لزوم به‌کارگیری سمن‌ها در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان گفت: سازمان‌های اجتماعی نمی‌توانند به مسیر سلامت اجتماعی دست پیدا کنند مگر اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی، اثرگذار و مداخله‌گر در کنارشان به‌ویژه در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن یارمحمدیان در سومین نشست از سلسله نشست‌های تفکر پیشگیرانه با موضوع اعتیاد و سیاست‌گذاری شهری، اظهار کرد: سال‌های گذشته مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که معضل اعتیاد، اولین و مهم‌ترین آسیبی است که باید به آن توجه شود، چراکه علت و معلول بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

وی با یادآوری اینکه قانون مبارزه با موادمخدر برای چندمین بار بعد از انقلاب اصلاح می‌شود و برای اولین بار به مجلس شورای اسلامی می‌رود، افزود: در تمام استان‌ها کمیته‌هایی تعیین و از دست‌اندرکاران مبارزه با موادمخدر نظرخواهی شد تا بتوانیم به سمت مبارزه بهتر با این معضل خانمان‌سوز برویم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ادامه داد: ازجمله اصلاحات پیشنهادی این است که هیئت‌وزیران باید جرم بودن موادمخدر را مصوب کند، درحالی‌که سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن موادمخدر جدید وارد کشور می‌شود و فرصتی برای تعیین جرم در هیئت‌وزیران نیست، بنابراین در قانون جدید این کار بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است.

نقش فضاهای شهری در پیشگیری از اعتیاد

وی با تأکید بر اقدام‌های فوق‌العاده در حوزه پیشگیری از اعتیاد، گفت: در برخی محلات اصفهان بسیار مشکل‌داریم زمین‌های سنددار و اوقافی یکی از مشکلات است و متأسفانه اداره‌کل اوقاف اطلاع ندارد چه افرادی در این منازل ساکن هستند از طرفی موضوع را از شهرداری پیگیری می‌کنیم متوجه می‌شویم این خانه‌ها پروانه ندارند همه این عوامل باعث شده که شاهد آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد در این مناطق باشیم.

یارمحمدیان با بیان اینکه پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر نیازمند مشارکت جدی مردم و بخش‌های دولتی و غیردولتی است، افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد باید با تقویت دانش و مهارت خود، مدیریت فعالیت‌های داوطلبانه نو و ارائه خلاقیت‌های فراوان بیش‌ازپیش به مسئله اصلی یعنی آسیب‌های اجتماعی بپردازند.

وی تأکید کرد: سازمان‌های اجتماعی نمی‌توانند به مسیر سلامت اجتماعی دست پیدا کنند مگر اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی، اثرگذار و مداخله‌گر در کنارشان به‌ویژه در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد فعالیت کنند.

کد خبر 585722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.