انقلاب اداری در شهرداری اصفهان/ ۱۴۰ خدمت شهری هوشمند ارائه می‌شود

شهردار اصفهان گفت: راه‌اندازی سامانه «توسعه هوشمند شهر» و به دنبال آن صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی در شهرداری اصفهان، یک انقلاب اداری در ارائه خدمات شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان در خصوص راه‌اندازی سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی، اظهار کرد: در صدد هستیم اصفهان را به نفع شهروندان آرام‌آرام برای یک زندگی بهتر آماده کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری به دلیل گستردگی خدمات، در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بسیار تأثیرگذار است، ادامه داد: از ابتدای فعالیت مدیریت شهری ششم، حرکت به سمت تسهیلگری و روان‌سازی ارائه خدمات به شهروندان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه خدماتی انحصاری و اختصاصی در مجموعه شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود، تصریح کرد: ضرب‌المثل‌ها و جملاتی را سال‌های زیادی است می‌شنوید که هر فردی قرار است پروانه ساختمانی دریافت کند، باید کفش آهنین بپوشد یا آشنایی داشته باشد تا بتواند امور اداری را راحت‌تر به سرانجام برساند؛ این استعاره‌ها و ضرب‌المثل‌ها در یک نگاه عمیق و جامع‌شناختی حکایت از یک رنج پنهان دارد، زیرا هر زمان که مردم از چیزی آزرده خاطر می‌شوند، در قالب استعاره‌ها و کنایه‌ها مطالب خود را بیان می‌کنند و این موضوع آرام‌آرام به ادبیات جاری جامعه تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی در اصفهان، اظهار کرد: به منظور رفع ابهامات شهروندان جهت دریافت پروانه ساختمانی، سامانه‌ای هوشمند راه‌اندازی شد تا آنها از خانه به راحتی مجوز ساخت‌وساز خود را دریافت کنند، در واقع شهروندان با ورود به این سامانه حق انتخاب دارند که با توجه به میزان تراکم منطقه نسبت به تعداد طبقات ملک خود تصمیم‌گیری کنند.

هزینه‌های صدور پروانه شفاف می‌شود

قاسم‌زاده اضافه کرد: با وجود سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی، هزینه‌ها شفاف و دیگر جایی برای چانه‌زنی وجود نخواهد داشت، در واقع این جنس گفت‌وگوها از فرایند صدور پروانه ساختمانی حذف می‌شود.

وی تاکید کرد: دلالی و واسطه‌گری در فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی موضوعیتی ندارد، زیرا افراد به‌طور مستقیم همه اطلاعات لازم را کسب کرده و فرایند صدور پروانه را انجام می‌دهند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مردم می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی my.isfahan.ir وارد سامانه توسعه هوشمند شهر شوند، گفت: یکی از مزیت‌های این سامانه ۲۴ ساعته بودن آن در تمام روزهای هفته است، بر این اساس الزامی برای انجام امور در ساعات اداری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: چنانچه افراد از شیوه ورود به سامانه توسعه هوشمند شهر آگاهی نداشته باشند، می‌توانند فرایند ورود به سامانه و دریافت اطلاعات را با کمک کافی‌نت‌ها انجام دهند، البته سعی شده است که دسترسی به این سامانه آسان باشد.

اعلام زمان‌بندی مراحل صدور پروانه الکترونیکی ساختمان تا ۲ ماه آینده

قاسم‌زاده با بیان اینکه کوتاه‌سازی فرایندها از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا اردیبهشت‌ماه امسال فرایند آزمایشی آن انجام شد، ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز نیز از ابتدای تیرماه بر سرورهای اصلی بارگذاری شده است و این سامانه در مناطق پانزده‌گانه شهرداری قابل دسترسی است.

وی با بیان اینکه با ورود به سامانه توسعه هوشمند شهر برای هر کاربر یک پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود که می‌تواند تمام خدمات شهری را به وسیله آن دریافت کند، گفت: یکی از مزیت‌های طرح صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی پیگیری مسیر پرونده در تمام مراحل است، بر این اساس شهروندانی که تصور می‌کنند فرایند صدور پروانه آنها طولانی شده است، می‌توانند موضوع را به سامانه سوت‌زنی به شماره ۳۸۹۰ که دریافت کننده تخلفات شهرداری است، گزارش دهند.

شهردار اصفهان ادامه داد: ظرف دو ماه آینده زمان‌بندی مراحل صدور پروانه الکترونیکی ساختمان نیز اعلام خواهد شد، بنابراین اگر این فرایند بیش از حد طولانی شود، افراد می‌توانند دلایل آن را پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: طی چند ماه گذشته جلسات آموزشی با ذی‌نفعان و متخصصان این حوزه از جمله مهندسان، سازمان نظام مهندسی، انبوه‌سازان، کافی‌نت‌ها و میزهای خدمت برگزار شده است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی از طریق رسانه ملی نیز به مردم معرفی شده و نحوه استفاده از آن در یک ویدئو بر روی خود سامانه قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه این سامانه از ابتدای تیرماه فعال شده است، خاطرنشان کرد: اگر مالک مدارک مورد نیاز را به صورت صحیح بارگذاری کند، مجوز صدور نقشه بلافاصله صادر می‌شود؛ پس از تهیه و بارگذاری نقشه اگر مدارک کامل باشد، پروانه نهایی نیز صادر خواهد شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: مردم از هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به سامانه صدور پروانه ساختمانی متوجه شوند چه میزان تراکم و هزینه برای اخذ پروانه لازم دارند.

قاسم‌زاده اظهار کرد: همه دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان نظام مهندسی، میراث فرهنگی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و بیمه از طریق این سامانه با شهرداری مرتبط شده‌اند.

وی ادامه داد: برای دریافت گواهی پایان ساخت به همکاری برخی دیگر از دستگاه‌ها همچون اداره ثبت نیاز است‌، در این راستا سامانه به نحوی طراحی شده که ظرفیت حضور دستگاه‌های ذی‌نفع را دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه عنوان این سامانه، «توسعه هوشمند شهر» است، گفت: به کمک این سامانه همه خدمات شهری غیرحضوری و هوشمند می‌شود؛ حدود ۳۰۰ خدمت در شهرداری به مردم ارائه می‌شود که بیش از ۱۴۰ مورد از آن تاکنون روی این سامانه بارگذاری و غیرحضوری شده است.

قاسم‌زاده افزود: با غیرحضوری شدن خدمات، امضاهای طلایی نیز حذف می‌شود، زیرا سامانه کاملاً هوشمند است و نیازی به ورود کارمندان و تصمیم‌گیری آنان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مسیر حرکت شهرداری به سمت هوشمندسازی است، زیرا معتقدیم با هوشمندسازی، امنیت ارائه خدمات نیز بیشتر می‌شود.

شهردار اصفهان غیرحضوری و هوشمند شدن خدمات، ارائه خدمات ۲۴ ساعته در هفت روز هفته، کاهش زمان صدور پروانه ساختمان، حذف امضاهای طلایی، واسطه‌ها و دلالان و شفافیت در پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمان را از جمله مزیت‌های راه‌اندازی سامانه هوشمند صدور پروانه ساختمان دانست و گفت: به عقیده افرادی که در این حوزه تخصص دارند، راه‌اندازی این سامانه یک انقلاب اداری در ارائه خدمات شهری است.

کد خبر 585418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.