه توزیع از سرگرفته شد.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به روستاهای آسیب‌دیده از ساعات اولیه وقوع زلزله آغاز شد، بیان داشت: با وجود آسیب به شبکه توزیع و انتقال برق سایت آب شیرین کن، آبفا اقدام به استقرار یک دستگاه دیزل ژنراتور کرد تا روند آبرسانی سریع‌تر انجام شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان، افزود: اقدام‌های آبفا و حضور اکیپ رفع اتفاقات در محل حادثه، عملیات وصل مجدد آب را تسریع بخشید به طوری که تا ظهر روز حادثه، آب روستای سایه خوش وصل شد.

حمزه‌پور ادامه داد: با توجه به وارد آمدن آسیب به تأسیسات لوله داخل منازل، اقدام‌های مورد نیاز در روز دوم نیز انجام که خوشبختانه روند مناسبی طی شد و خانوارهای بهره مند از آب شرب افزایش یافت.

وی همچنین از آبرسانی به محل کمپ زلزله زدگان خبر داد و گفت: هم اکنون آب این کمپ وصل شده و خانوارهایی که در این محل اسکان یافته‌اند نیز از آب شرب بهره‌مند هستند.
مدیرعامل آبفای هرمزگان ادامه داد: با هدف رفع نیاز آبی خانوارهایی که شبکه داخلی منازل شأن آسیب دیده، آبرسانی سیار در حال انجام است.

به گفته وی، در این روستا ۱۰ مخزن ذخیره ثابت نیز با حجم ۵۰ هزار لیتر مهیا شده تا اهالی از این طریق نیازشان را تأمین کنند.

زلزله به ۸۰۰ هکتار از مزرعه پرورش میگو سایه خوش بندرلنگه خسارت زد

عبدالرسول دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان روز دوشنبه در بازدید از مجتمع پرورش میگوی سایه خوش که خسارت زیادی در زلزله به آن وارد شده است، افزود: در بررسی‌های اولیه از مناطق زلزله زده دیواره استخرهای پرورش میگو، ورودی و خروجی استخرها، کف استخرها، کانال آبرسان مزرعه، ایستگاه پمپاژ و موتور خانه‌ها تخریب شده و شکاف‌های بزرگ در تمام مزرعه‌ها ایجاد شده و بیش از ۶۰ پایه برق افتاده است.

وی اظهار کرد: به دلیل تخریب شدید دایک‌ها و خروجی‌ها امکان برداشت میگو وجود ندارد و در بررسی اولیه سایت دو هزار و ۴۰۰ هکتاری سایه خوش بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین از ارسال ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین راه‌سازی به مجتمع پرورش میگوی زلزله‌زده سایه خوش جهت بازسازی و ترمیم دایک‌ها جهت سهولت برداشت میگو خبر داد.

دریایی با اشاره به اینکه خسارات وارده پس از زلزله به این مجتمع دو هزار و ۴۰۰ هکتاری پرورش میگو بسیار سنگین بوده است، گفت: با تصمیم‌گیری ستاد بحران شیلات هرمزگان مقرر شد اولویت اول برداشت میگوی موجود در مزارع و ترمیم دایک‌ها استخر و رفع قطعی برق این مزرعه‌ها است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با ورود جامعه شیلاتی از سرتاسر استان هرمزگان و حمایت از مناطق زلزله زده کمک‌های خوبی جمع‌آوری و به منطقه ارسال شده و در حال حاضر نیز از همین طریق ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز در حال فراهم شدن است.

دریایی افزود: بی‌شک کارکنان شیلات استان و همچنین بهره‌برداران شیلاتی نیز در کنار سایر هموطنان ضمن ابراز همدردی با مردم مناطق زلزله زده، در جهت خدمت و کمک به آن‌ها دریغ نخواهند کرد.

امدادرسانی قرارگاه مدینه سپاه به بیش از ۱۴ روستای زلزله زده هرمزگان

در خیز سوم عملیات مردم یاری و امدادرسانی به زلزله زدگان هرمزگان، بیش از ۱۴ روستا از جمله حنادان، بنو، دوآب، نرمستان، کلاته، دم گرد، خورخوار و چاه خودرو زیر چتر حمایت و امداد قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه قرار گرفت.

در این مرحله از عملیات امداد و مردم یاری، بیش از ۱۷۰ خانوار از مجموعه چهارده روستای آسیب دیده از زلزله اخیر هرمزگان تحت پوشش خدمات مهندسی، آب رسانی، تغذیه، اسکان و بهداشت و درمان قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند.

سرهنگ اسکندری معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه گفت: آشپزخانه سیار قرارگاه که در منطقه برپا شده، کار تأمین سه وعده غذایی بیش از ۲۵۰ خانوار که در جریان زلزله آسیب بیشتری دیده‌اند را عهده‌دار شده است و روزانه بیش از ۱۲۰۰ پرس غذای گرم تهیه و توزیع می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، روزانه آب آشامیدنی خنک و بهداشتی در اختیار اهالی روستاهای آسیب دیده قرار می‌گیرد و آب لازم برای شستشو و احشام زلزله زدگان نیز روزانه تأمین می‌شود.

اسکندری گفت: نیروهای جهادگر و امدادی قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه از ۴۰ نفر روز نخست به ۹۰ نفر افزایش پیدا کرده و هر کدام از این نفرات در بخشی از محورهای امدادی و خدماتی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: واحد مهندسی قرارگاه مدینه منوره امروز همچنین ۱۱ دستگاه ماشین آلات فنی مهندسی دیگر را به شانزده دستگاهی که که از روز نخست زلزله در منطقه حضور و فعالیت دارند افزود و بدین ترتیب ۲۷ دستگاه ماشین آلات مکانیزه قرارگاه در بخش‌های آبرسانی، آوار برداری، تسطیح و آماده سازی بستر اسکان موقت در حال فعالیت هستند.

اسکندری گفت: یکی از مشکلات و چالش‌های موجود، گرمای بالای هوا در منطقه است که قرارگاه مدینه منوره علاوه بر استقرار ژنراتور موقت و کمک به واحدهای فنی اداره برق برای برقراری مجدد اتصال برق سراسری، بیش از ۲۰ دستگاه کولر گازی و پنج دستگاه یخچال را در اختیار خانوارهایی که وسایل خنک کننده آنها در زیر آوار قرار گرفته بود، توزیع کرد و تعداد ۲۵۰ کولر دیگر نیز در حال تأمین است.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ تخته چادر و ۸۶۰ تخته موکت توسط قرارگاه مدینه سپاه تهیه و تأمین شده و در صورت نیاز، آماده توزیع است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه اظهار کرد: عملیات آواربرداری آغاز شده و همچنان ادامه دارد و قرارگاه مدینه ضمن نصب شش چشمه سرویس بهداشتی، همچنان به عملیات آبرسانی در روستاهایی که آب شرب آنها از طریق منبع‌های ذخیره ساز آب تأمین می‌شود، ادامه می‌دهد.

وی افزود: قرارگاه همچنین با تهیه برنامه و نرم افزار، نیازمندی‌ها و اولویت‌ها را استخراج و در کنار ارزیابان مسکن، خانه‌های با احتمال خطر ریزش و غیرقابل سکونت را شناسایی و در این نرم‌افزار ثبت می‌کند و ساکنان این خانه‌ها را تحت حمایت خدمات گروه‌های جهادی و امدادی قرار می‌دهد.

فرآیند ساخت منازل زلزله‌زدگان هرمزگان تا ۱۰ روز آینده آغاز می‌شود

مهدی دوستی استاندار هرمزگان صبح امروز (سیزدهم تیرماه) در تشریح این خبر، افزود: تاکنون ۲۵۰ کولر در چادرهای زلزله زدگان نصب شده است و برای رفع مشکل اسکان مردم تلاش داریم در یکی دو روز آینده برای اسکان آن‌ها کانکس تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز برای آواربرداری به اندازه کافی در منطقه وجود دارد و در این خصوص مشکلی نداریم، اضافه کرد: به مردم اطمینان می‌دهم، دولت در کنار آنان خواهد ماند و تا به آرامش رسیدن مردم و بازسازی منازل مسکونی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: تمامی ارگان‌های دولتی، خیران و مردم شریف برای بحث کمک رسانی همکاری لازم را دارند، اصل بر این است که به این چند ساعت اکتفا نکنیم و به کمک‌رسانی‌هایمان ادامه دهیم و حداقل دو یا سه هفته‌ای پیگیری حل مشکلات مردم باشیم.

از سه‌شنبه عملیات اجرایی اولیه در مناطق زلزله‌زده هرمزگان آغاز می‌شود

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان صبح امروز (۱۳ تیرماه) در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به وسعت، پهنا و شدت زلزله، میزان آسیب دیدگی در روستاها و شهرهای استان هرمزگان به خصوص بخش مهران شهرستان بندر لنگه گستره بسیار زیادی داشت.

وی اظهار کرد: با حضور سریع مسئولان در منطقه بلافاصله عملیات پایش اماکن آسیب دیده شروع شد و یکشنبه آمایش و پایش انجام شده است و اطلاعات آن به بنیاد مسکن کشور ارسال شده است.

مدرس از دولت و رئیس بنیاد مسکن درخواست کرد که در مصوبه وام بلاعوض تسریع کنند و اضافه کرد: همچنین با ۵۰ میلیارد تومانی که دولت به فوریت برای این مناطق تخصیص داد از روز سه شنبه عملیات اجرایی اولیه را آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عملیات آواربرداری در حال اجراست و همه ارگان‌های استان هرمزگان دست به دست هم دادند تا سریع‌تر مردم به منازل خود بازگردند و به اسکان دائم برسند.

ارسال بسته‌های موادغذایی به مناطق زلزله‌زده هرمزگان از اصفهان

داریوش کریمی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص وضعیت امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان به زلزله‌زدگان استان هرمزگان، اظهار کرد: تاکنون یک هزار بسته موادغذایی ۷۲ ساعته به همراه دو هزار کنسرو آماده برنج، بارگیری و به استان هرمزگان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه امداد هوایی و تیم‌های جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان برای اعزام به مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کرده است، افزود: نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر منطقه جنوب ازجمله شهرستان‌های شهرضا، سمیرم، دهاقان و مبارکه ۲۴ ساعت در حالت آماده‌باش بودند اما به علت صادر نشدن درخواست از سوی سازمان امداد، نیروها در وضعیت سفید قرار گرفتند.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه چادر به میزان کافی در استان آسیب‌دیده موجود بوده و نیازی به ارسال از سایر استان‌ها نبوده است، ادامه داد: در تماس با معاون امدادونجات هلال‌احمر استان هرمزگان از اتمام توزیع اقلام در مناطق زلزله‌زده، خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط در مناطق زلزله‌زده با توجه به گرمای هوا، بسیار سخت است و اسکان در چادر که اسکان اضطراری محسوب می‌شود، با وجود شرایط موجود، اسکان خوبی نیست و امید است به یاری خدا هرچه سریع‌تر دستگاه‌های مربوطه نسبت به رفع مشکلات اسکان زلزله‌زدگان این استان، اقدام کنند.

ارسال وسایل خنک‌کننده به مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان

محمدعلی پویه، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس، اظهار کرد: محموله آب معدنی، وسایل خنک‌کننده و مایحتاج ضروری در راستای اجرای امینانه نیات واقفان از محل نیات موقوفه‌ها توسط این اداره به مناطق زلزله زده ارسال شد.

وی افزود: پایگاهی نیز در امامزاده سیدمظفر (ع) بندرعباس فعال است که به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت کمک‌های مومنانه مردم خداجوی شهر بندرعباس است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس ادامه داد: کمک‌های جمع‌آوری شده به همراه ملزوم‌هایی که خود اداره تهیه کرده است، به مردم زلزله زده غرب هرمزگان ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: بقاع، حسینیه‌ها و مساجدی که دارای سیستم‌های خنک کننده هستند ملزم به دادن خدمت به مردم زلزله‌زده هستند. وقف می‌تواند در چنین روزهایی که نیازمند یاری همنوعان خود هستیم گره‌گشا باشد.

پویه اضافه کرد: هم اکنون درحال بررسی نیات واقفان برای کمک به زلزله‌زدگان و همچنین رایزنی برای تهیه وسایل مورد نیاز دیگر برای ارسال به مناطق زلزله‌زده هستیم.

آغاز عملیات اجرایی اولیه در مناطق زلزله‌زده هرمزگان از سه‌شنبه

رضا مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان اظهار کرد: با ۵۰ میلیارد تومانی که دولت به فوریت برای مناطق زلزله‌زده اختصاص داد از روز سه‌شنبه عملیات اجرایی اولیه را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به وسعت، پهنا و شدت زلزله، میزان آسیب‌دیدگی در روستاها و شهرهای استان هرمزگان به خصوص بخش مهران شهرستان بندر لنگه گستره بسیار زیادی داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ادامه داد: با حضور سریع مسئولان در منطقه بلافاصله عملیات پایش اماکن آسیب‌دیده شروع شد و یکشنبه آمایش و پایش انجام و اطلاعات آن به بنیاد مسکن کشور ارسال شده است.

وی با درخواست از دولت و رئیس بنیاد مسکن برای تسریع در مصوبه وام بلاعوض، تصریح کرد: در حال حاضر عملیات آواربرداری در حال اجرا است و همه ارگان‌های استان هرمزگان دست به دست هم دادند تا سریع‌تر مردم به منازل خود بازگردند و به اسکان دائم برسند.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به مناطق زلزله‌زده هرمزگان

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه در روستاهای زلزله‌زده هرمزگان ۱۱۹۶ پرونده املاک آسیب‌دیده تشکیل شد، اظهار کرد: با مجموع واحدهای آسیب‌دیده شهری ۱۴۵۰ پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: در روند بازسازی مسئله‌ای داریم که همین موضوع موجب تفاوت برداشت‌ها از روند بازسازی می‌شود. در روند بازسازی بعد از تشکیل پرونده و آواربرداری، شروع عملیات نوسازی واحدهای آسیب‌دیده انجام می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه تسهیلاتی که دولت به واحدهای آسیب دیده می‌دهد وام بلاعوض است، ادامه داد: بازسازی مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده همواره با محوریت خود مردم بوده است و وظیفه داریم در کنار مردم باشیم و تسهیلات و بلاعوض را در مراحل ساخت پرداخت کنیم تا بازسازی در مناطق مختلف به سرانجام برسد.

وی درخصوص روند کند بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله، تصریح کرد: در این زمینه چند مشکل وجود دارد؛ در روند بازسازی برابر قانون اختیار اینکه به شهروندان اجبار کنیم چه متراژی بسازند را نداریم.

نیکزاد اضافه کرد: پیشنهاد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده روستایی هرمزگان ۲۰۰ میلیون تومان وام و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض بوده است؛ بنابراین به افراد آسیب‌دیده از زلزله که برای آن‌ها تشکیل پرونده شده است اعلام می‌شود که این ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت یک واحد ۶۰ متری در روستا است و نمی‌توانیم به شهروند و روستاییان اجباری برای ساخت متراژهای معین داشته باشیم، البته گاهی برخی شهروندان متراژهای بالاتری انتخاب می‌کنند.

وی گفت: بعضی از شهروندان آورده نقدی دارند و مدعی ساخت واحد ۱۰۰ متری هستند اما برخی از همین افراد در تأمین آورده نقدی به مشکل برمی‌خورند و در تکمیل واحد باز می‌مانند.

رئیس بنیاد مسکن کشور با بیان این که در پرداخت تسهیلات گاهی با تأخیر مواجه می‌شویم، اظهار کرد: در این زمینه دولت قسط اول بلاعوض را پرداخت می‌کند و پرداخت دوم قسط بلاعوض تأخیر می‌افتد و این روند را کند می‌کند. همچنین در روند بازسازی برخی مواقع با افزایش بی‌رویه نرخ مصالح مواجه هستیم که برآورد اولیه جوابگو نیست و مجدد پیشنهاد تسهیلات و بلاعوض تکمیلی به دولت می‌دهیم که تا این روند طی شود زمان‌بر خواهد بود.

وی در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌های بنیاد مسکن برای مناطق زلزله‌زده هرمزگان، افزود: در زلزله هرمزگان شاهد بسیج همگانی بودیم که در این راستا مردم، بسیجیان، سپاه و هلال‌احمر ورود کرده بودند و حدود ۱۵ نفر از افرادی که زیر آوار مانده بودند را زنده نجات دادند.

نیکزاد با اشاره به اینکه امدادرسانی در زلزله هرمزگان بسیار خوب انجام شد، ادامه داد: همکاران بنیاد مسکن در منطقه در کنار نیروی‌های امدادرسان قرار گرفتند و تشکیل پرونده افراد آسیب‌دیده از زلزله را در روستاها آغاز کردند.

وی تصریح کرد: در روستاهای زلزله‌زده هرمزگان ۱۱۹۶ پرونده تشکیل شد که با پرونده‌هایی که در شهرها انجام شد حدود ۱۴۵۰ پرونده تشکیل شده است که پیشنهاد وام و بلاعوض امروز یکشنبه با فوریت تهیه و به ستاد حوادث ارسال شد.

رئیس بنیاد مسکن کشور خاطرنشان کرد: دولت یکشنبه ۵۰ میلیارد تومان به فوریت تخصیص داد تا روند پیش برود و احتمالاً چهارشنبه همین هفته مصوبه وام و بلاعوض این مناطق در دولت مصوب شود.

آبرسانی به محل کمپ زلزله‌زدگان

عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در بازدید از سایه خوش و روستاهای آسیب‌دیده با بیان اینکه خدمات‌رسانی آبفا در دو روز اخیر بدون وقفه ادامه داشته است، اظهار کرد: با تلاش‌های اکیپ اتفاقات آبفا ابتدا در روز شنبه، اقدامات فوری برای وصل مجدد آب مشترکان انجام و با اتمام عملیات، آبرسانی از طریق شبکه توزیع از سر گرفته شد.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به روستاهای آسیب‌دیده از ساعات اولیه وقوع زلزله آغاز شد، افزود: با وجود آسیب به شبکه توزیع و انتقال برق سایت آب‌شیرین‌کن، آبفا اقدام به استقرار یک دستگاه دیزل ژنراتور کرد تا روند آبرسانی سریع‌تر انجام شود.

مدیرعامل آبفا هرمزگان ادامه داد: اقدامات آبفا و حضور اکیپ رفع اتفاقات در محل حادثه، عملیات وصل مجدد آب را تسریع بخشید به طوری که تا ظهر روز حادثه، آب روستای سایه خوش وصل شد. با توجه به وارد آمدن آسیب به تأسیسات لوله داخل منازل، اقدامات مورد نیاز در روز دوم نیز انجام که خوشبختانه روند مناسبی طی شد و خانوارهای بهره‌مند از آب شرب افزایش یافت.

وی از آبرسانی به محل کمپ زلزله‌زدگان خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون آب این کمپ وصل شده و خانوارهایی که در این محل اسکان یافته‌اند نیز از آب شرب بهره‌مند هستند. با هدف رفع نیاز آبی خانوارهایی که شبکه داخلی منازل آن‌ها آسیب دیده، آبرسانی سیار درحال انجام است. در این روستا ۱۰ مخزن ذخیره ثابت نیز با حجم ۵۰ هزار لیتر مهیا شده تا اهالی از این طریق نیاز خود را تأمین کنند.

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران واحدهای آسیب‌دیده از زلزله هرمزگان

مجتبی معین وزیری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران واحدهای آسیب‌دیده از زلزله خبر داد و اظهار کرد: درخواست کارگران در سریع‌ترین زمان برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری پذیرش می‌شود.

وی ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان زلزله هرمزگان، افزود: حسب دستور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تمام ارکان و زیر مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه مکلف شده‌اند نسبت به ارائه خدمت به زلزله‌زدگان شهرستان‌های بندرلنگه و خمیر اقدام کنند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان ادامه داد: همه کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که واحدها و محل کار آنها در اثر زلزله دچار آسیب شده است، مشمول مقررات بیمه بیکاری می‌شوند. مطابق تبصره دو ماده دو قانون بیمه بیکاری، بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه از جمله زلزله بیکار می‌شوند بدون درنظر گرفتن حداقل سابقه در بند الف ماده شش قانون بیمه بیکاری از حمایت پرداخت ماهانه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمام کارکنان ادارات تعاون و کار هرمزگان به سرعت و خارج از روال عادی اداری در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام لازم برای پرداخت مقرری بیکاری به کارگران به عمل می‌آورند.

زلزله ۴.۱ ریشتری کنگ هرمزگان را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر ساعت ۲۳:۱۱ _یکشنبه دوازدهم تیرماه_ مرز خلیج فارس، هرمزگان و جزیره قشم حوالی کنگ را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۹ کیلومتری زمین، با طول جغرافیایی ۵۵.۱۷ و عرض جغرافیایی ۲۶.۶۷ به وقوع پیوست و با شهرهای کنگ، بندرلنگه و تنب بزرگ به ترتیب ۲۴، ۳۰ و ۴۶ کیلومتر فاصله داشت.

بندرعباس مرکز استان هرمزگان با کانون زمین لرزه ۱۲۴ کیلومتر و شیراز مرکز استان فارس با کانون این بلای طبیعی ۴۱۸ کیلومتر فاصله داشت.

موافقت دولت با اختصاص اعتبار برای جبران خسارات ناشی از زلزله در هرمزگان

با تصویب هیئت وزیران تا مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله در استان هرمزگان اختصاص یافت.

دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام کار و فعالیت، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را هر سه ماه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

تکمیل می‌شود…

کد خبر 585891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.