گفتمان نمازشناسی در مدارس اصفهان برگزار می‌شود

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان گفت: نشست‌هایی در راستای اقامه نماز جماعت و دوره‌های مختلف برای پرسنل فرهنگی، مدیران مدارس و مربیان پرورشی برنامه‌ریزی شده است تا ابتدای مهرماه گفتمان نمازشناسی و شیوه‌های دعوت به نماز برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها با اعزام اساتید تخصصی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام ابراهیم رنجبر امروز _یکشنبه دوازدهم تیرماه_ در حاشیه اولین جلسه شورای اقامه نماز استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع این نشست سند راهبری اقامه نماز استان بود که برای اولین بار در سطح استان توسط کارگروهی تهیه شده و حدود پنج ماه کار کارشناسی و ویراستاری روی آن صورت گرفته است و امروز این سند به تصویب رسید.

وی ادامه داد: قرار است سند راهبردی اقامه نماز استان در سه بخش به دستگاه‌ها ابلاغ شود. بخش‌های این سند عمومی و اختصاصی است و ۱۹ دستگاه علاوه بر اینکه سند را برای پرسنل و کارمندان خود اجرایی خواهند کرد باید فعالیت‌هایی در راستای اقامه و ترویج نماز در جامعه داشته باشند و دستگاه‌ها برنامه پنج ساله براساس این سند خواهند داشت.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان تصریح کرد: دومین مصوبه نشست امروز، برگزاری جشنواره سراسری علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ادبی نماز تحت عنوان فجر تا فجر بوده که مدتی است در کشور آغاز شده است و در خصوص آن تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌شود. در این نشست مسئولان کمیته‌ها معرفی شدند و مقرر شد حکم خود را از استاندار دریافت کنند.

به گفته وی، مرحله استانی جشنواره فجر تا فجر تا بیستم آذرماه خواهد بود و پس از آن آثار در دبیرخانه داوری خواهد شد و منتخبان راهی مراحل کشوری خواهند شد.

رنجبر گفت: محتواها در ۳۰ قالب علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری و ادبی است. همچنین پایان‌نامه‌ها، کتاب، تولید محتوا پیرامون نماز متناسب با فضای مجازی و رسانه‌ها، شعر، قصه، داستان و خاطره‌نویسی از جمله موضوعات آثار در این جشنواره است.

وی ضمن تذکراتی به دستگاه‌های مختلف پیرامون اقامه نماز خاطرنشان کرد: مشکلات، گرفتاری‌ها، کم‌آبی و نظافت نمازخانه‌های بین راهی باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد و اگر در مکان‌هایی نیاز به ساخت مسجد یا نمازخانه بین راهی است جزو برنامه‌ها قرار بگیرد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان اظهار کرد: اولویت ما بحث آموزش و پرورش است به همین دلیل حدود ۸۰ درصد از برنامه‌های ستاد هم‌سو با آموزش و پرورش است. نشست‌هایی در راستای اقامه نماز جماعت و دوره‌های مختلف برای پرسنل فرهنگی، مدیران مدارس، مربیان پرورشی، دبیران علوم پایه، ائمه جماعات و سایر گروه‌ها برگزار و برنامه‌ریزی شده است که تا ابتدای مهرماه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها گفتمان نمازشناسی و شیوه‌های دعوت به نماز با اعزام اساتید تخصصی صورت بگیرد.

رنجبر با اشاره به عملکرد آموزشی و فرهنگی ستاد اقامه نماز در سه ماهه اول سال جاری تصریح کرد: برگزاری ۷۰۰ نشست دانش‌آموزی و خانواده و شیوه دعوت به نماز، برگزاری ۱۴۷ برنامه غیرابلاغی و ابتکاری، شرکت در جلسات تمهیدی مدیریتی جهت اجرای برنامه‌های درون و برون‌سازمانی اقامه نماز، همکاری در اقامه نماز جماعت اعیاد، مشارکت در برگزاری مسابقات عمومی و سراسری، مشارکت در برگزاری نماز وحدت، تهیه و تدوین مجموعه‌ای از محتواهای موردنیاز مربیان تربیت کودک و نوجوان، تولید محتوای نماز ویژه فضای مجازی و رسانه‌ها، تشکیل کارگروه رصد محتوای نمازی کتب درسی از جمله برنامه‌های این بازه زمانی بوده است.

وی با بیان اینکه با حمایت اعضای شورای اقامه نماز استان توانستیم رتبه برتر را بین ستادهای اقامه نماز کشور کسب کنیم، خاطرنشان کرد: ستاد اقامه نماز اصفهان در سال ۱۴۰۰ در سطح کشور در ۱۵ مورد رتبه برتر کسب کرده است که حکایت از ظرفیت‌های خوب این استان و فعال بودن شورای اقامه نماز دارد اما نباید به این‌ها بسنده کنیم؛ چرا که باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان افزود: باید برای جوانان و نوجوانان برنامه‌ریزی کنیم تا نماز را بیش از آنچه وجود دارد بین آن‌ها نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت اقامه نماز آن‌گونه که باید نیست و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. اولویت اول ما تلاش در جهت اجرایی کردن مطالبات مقام معظم رهبری به اجلاس‌های سراسری نماز و اولویت دوم برنامه‌ریزی اقامه نماز برای کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشگاهیان و تربیت مربی کودک و نوجوان و تولید محتوا در این راستا است.

رنجبر خاطرنشان کرد: سند راهبردی نماز در دو محور استانی و دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده است. ۱۹ دستگاه علاوه بر وظایف دستگاهی خود مسئولیت‌هایی در جامعه دارند که برای هر دستگاه با همکاری کارشناسان آن‌ها و بررسی سند بالادستی ستاد اقامه نماز و فرمایشات مقام معظم رهبری و طرح جامع نماز مصوبه شورای گام دوم انقلاب این سند به دست آمده است.

وی ادامه داد: همچنین برای فراخوان جشنواره علمی، پژوهشی، فرهنگی و ادبی هنری فجر تا فجر، پنج کمیته از جمله کمیته ستاد برگزاری، دبیرخانه ستاد اجرایی، کمیته علمی، کمیته پشتیبانی و کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان تصریح کرد: محور و قالب جشنواره فجر تا فجر نماز، علمی و پژوهشی (تألیف، مقالات، رساله دکتری و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی)، فرهنگی و هنری (کلیپ، پادکست، موشن‌گرافی، پویانمایی، عکس و استوری در شبکه‌های اجتماعی، نقاشی، خوشنویسی و طرح‌های گرافیکی)، ادبی (شعر، داستان، قصه، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی)،سرگرمی و آموزشی (بازی و ابزارهای کمک‌آموزشی دستی و دیجیتالی) است.

وی گفت: زمان اجرای جشنواره از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تا بهمن‌ماه ۱۴۰۱ است، این جشنواره ویژه هنرمندان، پژوهشگران، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، فرهنگیان، طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان است و از همه برگزیدگان مرحله استانی و کشوری با تقدیم هدایای ارزنده نقدی تقدیر خواهد شد.

کد خبر 585631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.