لزوم اقدام فوری برای مقابله با آبله میمون در اروپا

جهانی بهداشت خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از شیوع آبله میمون در اروپا شد.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «هانس هنری کلاگ» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: من بر درخواستم از دولت‌ها و جامعی مدنی مبنی بر افزایش تلاش‌ها در هفته‌ها و ماه‌های پیشرو برای جلوگیری از شیوع آبله میمون در سراسر یک منطقه جغرافیایی روبه رشد تاکید می‌کنم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در رقابت برای جلوگیری از گسترش این بیماری، از مرحله بحرانی عبور کنیم، اقدام فوری و هماهنگ ضروری است.

سازمان مزبور اعلام کرد که تعداد موارد ابتلاء به آبله میمون در اروپا در دو هفته گذشته، سه برابر شده است. ویروس آبله میمون در بیش از ۵۰ کشور در خارج از آفریقا که در این قاره یک بیماری بومی محسوب می‌شود، شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید موارد ابتلاء همچنین در خود کشورهای آفریقایی نیز افزایش یافته و نیاز به افزایش آزمایشات را تقویت کرده است.

از ابتدای شیوع آبله میمون در ماه مه (اردیبهشت) بیش از سه هزار ۴۰۰ مورد ابتلاء و یک مورد مرگ ثبت شده است. این ویروس بیشتر مردان اروپایی همجنس‌گرا را مبتلا کرده است.

اولین مورد شناخته شده ویروس آبله میمونی در سال ۱۹۵۸ در بین میمون‌هایی که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری شدند، مشاهده شد. اما اولین مورد انسانی این بیماری در سال ۱۹۷۰ در آفریقا و در یک کودک شناسایی شد.

زادگاه آبله میمونی در کشورهای مرکزی و غرب آفریقا و در مناطقی پوشیده شده از جنگل‌های بارانی استوایی است چرا که مخزن این ویروس علاوه بر میمون‌ها برخی از جوندگان نیز هستند که البته هنوز به صورت دقیق و کامل مخزن این ویروس شناسایی نشده است. اما به علت تماس بین انسان و حیوانات در این مناطق این بیماری به انسان سرایت کرده است.

بیشترین راه انتقال بیماری آبله میمونی، تماس نزدیک از جمله تماس پوست به پوست است. اما انتقال قطره‌ای از طریق تنفس، تماس انسان با حیوانات آلوده و خوردن گوشت آلوده نیز از دیگر راه‌های ابتلاء به آبله میمون است. انتقال بیماری از طریق مادر به جنین نیز راه دیگر انتقال این ویروس است.

منبع: ایرنا

کد خبر 585341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.