با توسل به جنگ مخالف هستیم/جنگ را راه‌حل مناسبی برای حل‌وفصل مسائل نمی‌دانیم

در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و دمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین، طرفین در مورد برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک و گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، با توجه به دیدار اخیر رئیس جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ترکمنستان و مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه و ضمن یادآوری موضع ایران در مورد ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و دوری از جنگ در اوکراین، بر آمادگی کشورمان برای پیگیری راه حل دیپلماتیک و مساعی جمیله جهت توقف بحران در اوکراین تاکید کرد.

وی افزود: ما از ابتدا اعلام کردیم که ضمن توجه به ریشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستیم و جنگ را راه حل مناسبی برای حل و فصل مسائل نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین طی سه دهه گذشته همواره مبتنی بر دوستی، احترام و منافع متقابل و همکاری بوده است و ما آمادگی داریم در چارچوب توافقی که برای گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه ایجاد می‌شود، مشارکت کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین از همتای اوکراینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ تاکید کرد: دولت اوکراین آمادگی دریافت هرگونه کمک و حمایت سیاسی برای خاتمه بحران در این کشور را دارد.

وی با اعلام آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط فیمابین از جمله در حوزه کشاورزی و غلات میان دو کشور، ادامه گفت و گو های تهران و کیف را برای گسترش مناسبات سازنده ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه اوکراین آخرین وضعیت جنگ در کشورش را تبیین کرد و از مساعی جمیله تهران برای کمک به پایان جنگ تشکر و اضافه کرد که به دلیل حاکمیت وضعیت جنگی، شرایط دشواری برای مذاکره با روسیه وجود دارد.

در پایان وزیر خارجه اوکراین نیز از امیرعبداللهیان جهت سفر به این کشور دعوت کرد.

کد خبر 585213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.