تبدیل پسماندهای غذایی به سیمان در توکیو!

گروهی از محققان دانشگاه توکیو در ژاپن از تکنولوژی خاصی برای تبدیل پسماندهای غذایی به سیمان برای ساخت‌وساز بهره گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه توکیو تصمیم گرفتند از پسماندهای غذایی برای تولید نوعی سیمان بهره بگیرند که از پایداری قابل قبولی برخوردار است و کم‌ترین نقش را در افزایش دمای هوا ایفا می‌کند.

با استفاده از تکنولوژی جدید امکان تبدیل هر گونه پسماند غذایی به سیمانی با استحکامی حدود چهار برابر بیشتر از بتن معمولی وجود دارد. این اقدام در راستای تلاش برای کاهش گرمای زمین و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در توکیو پیاده خواهد شد، ضمن این‌که به بازیافت مواد غذایی پسماند نیز کمک زیادی خواهد کرد.

تبدیل پسماندهای غذایی به سیمان در توکیو!

گزارش‌ها حاکی است که بخش اعظم گرمای کره خاکی مربوط به انتشار گاز متان ناشی از مواد غذایی به اتمسفر است و در نتیجه، کمپوست پسماندهای غذایی می‌تواند نقش مهمی در کاهش دمای هوا ایفا کند. از سوی دیگر، سیمان معمولی نیز حدود هشت درصد تولید دی‌اکسیدکربن هوا را به عهده دارد که این امر نیز به سهم خود می‌تواند در افزایش دما سهیم باشد.

محققان دانشگاه توکیو ابتدا به ایجاد نوعی بتن از طریق قرار دادن تکه‌های چوب در معرض فشار حرارتی بهره گرفتند که این فرآیند سه مرحله اصلی یعنی خشک کردن، نرم‌سازی و فشرده‌سازی مواد را در بر می‌گیرد. در این فرآیند از مخلوط‌کن‌ها و دستگاه‌های فشرده‌ساز ساده بهره گرفته شد و نتیجه موفقیت‌آمیز آن، محققان را به اعمال اقدام مشابه روی پسماندهای غذایی سوق داد.

محققان در مرحله آزمایشی از مواد پلاستیکی برای افزایش کشش در سیمان ساخته شده از پسماندهای غذایی بهره گرفتند، با این حال پس از گذشت چند ماه، مواد غذایی خالص را جایگزین پلاستیک کردند و با افزایش دما و فشار، به نتایج مثبتی در این زمینه دست یافتند. تاکنون از پسماندهای غذایی مختلفی نظیر تفاله چای و قهوه، پوست میوه‌ها و سبزیجات فاسد برای پیاده‌سازی پروژه بهره گرفته شده است، با این حال محققان در نظر دارند از این پس، سایر پسماندهای غذایی را نیز برای ساخت سیمان مورد استفاده قرار دهند.

تبدیل پسماندهای غذایی به سیمان در توکیو!

کد خبر 585885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.