بازگشت بورس به مدار سبز

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد یک هزار ۳۴۶ واحدی به سطح یک میلیون ۵۰۲ هزار ۹۷۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۱۵۹ واحدی در سطح ۴۱۸ هزار ۳۶۲ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص امروز توانست سطح یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد را حفظ کند. ارزش معاملات نسبت به دیروز کاهش داشت و به سه هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. سطح تقاضا در نیمه دوم بازار بهبود یافت، بسیاری از نمادهای گروه سیمانی به صف خرید نشستند.

خگستر همچنان منفی و افت ۳.۳ درصدی داشت و حجم زیادی از معامله‌ها را به خود اختصاص داد. تفارس در صف خرید بود، دی رشد ۴.۲ درصدی داشت و مابقی نمادهای بانکی روند مطلوبی نداشتند.

خاور، خزامیا، خنصیر در گروه خودرویی‌ها پرتقاضا بودند. گروه پالایشی نیز پرتقاضا بودند و شبندر رشد ۱.۶ درصدی داشت. در گروه خدمات برق بمپنا رشد پنج درصدی داشت. در گروه کاشی و سرامیک کحافظ پنج درصد رشد کرد. فنورد و فنفت در گروه فلزات در صف خرید بودند. نوری رشد ۱.۴ درصدی داشت و قثابت در گروه قندی‌ها به صف نشست.

پنج تصمیم جدید شورای عالی بورس

۱. پیگیری اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق

۲. اتخاذ تصمیماتی درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی سهام عدالت

۳. اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس اوراق بهادار در دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و تصویب ایجاد امکان انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی

۴. پذیرفتن و درج گواهی سپرده خرید سکه طلا طرح امام، پس از تأیید کمیته فقهی سازمان به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه

۵. مقرر شد مبالغ جرایم مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که متوجه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام و نیز مدیران آنهاست، متناسب با شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعدیل و جهت تصویب به هیئت دولت پیشنهاد شود.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد یک هزار ۳۴۶ واحدی به سطح یک میلیون ۵۰۲ هزار ۹۷۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۱۵۹ واحدی در سطح ۴۱۸ هزار ۳۶۲ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۴۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۴۰

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۳ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۱۹۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۵ هزار ۷۰۴ و ۳۲ هزار ۴۴۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۲۵۰ و چهار میلیارد ۱۱۳ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. فیروزا

۲. همای

۳. خگستر

۴. کمند

۵. سپاس

بیشترین حجم معامله

۱. خگستر

۲. خودرو

۳. شستا

۴. وبملت

۵. خساپا

بیشترین افزایش قیمت

۱. ستران

۲. سصوفی

۳. تکمبا

۴. وآذر

۵. وبیمه

بیشترین کاهش قیمت

۱. خچرخش

۲. خموتور

۳. وتوس

۴. کساپا

۵. ثامان

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

بازگشت بورس به مدار سبز

حمایت: محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد.

پیش بینی: بازار توانست امروز خود را بالای محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد نگه دارد، همچنان شرایط پایداری برای تغییر روند نداریم و نیاز است چندین کندل صعودی ثبت شود، احتمال از دست رفتن محدوده یک میلیون ۵۰۰ همچنان وجود دارد.

مهم ترین‌های بازار

ظرفیت پالایشی ایران از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه گذشت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: ظرفیت پالایشی ایران در یک دهه اخیر با افزایش روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۲۰۲ هزار بشکه رسید. اوپک ظرفیت پالایشی عربستان را ۳ میلیون و ۳۲۷ هزار بشکه در روز، ونزوئلا را دو میلیون و ۲۷۶ هزار بشکه (شامل آپگرید ظرفیت)، امارات را یک میلیون و ۲۷۲ هزار بشکه در روز و عراق را یک میلیون و ۱۱۶ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. ظرفیت پالایشی سایر کشورهای عضو اوپک نیز کمتر از یک میلیون بشکه در روز است. آمریکا با ظرفیت ۱۷ میلیون و ۷۵۵ هزار بشکه در روز، چین با ۱۶ میلیون و ۴۶۲ هزار بشکه و روسیه با ظرفیت هفت میلیون و ۱۰۵ هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین دارندگان ظرفیت پالایشی جهان هستند.

سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت

دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت: نخست آنکه به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شد که در صورت درخواست شرکت‌های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد.

دوم آنکه سازمان خصوصی سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت‌های غیر بورسی را پرداخت کند.

تصمیم جدید دیگر این بود که سازمان خصوصی سازی با همکاری سازمان بورس فرایند پذیرش شرکت‌های سرمایه پذیر غیر بورسی در شرکت‌های بورس و فرابورس را پیگیری کند تا در اسرع وقت فرایند پذیرش و درج نماد شرکت‌ها انجام شود.

تحلیل وضعیت جهانی آلومینیوم

قیمت آلومینیوم جهانی در هفته گذشته با ۲۴ دلار افزایش به ۲،۴۷۶ دلار به ازای هر تن رسید. روند قیمتی فلز آلومینیوم در چهار هفته اخیر همانند فلزات دیگر تحت تأثیر وضعیت اقتصاد جهان و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نزولی بوده است.

در دو هفته اخیر چین به عنوان مهمترین بازیگر صنعت آلومینیوم به منظور کنترل قیمت این محصول عرضه را کاهش داده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت چین به دنبال اعمال سیاست‌های پولی حمایتی می‌باشد.

قابل ذکر است موجودی انبار بورس فلزات لندن در ماه ژوئن با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به ماه گذشته رو به رو شده است.

نگاهی به بازار جهانی استایرن

شرکت‌های تأثیر پذیر: پارس شبصیر

ضعف تقاضا هم چنان روند بازار استایرن را نزلی نگه داشته است. در این هفته استایرن سی اف ار چین تغییرات قیمتی چندانی نداشت و در همان محدوده هفته قبل بوده و قیمت ۱،۳۰۸ دلار را ثبت نمود. در کل انتظارات تورمی و رکود اقتصاد جهانی بازار کامودیتی‌ها را دچار شک و تردید کرده است و نمودار محصولات نزولی شده است. بازار استایرن نیز در اروپا و کره جنوبی تقاضا ضعیف بوده و انتظار کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. در واقع در صنعت پایین دست هم تمایلات خرید چندانی وجود ندارد و خریداران عقب نشینی کرده‌اند. در بازار صادراتی نیز حجم معاملات کم بوده و تقاضای خرید در سطح پایینی قرار دارد. در صنعت بالادست این محصول اتیلن در این هفته تغییر قیمتی نداشت بنزن اما کاهش قیمت را ثبت کرد.

نفت

بازار نفت در هفته گذشته تحت تأثیر نشست اوپک پلاس قرار داشت. نشست اوپک پلاس روز پنجشنبه برگزار شد که افزایش تولید ۶۴۸ هزار بشکه نفت در روز در ماه آگوست را تأیید کرد. در معاملات روز پنجشنبه قیمت نفت با ریزش مواجه شد اما در معاملات روز جمعه بخشی از ریزشش را مجدداً جبران کرد و در نهایت در قیمت حدود ۱۱۱ دلار به کار خود پایان داد. اکثر کشورهای اوپک پلاس در حداکثر ظرفیت تولید می‌کنند بنابراین انتظار می‌رود تنها عربستان سعودی، امارات و روسیه بتوانند نفت بیشتری به بازار عرضه کنند.

تولید نفت عربستان در ماه آگوست قرار است به ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد. عربستان در گذشته فقط هشت هفته قادر به تولید این میزان نفت بوده است. در ژوئن تولید نفت اوپک با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز نسبت به ماه می به ۲۸.۵ میلیون بشکه رسیده است. پایبندی کشورهای اوپک به تعهدات کاهش تولید در ماه ژوئن به ۲۵۳ درصد افزایش یافته است. ذخایر نفت در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن در حالی که انتظار می‌رفت ۰.۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند با افت ۲.۸ میلیون بشکه مواجه شد.

ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. بحران روسیه و اوکراین تأثیر زیادی بر روی کاهش هر چه بیشتر ذخایر نفتی آمریکا گذاشته است. میزان واردات نفت خام چین از روسیه در ماه می نسبت به آوریل افزایش یافته است. روسیه تولید خود را افزایش داده تا تقاضای نفت با تخفیف خود را از مشتریان هند و چین تأمین کند. تولید نفت روسیه در حال حاضر کمتر از سهمیه اوپک پلاس است اما به طور پیوسته در حال افزایش است.

پی وی سی در بازارهای جهانی

قیمت پی وی سی چین در هفته گذشته ۷۰ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۱۰۵۰ دلار در هر تن در ۲۹ ژوئن رسید. تولیدکنندگان در چین به دلیل تقاضای داخلی ضعیف همچنان بر صادرات تمرکز کردند. این سطوح قیمتی PVC پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ است که آن زمان قرنطینه‌های ناشی از کرونا باعث فلج شدن تقاضا در سطح جهانی شد. قیمت‌ها اکنون ۴۰ درصد کمتر از اوج خود در محدوده ۱۷۵۰ دلار در اکتبر ۲۰۲۱ هستند. در آسیای جنوب شرقی، قیمت پی وی سی ۲۰ دلار در هر تن در هفته کاهش یافت و به ۱۱۵۰ دلار در هر تن رسید. به طور کلی تقاضا در منطقه در ماه ژوئن نسبت به ماه می بهتر بود، زیرا در دسترس بودن نیروی کار در سنگاپور و مالزی افزایش یافته بود و اقتصاد در اندونزی در حال بهبود است.

در هند، کاهش قیمت پی وی سی متأثر از کاهش قیمت برای چین است. قیمت پی وی سی در هند در ۲۸ ژوئن ۱۲۵۰ دلار در هر تن بود که به دلیل افزایش واردات از چین ۷۰ دلار در هر تن در هفته کاهش یافت. همچنین با توجه به اینکه تقاضا برای لوله‌های آبیاری PVC از بخش کشاورزی معمولاً در هنگام بارندگی کاهش می‌یابد، تقاضا در هند ضعیف بود زیرا باران‌های موسمی به بیشتر مناطق این کشور رسیده است. قیمت PVC اروپا این هفته ثابت بود. انتظارات بازار برای ماه جولای ابتدا ملایم بود اما کاهش قابل توجه قیمت اتیلن خوراک همراه با کاهش تقاضای جهانی و داخلی برای PVC سبب کاهش قیمت‌های واردات و صادرات شد.

تحلیل وضعیت جهانی پروپیلن

روند نزولی پروپیلن از اوایل جولای به دلیل تقاضای ضعیف در پایین دستی همچنان ادامه دارد. پروپیلن CFR چین در هفته گذشته با ۳۰ دلار کاهش به ۹۶۶ دلار به ازای هر تن رسیده است.

به دلیل وضعیت اقتصاد کلان جهان و چین و دست و پنجه نرم کردن با رکود اقتصادی و به دنبال آن کاهش تقاضا در پایین دست، روند نزولی پروپیلن همچنان ادامه دارد. خریداران تمایلی برای خرید در آخر ماه جولای نشان ندادند و کمبود تقاضا همچنان بر فروشندگان فشار می‌آورد.برخی از تولید کنندگان در کره جنوبی تنها راه به حداقل رساندن ضرر را کاهش سطح تولیدات می‌دانند.

نقشه بازار

بازگشت بورس به مدار سبز

کد خبر 585758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.