رشد نقدینگی منفی شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، سیزدهم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رشد نقدینگی منفی شد» نوشت: با توقف استقراض دولت از بانک مرکزی و کاهش خلق پول نظام بانکی، برای اولین بار پس از ۹ سال رشد ماهانه نقدینگی در فروردین امسال منفی شد. در فروردین امسال حجم نقدینگی به ۴۸۲۳.۲۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۰) ۰.۲ درصد کمتر شده است.

پیش از این در فروردین ۱۳۹۲ در دولت دهم رشد ماهانه نقدینگی منفی شده بود اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با رشد سرسام‌آور نقدینگی مواجه بودیم که نتیجه استقراض‌های گسترده دولت از بانک مرکزی و خلق پول بی‌رویه توسط نظام بانکی بود.

اما در دولت سیزدهم با مدیریت هزینه‌ها، برای اولین بار در چند دهه اخیر در ابتدای سال جاری در قالب تنخواه از بانک مرکزی استقراض نشده است. از سوی دیگر، میزان خلق پول بانک‌ها در سه ماهه نخست امسال برای اولین بار در سالیان اخیر، کاهشی شده است.

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان نقدینگی در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۴,۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۹ درصد رشد داشته است. حجم نقدینگی در بهمن سال ۹۹ برابر ۳,۴۷۶ هزار میلیارد تومان و بهمن ۹۸ نیز ۳,۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود. رشد نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۳۹ درصد و در بهمن ۹۹ نیز ۴۰.۶ درصد بود.

میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان اسفندماه به ۷۳۲ هزار میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۱۳.۵ درصدی است. همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۱۹.۶ درصد رشد نسبت به پایان سال قبل به ۱۷۸ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۲۴.۹ درصد رشد به ۱۴۶.۲ هزار میلیارد تومان رسید.

البته، رقم بدهی دولت و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی در این مدت به ترتیب معادل ۱۳۲.۲ هزار میلیارد تومان و ۴۶.۴ هزار میلیارد تومان بوده که هر یک با رشد ۱۴.۸ و ۳۶.۱ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

رشد نقدینگی منفی شد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وام ازدواج در ۱۰ روز با یک برگ سفته» نوشت: دو روز پس از تعیین مهلت ۱۵ روزه رئیس‌جمهور مبنی بر تسهیل پرداخت وام ازدواج، رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ آئین‌نامه‌ای در این خصوص خبر داد. مطابق آئین‌نامه جدید، بانک‌ها مکلف شدند نهایتاً ظرف ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک متقاضی، وام ازدواج را پرداخت کنند. وثایق وام هم تسهیل شده و از این پس زوجین برای دریافت وام ازدواج می‌توانند صرفاً یک برگ سفته و یا یک ضامن ارائه کنند.

صف‌های طولانی و برخوردهای سلیقه‌ای بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، شیرینی این وام را به کام خیلی از زوجین تلخ کرده بود. رئیس‌جمهور سه روز پیش و در مراسمی به مناسبت روز ازدواج به بانک مرکزی ۱۵ روز مهلت داد آئین‌نامه‌ای را به منظور تسهیل در پرداخت وام ازدواج ابلاغ کند. روز گذشته، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی از نهایی شدن تدوین و ابلاغ این آئین‌نامه خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دو نکته مهم حسب دستور رئیس‌جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

صالح‌آبادی تصریح کرد: همچنین بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.

وی تأکید کرد: این دستورالعمل در وب‌سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود، لذا بر همین اساس شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک از سوی متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: لذا بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند.

رشد نقدینگی منفی شد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیو کرونا دوباره بیدار شد؟» نوشت: چندماهی بیشتر از فوتی‌های سه رقمی و مبتلایان چهار رقمی کرونا نمی‌گذرد که خیالمان بابت این ویروس مرموز راحت شده بود اما حالا برخی خبرها و آمارها از احتمال جدی شیوع موج جدید در کشورمان حکایت دارند. همزمان با بالا رفتن تعداد مبتلایان در کشورهای اروپایی، در ایران هم طی دو هفته اخیر موارد ابتلاء به کرونا در کشور سه برابر شده است.

طی ماه‌های گذشته مردم در یک اقدام خود خواسته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به حداقل ممکن رساندند و شاید همین رویه باعث شده یک بار دیگر موضوع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در صدر اخبار قرار بگیرد. دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کمیته علمی مقابله با کرونا در همین زمینه احتمال داد که مانند بسیاری از مناطق جهان، در ایران هم سویه «بی ای ۴ و بی ای ۵» غالب شود.

مینو محرز، عضو دیگر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم گفته است: از دیدن جمعیت زیادی از مردم که ماسک نمی‌زنند، وحشت کردم، حدود ۹۵ درصد مردم ماسک نداشتند. ادامه این روند وحشتناک خواهد بود. مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفته است: هم اکنون شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا با شیب کم، در بخش سرپایی و بستری هستیم. این در حالی است که مسئله اصلی، واکسیناسیون است که طبق آمارها هنوز بسیاری دوزهای دوم و سوم را دریافت نکرده‌اند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا با شیب کم، در بخش سرپایی و بستری هستیم. به گزارش روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، دکتر درخشان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها بیماری ویروسی مدتی فروکش می‌کند و احتمال اوج‌گیری دوباره آن وجود دارد، اظهار کرد: ابتلای تعداد زیادی از مردم و گسترش واکسیناسیون موجب شد تا زمینه انتقال بیماری برای مدت زمانی، محدود شود اما هم اکنون شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا با شیب کم، در بخش سرپایی و بستری هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده نکردن از ماسک به خصوص در فضاهای سربسته موجب افزایش سرعت انتقال بیماری می‌شود، تصریح کرد: هیچ پایانی را نمی‌توان برای بیماری‌های ویروسی به خصوص کرونا تصور کرد و برای پیشگیری از این بیماری، همچنان باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجه داشت. وی با اشاره به اینکه مراکز منتخب کرونا همچنان در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند، خاطرنشان کرد: از نظر تعداد تست‌های پی‌سی‌آر و کیت‌های آزمایشگاهی محدودیت وجود ندارد.

رشد نقدینگی منفی شد

کد خبر 585856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.