۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
زندگی با بوی تعفن فاضلاب

سرریز فاضلاب خانگی مسکن مهر گلپایگان و نفوذ آن به محیط‌زیست به واسطه نبود سیستم جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب، افزایش جمعیت و سنگلاخی بودن زمین به یک بحران زیست‌محیطی تبدیل شده و زندگی را برای ساکنان مسکن مهر غیرقابل تحمل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرریز فاضلاب خانگی مسکن مهر گلپایگان و نفوذ آن به محیط‌زیست به‌واسطه نبود سیستم جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب، به یک بحران زیست‌محیطی تبدیل شده است. داشتن سیستم جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب از استانداردهای یک شهر و شاخص‌های مهم زیست‌محیطی به شمار می‌رود. گلپایگان در این ارزیابی به دلیل نداشتن سیستم جمع‌آوری فاضلاب عقب افتاده است و همین عقب‌ماندگی موجب شده ساکنان مسکن مهر با معضل فاضلاب شهری دست‌وپنجه نرم کنند.

درحال‌حاضر مسئولیت توزیع آب در کشور برعهده شرکت آب‌وفاضلاب است که در دو بخش «آب» و «فاضلاب» به ارائه خدمات تصفیه و توزیع آب در شهر و روستا می‌پردازد. واگذاری وظایف این شرکت به شهرداری به معنای واگذاری قدرت صدور سایر مجوزهای ساخت‌وساز به شهرداری است و این توان اداری بسیار بالا برای پایداری زیست‌بوم‌های شهری بسیار خطرناک است.

بررسی‌ها نشان داده است که از سال ۱۳۹۵ طرحی در دولت در دست بررسی است تا مسئولیت توزیع آب در شهرها از شرکت آب‌وفاضلاب کشور جدا شود و در اختیار شهرداری‌ها قراربگیرد.

بحرانی شدن معضل دفع فاضلاب خانگی

مهدی ریاضت، یکی از ساکنان مسکن مهر گلپایگان می‌گوید: به دلیل طراحی غیراصولی در زمان ساخت پروژه مسکن مهر، فاضلاب مسکن مهر در محیط‌زیست اطراف رها و موجب آلودگی منطقه شده است.

وی می‌افزاید: سه سال قبل شهرداری با تغییر مسیر فاضلاب به سمت قنات تا حدودی این موضوع حل شد، اما راه‌حل قطعی نیست؛ چون با پر شدن مخزن‌هایی که در زمان ساخت پروژه غیراصولی طراحی شده، پس‌زدگی فاضلاب و بوی نامطبوع آن ساکنان را آزار می‌دهد.

با گرم شدن هوا معضل فاضلاب حادتر می‌شود

محمد یاوری یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر می‌گوید: با توجه به اینکه این منطقه مسکن مهر دارای بافت سنگی است با گرم شدن هوا معضل فاضلاب حادتر می‌شود، به طوری که بالازدگی فاضلاب در پارکینگ مجتمع‌ها غیرقابل تحمل است.

وی نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر گلپایگان را دلیل معضل فاضلاب منطقه مسکن مهر می‌داند و تاکید می‌کند: شهرداری مسیر فاضلاب را به سمت قنات هدایت می‌کند که ممکن است دلیل کف‌آلود بودن آب چاه کشاورزی منطقه حاج میرزا آقاسی گلپایگان باشد؛ این اقدام غیراصولی علاوه بر داشتن مخاطرات زیست‌محیطی، بخش کشاورزی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مسئولان اختلاف‌نظرها را کنار بگذارند

محسن اکرمی یکی دیگر از ساکنان مسکن می‌گوید: در زمان احداث مجتمع‌های مسکن مهر، پیمانکار پروژه طراحی فاضلاب را ناقص اجرا کرده است، یک مخزن در مجاورت مسکن مهر تعبیه شده است که پس از مدتی پر و در محیط زیست اطراف مجتمع‌ها رها می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر برای حل این معضل تلاش می‌کنند، تأکید می‌کند: لازم است مسئولان برای رفاه ساکنان مسکن مهر با شهرداری همکاری کنند و درست نیست که در اجرای پروژه‌ها اختلاف وجود داشته باشد.

توانایی و تخصص نگهداری شبکه فاضلاب شهری را نداریم

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان می‌گوید: اجرای فاضلاب مسکن مهر در تکلیف شهرداری نیست، اما یکی از مطالبات شهروندان ساکن مسکن مهر از شورای شهر رفع معضل فاضلاب شهری این منطقه بود که اجرای آن در بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل شورای شهر مصوب کرده که شهرداری پکیج سیستم فاضلاب این منطقه را راه‌اندازی کند و ما نیز پساب آن را در اختیار داشته باشیم؛ اما آبفا می‌گوید بهره‌برداری و نگهداری از آن هم باید بر عهده شهرداری باشد درحالی‌که توانایی و تخصص نگهداری از آن را نداریم.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: می‌توانیم از پساب فاضلاب در بخش آبیاری فضای سبز استفاده کنیم، اما نیاز مبرم به آب نداریم؛ تنها هدف ما رفع مشکل و کاهش تنش اجتماعی در منطقه مسکن مهر است، چراکه به دلیل بستر سنگی زمین‌های مسکن مهر در ماه‌های گرم سال فاضلاب این منطقه در معابر رها می‌شود.

شکرزاده با بیان اینکه به دلیل بستر سنگی منطقه مسکن مهر شرایط دفع فاضلاب با شهر گلپایگان متفاوت است، می‌گوید: نکته قابل تأمل ساخت مسیر فاضلاب توسط پیمانکار در زمان احداث مسکن مهر است؛ پروژه در صورت واگذاری زمین توسط اداره راه و شهرسازی ظرف مدت شش ماه به سرانجام می‌رسد و پساب فضای سبز برای قسمت شمال شهر گلپایگان استفاده می‌شود.

منتظر جانمایی زمین پروژه هستیم

سیدمحمدحسین علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با بیان اینکه نبود فاضلاب شهری معضل بزرگ شهر است، می‌گوید: در این راستا طی جلسه‌ای در خدمت معاونت عمرانی استانداری اصفهان به منظور پیگیری بحث فاضلاب مسکن مهر گلپایگان بودیم و قرار شد راه و شهرسازی زمین تحویل شرکت آب و فاضلاب گلپایگان بدهد و طی قراردادی، شرکت آب و فاضلاب نیز زمین را به شهرداری به عنوان سرمایه‌گذار طرح واگذار کند تا شهرداری پروژه تصفیه‌خانه را در منطقه مسکن مهر با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان انجام دهد.

وی می‌افزاید: درخصوص مکان جانمایی شده، اکنون دو نقطه پیش‌بینی شده است که پس از تأیید محیط‌زیست و شبکه بهداشت و درمان با یکی از این دو مکان، موافقت می‌شود.

مصوبه هیئت وزیران ملاک همکاری با شهرداری است

امیرحسین حکمتیان، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای استان اصفهان اظهار می‌کند: پیمانکار در زمان احداث مجتمع‌های مسکن مهر، شبکه فاضلاب را ناقص اجرا کرده است؛ گلپایگان شبکه فاضلاب شهری ندارد و فاضلاب وارد زمین‌های اطراف می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری سال ۱۳۹۷ برای رفع معضل فاضلاب شهری نسبت به تخلیه پساب فاضلاب مسکن مهر اقدام کرده است، تصریح می‌کند: سال ۱۴۰۰ شورای شهر و شهرداری برای احداث پکیج شبکه فاضلاب اعلام آمادگی کرده‌اند تا از پساب آن در فضای سبز شهری استفاده کند.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای استان اصفهان تاکید می‌کند: براساس مصوبه هیئت وزیران به شهرهایی که تأسیسات جمع‌آوری فاضلاب ندارند، اجازه برداشت فاضلاب خام به صورت رایگان داده می‌شود، اما احداث پکیج فاضلاب و بهره‌برداری از آن برعهده پیمانکار است؛ بنابراین می‌توانیم در چارچوب مصوبه هیئت وزیران با شهرداری گلپایگان در اجرای پروژه فاضلاب مسکن مهر همکاری کنیم.

شهرداری در اجرای پروژه فاضلاب شهری ملزم به پذیرش مصوبه هیئت وزیران است

ناصر دهقانی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان تصریح می‌کند: شهرداری گلپایگان برای اجرای پروژه فاضلاب مسکن مهر اعلام آمادگی کرده است تا از پساب آب در بخش فضای سبز شهری استفاده کند؛ اما این نهاد مدعی است مسئولیت بهره‌برداری از پروژه بر عهده آب و فاضلاب است، درحالی‌که طبق مصوبه هیئت وزیران سرمایه‌گذار فاضلاب شهری ملزم به اجرا و بهره‌برداری است و شهرداری باید صفر تا صد پروژه را بر عهده بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری سرمایه‌گذار است و از منابع پساب استفاده می‌برد؛ بنابراین باید هزینه بهره‌برداری را برعهده بگیرد.

مدیر آب‌وفاضلاب شهرستان گلپایگان تاکید می‌کند: شهرداری گلپایگان باید مصوبه هیئت وزیران را بپذیرد، در غیر این صورت نمی‌تواند پروژه فاضلاب را اجرا و از پساب آن استفاده کند.

اجرای شبکه فاضلاب معطل تأمین و نگهداری

محمدرضا عسگریان، فرماندار گلپایگان درخصوص اجرای شبکه فاضلاب مسکن مهر شهر گلپایگان، می‌گوید: با توجه به جمعیت ۳۵۰۰ نفری ساکن مجتمع مسکن مهر، شهرداری و شورا تصمیم دارند نسبت به رفع معضل فاضلاب شهری اقدام کنند و هزینه‌های اجرای طرح دفع فاضلاب را درازای تخصیص پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهری انجام دهند.

وی اظهار می‌کند: درحال‌حاضر میان اداره راه و شهرسازی، آب و فاضلاب و شهرداری در بحث تأمین و نگهداری شبکه فاضلاب شهری اختلاف وجود دارد.

کد خبر 585211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.