آغاز سنجش ۱۰۵ هزار نوآموز اصفهانی+جزئیات

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان گفت: از روز شنبه یازدهم تیرماه، ارزیابی سنجش سلامت حدود ۱۰۵ هزار نفر نوآموز در پایگاه‌های سطح استان آغاز شد.

روح‌الله خزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به مدارس و پیش‌دبستانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، اظهار کرد: در این طرح سلامت نوآموزان در زمینه‌های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی درباره اینکه طرح سنجش سلامت نوآموزان و پیش‌دبستانی هرسال با توسط اداره آموزش پرورش استثنایی استان اجرا می‌شود، افزود: این طرح هر سال تحت‌نظر رئیس ستاد سنجش مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان و اعضای ستاد سنجش؛ دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بهزیستی و اداره آموزش، پرورش استثنایی و نماینده استانداری در پایگاه‌های سلامت فعالیت می‌کند.

آغاز سنجش ۱۰۵ هزار نوآموز اصفهانی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان درباره فعالیت ۷۲ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان در سطح استان اصفهان، تصریح کرد: از روز شنبه یازدهم تیرماه پایگاه‌های "الف"، " و "ج" برای این طرح فعال هستند، پیش‌بینی می‌کنیم ارزیابی سنجش سلامت حدود ۱۰۵ هزار نفر نوآموز در سطح استان را داشته باشیم.

وی با اشاره به ارزیابی ظرفیت‌های پایگاه‌های طرح سنجش سلامت نوآموزان در استان اصفهان، گفت: با اجرای این طرح از یازدهم تیرماه تا پایان شهریور در پایگاه‌های "الف"، " و "ج" فعال در سطح استان به ترتیب روزانه به‌طور متوسط ۳۶ دانش‌آموز، ۲۴ نوآموز و ۱۴ نفر با تعدادی اندک تغییر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

خزایی با اشاره به شیوه‌نامه الکترونیکی فرآیند طرح سنجش سلامت نوآموزان در سامانه سیدا، اظهار کرد: این فرآیند به منظور دریافت نوبت برای شرکت در طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان که در آستانه ورود به مقطع پیش دبستانی و یا پایه اول ابتدایی قرار دارند، صورت می‌گیرد که در آن مدیران مدارس با ثبت‌نام اولیه و درج اطلاعات کامل نوآموزان از پایگاه‌های فعال در مناطق و ناحیه تحصیلی اقدام به دریافت نوبت می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از این‌که مدیر مدرسه برای نوآموزان نوبت دریافت کرد، برگه سنجش سلامت دانش‌آموزان با درج زمان، ساعت و محل پایگاه سنجش به والدین نوآموز تحویل داده می‌شود تا به پایگاه موردنظر مراجعه کنند.

خانواده‌ها در زمان مقرر برای سنجش مراجعه کنند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها در بازه زمانی مشخص که از سوی مدیر مدرسه به آنها اعلام می‌شود باید به این پایگاه‌ها مراجعه کنند، افزود: همراه داشتن شناسنامه‌های والدین، دانش‌آموز، کارت واکسیناسیون، معرفی‌نامه از مدرسه، یک قطعه عکس سه در چهار و کارت بانکی برای پرداخت هزینه سنجش در پایگاه‌ها لازم است.

وی ادامه داد: پایگاه‌ها توسط ادارات نواحی و مناطق مشخص می‌شوند و معمولاً تاکید بر این بوده که مدارس در دسترس و دارای امکانات برای انجام این فعالیت اختصاص پیدا کنند تا خانواده‌ها برای مراجعه دچار مشکل نشوند.

خزایی درباره اینکه ثبت‌نام سنجش سلامت دانش‌آموزان تعرفه مشخصی دارد که هر سال از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با مصوبه وزارت در دستورالعمل مالی طرح سنجش سلامت به استان‌ها اعلام می‌شود، گفت: خانواده‌ها در ابتدای ورود به پایگاه‌ها باید از طریق دستگاه‌های کارتخوان مبلغ تعرفه سنجش نوآموز را پرداخت کنند و پس از اخذ تعرفه برگه و فرم سنجش، نوآموزان می‌توانند توسط متخصصان پایگاه سنجش مورد ارزیابی قرار بگیرند. هزینه سنجش برخی از افراد بی‌بضاعت و تحت پوشش نهاد و سازمان‌های خاص به صورت نیم‌بها و رایگان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در پایگاه‌های سنجش سلامت، مراحل ارزیابی بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، اختلالات جسمی و حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد و وزن، بهداشت دهان و دندان، بیماری‌های پوست و مو، بیماری‌های ارثی و در نهایت آمادگی تحصیلی (تست‌های کشوری) نوآموزان بررسی می‌شود و ضمن ثبت نتایج آن در قالب غربالگری اولیه در سامانه سنجش توسط مسئول یا منشی پایگاه سنجش، برگه‌ای برای مراجعه والدین به خانه‌های بهداشت در محدوده مناطق سکونت آنها صادر خواهد شد.

والدین سنجش سلامت نوآموزان را جدی بگیرند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان افزود: اگر در این فرآیندها تشخیص داده شود که دانش‌آموز در ارزیابی‌های اولیه با نقاط ضعفی مواجه هستند با ارجاع به مراکز متخصص در قالب غربالگری تخصصی مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها به دور از هرگونه استرسی شرایط حضور کودک را در پایگاه‌های سنجش سلامت فراهم کنند و حتماً تغذیه مناسب، استراحت و خواب کافی فرزند را در نظر بگیرند تا بدون دلهره وارد پایگاه شده و فرآیند سنجش سلامت برای آن‌ها انجام شود.

خزایی تاکید کرد: اگر خانواده‌ای در بازه زمانی و تاریخ مشخص که توسط مدیران مدارس در سامانه سنجش ثبت شده است به پایگاه‌ها مراجعه نکند، مشمول پرداخت جریمه می‌شود و باید منتظر نوبت‌دهی جدید توسط مدیر مدرسه باشند.

وی با تاکید بر اینکه والدین سنجش سلامت نوآموزان را جدی بگیرند، اظهار کرد: در هر صورت شرط ثبت‌نام کلاس اولی‌ها انجام ارزشیابی سنجش سلامت است و خانواده‌ها باید برگه نهایی انجام سنجش را به مدیر مدرسه تحویل دهند.

کد خبر 585637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.