مشهد باید به سمت دیپلماسی شهری حرکت کند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد با شعار "جهانشهر" شناخته می‌شود و با انباشت تجربه‌ای که دارد، باید به سمت دیپلماسی شهری حرکت کند و به کمک سایر شهرها و کشورها بیاید؛ سازمان فاوا می‌تواند با سطح دیتا و دستاوردهای خود، به صادرات تجربه و اطلاعات اقدام کند.

مهدی ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ظرفیت‌های سازمان فاوای شهرداری مشهد، اظهار کرد: تعداد سایت‌های مخابراتی تجمیعی زیباسازی شده، طی دوره ساخت در قرارداد سرمایه‌گذاری، ۱۵۰ مورد با حداقل ظرفیت میزبانی سه اپراتور بوده که منجر به جلوگیری از احداث ۳۰۰ مخابراتی دیگر شده است.

وی با بیان اینکه در شش سایت دکل مخابراتی برای اولین بار در کشور طراحی و احداث شده است، ادامه داد: تعداد دکل‌های ارتباطی جمع‌آوری شده از سال ۹۶ تاکنون ۴۰۶ مورد و تعداد مجوزهای صادر شده برای دکل‌های ارتباطی منتهی به سال ۱۴۰۰، ۱۷۱ مورد بوده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: لازم است تلاش شود که مردم دچار خلأ دیتا و آنتن‌دهی در خطوط مخابراتی نشوند، مهم آن است که مردم بابت منافع ما، دچار آسیب نشوند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پایه مورد نیاز زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) باید فراهم شود تا خللی در زیارت و زندگی آن‌ها ایجاد نشود، ارتباط و دیتا موضوعی جدی و به نیاز اول مردم مبدل شده است. باید در پیک‌های تقویمی شرایط و بستری تعبیه شود تا دکل‌های مخابراتی موقت و آنتن‌های BTC در اطراف حرم رضوی تعبیه شود.

ناصحی در خصوص توسعه شبکه فیبر نوری مشهد، اظهار کرد: سال گذشته ۱۵ کیلومتر و در سال جاری پیش‌بینی ۵۰ کیلومتر افزایش توسعه شبکه فیبر نوری، مد نظر قرار گرفته است. شبکه و تجهیزات IT کارخانه نوآوری و رصدخانه شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در بازه زمانی مشخصی نیازهای اساسی شهر رفع شود.

جایگاه کشوری مشهد در حوزه فناوری اطلاعات

وی با تاکید بر اینکه مشهد با عنوان "جهانشهر" شناخته می‌شود، گفت: این شهر با انباشت تجربه‌ای که دارد، باید به سمت دیپلماسی شهری حرکت کند و به کمک سایر شهرها و کشورها بیاید، سازمان فاوا می‌تواند با چنین سطح دیتا و دستاوردهایی که دارد، به صادرات تجربه و اطلاعات اقدام کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: لازم است با علم و فناوری اطلاعاتی که در دست داریم و بر اساس برنامه‌ای مشخص در افق زمانی تعریف شده‌، با تعدادی از شهرهای کشور قرارداد همکاری و تبادل تجربیات بسته شود، همچنین می‌توان سامانه‌های موفق و اجرایی شده در مشهد را صادر کنیم و زمینه‌ساز اعتبار و درآمد شویم.

وی با بیان اینکه نرم افزار "سی‌مپ" توانسته است جایزه جهانی شهرهای هوشمند را کسب کند که اعتبار کشوری و شهری است، افزود: این نرم‌افزار باید توسعه یابد؛ سازمان فاوای شهرداری مشهد باید برنامه‌ای در سطح بین‌المللی داشته باشد، در این راستا ظرفیت‌هایی در کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، سوریه و افغانستان وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد.

ناصحی در خصوص جایگاه کشوری مشهد در حوزه فناوری اطلاعات، اظهار کرد: توانایی عمومی‌سازی برنامه‌ها باید مورد توجه باشد و به سمت کارهای عمومی که شهروندان روزانه با آن مواجه هستند، حرکت کند، نمونه موفق این اقدامات "من‌کارت" است، از این‌رو باید فعالیت‌ها متناسب با هزینه و قابلیت توسعه یابد.

وی تصریح کرد: پروژه شهر من، ۳۱۸ هزار کاربر تا پایان سال ۱۴۰۰ داشت که از این میزان، ۷۴ هزار کاربر فعال هستند، بر اساس هدف‌گذاری، در نظر داریم طی سال جاری به ۹۰ هزار کاربر فعال دسترسی یابیم؛ محبوب‌ترین سرویس‌ها در نرم‌افزار "شهر من" مربوط به دوچرخه، مترو و "آساپ" است.

کد خبر 585541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.