سیاست متفاوت جو بایدن نسبت عربستان سعودی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها به محض قدرت گرفتن بایدن در کاخ سفید سیاست خود را در امور خاورمیانه با تاکید بر شبه‌جزیره عربستان یا منطقه خلیج فارس متفاوت از دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ انجام دادند.

رضا جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهداف سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه اظهار کرد: دموکرات‌ها به محض قدرت گرفتن بایدن در کاخ سفید سیاست خود را در امور خاورمیانه با تاکید بر شبه جزیره عربستان یا منطقه خلیج فارس متفاوت از دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ انجام دادند.

وی ادامه داد: به همین دلیل کشورهایی مانند یمن که در مظلومیت قرار داشتند از لیست سیاه وزارت خارجه آمریکا خارج شدند و سخت‌گیری‌های زیادی نسبت به عربستان اعمال کردند و عملاً اولویت خود را در منطقه، عربستان قرار ندادند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر دوره‌ای بایدن به نقاط کانونی دنیا تصریح کرد: حدود ۴۵ روز پیش به قاره اروپا و کشورهای بلژیک و لهستان سفر کرد و در سفر پیش‌رو به عربستان خواهد رفت.

وی اضافه کرد: دموکرات‌ها و دولت بایدن پیامی به عربستان سعودی مبنی بر نامگذاری خیابان منتهی به سفارت عربستان در نیویورک به نام خاشقچی که قربانی بزرگ تسویه سیاسی و اجتماعی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود، ارسال کردند.

جلالی گفت: بایدن سعی کرد قبل از سفر به عربستان این اقدام را انجام دهد، یعنی قصد نداشت چراغ سبزی به عربستان نشان دهد.

به گفته وی، در حال حاضر عربستان سعودی نسبت به کمک‌های بلاعوض و یک‌طرفه مالی که نسبت به طالبان در افغانستان انجام می‌دهد نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. کمک‌های ایدئولوژیک و مالی عربستان به جریان طالبان یا افغانستان که زاییده معاونت اطلاعات یا رکن دوم ارتش کشور پاکستان و تشکیلات موسوم به آی‌اس‌آی بوده است و در سال ۹۲ و ۹۳ در دره سوات وزیرستان شمالی پاکستان شکل گرفت و طالبان متولد شد، صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور می‌شود: در نیمه دوم دهه پایانی قرن بیستم و در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی طالبان مدیریت پیدا کرد. همچنین ۹۱ درصد مواد مخدر جهان را ولایت سی‌وچهارگانه هلمند در افغانستان تأمین می‌کند که همه باعث آشفتگی در سیاست خارجی منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی من از سفر بایدن به منطقه این است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قطب‌های قدرت کشورهای منطقه هم در غرب آسیا (خاورمیانه بزرگ) و هم در منطقه تمرکز حوزه شمالی شورای همکاری خلیج فارس که قطب آن عربستان سعودی است و ائتلاف پانزده‌گانه‌ای که به رهبری عربستان مردم یمن را به مدت هشت سال را در تنگنا قرار داده است احتمالاً شرایطی را به وجود بیاورد که نقش مثبتی ایفا کند.

جلالی اظهار کرد: البته رابطه جدیدی که با واسطه‌گری به ظاهر خیر الکاظمی، در راستای روابط و مناسبات ایران و عربستان شکل گرفته است و در آن را نخست‌وزیر غیرقابل اعتماد کشور عراق نقش میانجی‌گری ایفا می‌کند، باعث می‌شود نگرانی‌هایی برای ما در سیاست خارجی منطقه به وجود بیاید.

کد خبر 585577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.