۶۵ درصد ورود به اعتیاد در دوران نوجوانی است

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: باید نگرش سنتی درباره اعتیاد را کنار بگذاریم و توجه کنیم فردی که اقدام به مصرف موادمخدر می‌کند برای به دست آوردن حال خوب است، اگر روش‌های جایگزین برای حال خوب افراد در سیاست‌گذاری اجتماعی کشور صورت گیرد به‌طور قطع در کاهش مصرف موادمخدر موثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا علی‌اکبر ابراهیمی امروز _ دوازدهم تیرماه_ در سومین نشست از سلسله نشست‌های تفکر پیشگیرانه با موضوع اعتیاد و سیاست‌گذاری شهری، اظهار کرد: باید بپذیریم اعتیاد یک بیماری بسیار مزمن و سخت است که بر پایه عوامل روانی، اجتماعی، معنوی و فرهنگی است. نمی‌توان به مقوله اعتیاد سطحی نگاه کرد زیرا عوارض این بیماری سال‌ها با فردی که اقدام به ترک کرده، همراه است که مهم‌ترین آن وسوسه شدید به مصرف دوباره آن است.

اعتیاد یک مشکل اجتماعی است

وی افزود: اعتیاد برخلاف بسیاری از بیماری‌ها مستقیم بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد به همین خاطر است که درمان اعتیاد نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است. باید بپذیریم اعتیاد یک مشکل اجتماعی است که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین خاطر باید سیاست‌گذاری و اقدام در حوزه اعتیاد در وهله اول پیشگیری و سپس مبارزه و درمان باشد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در این استان حداقل صد جلسه در حوزه اعتیاد برگزار می‌شود، تصریح کرد: برای پیشگیری از مقوله اعتیاد تعداد برگزاری جلسه‌ها در ماه و سال مهم نیست بلکه خروجی و کارکرد این جلسه‌ها مهم است. باید بپذیریم در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد سمن‌ها حضور فعال‌تری داشته باشند در واقع باید دستگاه‌های متولی از ظرفیت سمن‌ها استفاده شود.

وجود خلاءهای قانونی در پیشگیری از اعتیاد

وی اظهار کرد: از رفاه اجتماعی به عنوان شاه‌کلید پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد صحبت به عمل می‌آید اما این کلمه بسیار ساده در اجرا بسیار سخت است متأسفانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد شاهد نبود و خلأهای قانونی هستیم به‌عنوان نمونه از دخانیات به‌عنوان دروازه ورود به اعتیاد حرف زده می‌شود اما در کشور قانونی نداریم که فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کند.

ابراهیمی گفت: در فردی که تازه اقدام به مصرف موادمخدر می‌کند از حالت عادی به حالت لذت سوق پیدا می‌کند و سپس بعد از کاهش اثر موادمخدر بدن وی از حالت لذت به حالت عادی برمی‌گردد اما در فردی که تجربه استفاده از موادمخدر را متعدد داشته است پس از مصرف موادمخدر حالت بدن او از لذت به حالت عادی و سپس به درد سوق پیدا می‌کند به همین خاطر آماری که در کشور از معتادان ارائه می‌شود آمار افرادی است که ماه‌ها و سال‌هاست وارد چرخه اعتیاد شده‌اند و در کشور آماری از تعداد افرادی که تازه به مصرف موادمخدر روی آورده‌اند، موجود نیست.

لزوم تغییر نگرش به مقوله اعتیاد

وی تأکید کرد: باید نگرش سنتی درباره اعتیاد را کنار بگذاریم و به این مسئله توجه کنید فردی که اقدام به مصرف موادمخدر می‌کند برای به دست آوردن حال خوب است، اگر روش‌های جایگزین برای حال خوب افراد در سیاست‌گذاری و اقدام‌های اجتماعی کشور صورت گیرد به‌طور قطع در کاهش مصرف موادمخدر نقش دارد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: این‌که فرد کجا و چرا مواد مصرف می‌کند به محیط بستگی دارد. مصرف مواد قابل‌پیشگیری است اما اینکه فرد مصرف مواد را ادامه دهد به ژنتیک فرد بستگی دارد و در این زمینه بهزیستی نمی‌تواند اقدامی برای ترک اعتیاد افراد انجام دهد زیرا ترک اعتیاد افراد بسته به رفتار اعتیادی فرد دارد.

در سطحی‌ترین اقدام‌های پیشگیری قرار داریم

وی اضافه کرد: ما در حوزه ارتباط پیشگیرانه صفر عمل کرده‌ایم و تنها در حوزه پیشگیری به قشنگ بودن کار توجه شده است یعنی همایش و سخنرانی در حوزه اعتیاد برگزار می‌کنیم تنها به خاطر اینکه انجام این‌گونه اقدام‌ها نزد افراد اقدامی زیبا است اما از مفید بودن آنها غافل شده‌ایم. ما امروز در سطحی‌ترین اقدام‌های پیشگیری در کشور قرار داریم.

ابراهیمی تأکید کرد: در کنار اقدام‌های پیشگیرانه باید نمایندگان مجلس در حوزه پیشگیری از اعتیاد، قوانین وضع کنند این پرسش مطرح است به چه علت از ۵۰۰ میلیارد تومان اموال قاچاقی که در استان اصفهان ضبط و کشف شد، یک میلیارد از این مبلغ خرج استان نمی‌شود، چرا ۱۰ درصد از این مبلغ به حوزه پیشگیری استان اختصاص نمی‌یابد.

وی گفت: اگر به دنبال این هستیم که در حوزه پیشگیری از اعتیاد اقدام مؤثری صورت گیرد باید تمام تمرکزمان را به مهم‌ترین مؤلفه ورود افراد به چرخه اعتیاد که همان دست یافتن به حال خوب است بگذاریم که یکی از این اقدام‌ها تأسیس پارک سلامت روانی و اجتماعی برای کودکان در شهر اصفهان است زیرا ۶۵ درصد از ورود افراد به چرخه اعتیاد در سنین نوجوانی آغاز می‌شود.

کد خبر 585706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.