«سیاح» حمل‌ونقل اصفهان را کنترل می‌کند

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در حال فعالیت روی پروژه‌ای با عنوان سیاح (سامانه یکپارچه اطلاعات حمل‌ونقل) هستیم که تمام اطلاعات در حوزه حمل‌ونقل در آن تجمیع می‌شود و در یک پلتفرم به‌صورت داشبوردهایی در اختیار مدیران شهری قرار می‌گیرد تا براساس آن تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هادی کریمی در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا در سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران، اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های اصلی شهر هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند است که از اجزایی همچون دوربین‌های نظارت تصویری، پلاک‌خوان و دیگر ابزارهایی که اطلاعات را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند، نرم‌افزارهای پلاک‌خوان، نظارت تصویری و بومی تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات و ارائه خروجی برای استفاده در تصمیمات حمل‌ونقلی انجام می‌شود، افزود: در حال فعالیت روی پروژه‌ای با عنوان سیاح (سامانه یکپارچه اطلاعات حمل‌ونقل) هستیم که تمام اطلاعات در حوزه حمل‌ونقل همچون سامانه‌های جدید AVL و AFC، تراکنش‌های مترو، سازمان حمل‌ونقل بار، قطار شهری، پایانه‌ها، تاکسیرانی و اطلاعات مرکز کنترل ترافیک شامل ثبت تردد و تخلفات شهری و داده‌های زمان‌بندی تقاطع‌ها در آن تجمیع و داده‌ها پایش می‌شود تا در یک پلتفرم به‌صورت داشبوردهایی در اختیار مدیران شهری قرار بگیرد.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه با تکمیل سامانه سیاح می‌توان نتیجه تصمیمات در نظر گرفته شده همچون طرح ترافیک را مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این سامانه ۴۰ درصد پیشرفت دارد و پیش‌بینی می‌کنیم نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص برنامه‌های سال جاری مرکز کنترل ترافیک شهرداری، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از تلفات جانی تصادفات اصفهان مربوط به راکبان موتور سیکلت و عابران پیاده است، دو قشری که به‌نظر می‌رسد نمی‌توان برای آنان اقدامی در نظر گرفت.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: طرحی با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص راکبان موتور سیکلت آغاز شده است که در خروجی اولیه به نتیجه رسیدیم و هفته گذشته در وزارت کشور ارائه شد، تاییدیه اولیه برای آن داریم که روی استفاده این راکبان از کلاه ایمنی متمرکز است.

کریمی با بیان اینکه موضوع دیگر در سال جاری پردازش تصویر دوربین‌های نظارت تصویری است، تصریح کرد: در حال حاضر تنها از فیلم این دوربین‌ها استفاده می‌شود، با توجه به دیده شدن در میز هوشمندسازی شهرداری، امیدوار هستیم بتوانیم با پردازش تصاویر، پلاک‌خوانی، تراکم ترافیک، حادثه و آلارم‌هایی که در شبکه حمل‌ونقل داریم را تشخیص دهیم.

چه تمهیداتی برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است؟

وی در خصوص تمهیدات مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان برای مهرماه و زمان بازگشایی مدارس، گفت: پیش‌بینی می‌شود ترافیک بازگشایی مدارس از زمان قبل از کرونا بیشتر باشد، با توجه به کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس و سرویس مدارس، برگشت به روال گذشته زمان می‌برد و ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی زمان‌بندی تقاطع‌ها با توجه به تجارب سال‌های گذشته هستیم، اضافه کرد: در تلاش هستیم ارتباط آنلاین این مرکز را با نقاط حساس برقرار کنیم.

کریمی تصریح کرد: فعال‌سازی خودروهای ثبت تخلف پارک حاشیه‌ای برای تخلفاتی همچون پارک دوبل و پارک در حریم تقاطع، در شیفت‌های بیشتر در دستور کار است تا رسیدگی به تخلفات و آرام‌سازی ترافیک با حضور پلیس میسر شود.

وی گفت: بعضی از قطعات و تجهیزات حوزه مدیریت ترافیک وارد می‌شود که به دلیل نوسانات نرخ ارز و هزینه تأمین قطعات برای تعمیر آن در کنار خرید قطعات خارجی، از شرکت‌های فعال در این حوزه دعوت کردیم به صورت پایلوت محصول خود را ارائه و در صورت موفقیت، در مناقصات مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان شرکت کنند.

کد خبر 585830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.