از محاصره حلقه‌دره توسط زباله‌ها تا صدور پروانه برای املاک علی‌آباد کلنگان

پربازدیدترین اخبار هفته گذشته سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش‌خبرنگار ایمنا، «حلقه‌دره در محاصره زباله‌ها»، «بهره‌برداری از خط جدید تندروی اصفهان در دهه ولایت»، «وضعیت ساختمان‌های ناایمن در بندرعباس»، «شلاق بروکراسی بر پیکر معماری اصفهان»، «توجه مدیریت شهری اصفهان به صدور پروانه برای املاک علی‌آباد کلنگان»، «از شهر تا پیراشهر»، «آغاز عملیات اجرایی ایستگاه متروی ابن‌سینا»، «ایستگاه‌های کوچک آتش‌نشانی در خدمت ایمنی بازار اصفهان»، «دوگانه پساب در فضای سبز اراک» و «لزوم حمایت از انبوه‌سازان برای توسعه شهر» در صدر اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای ایمنا در هفته گذشته قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

حلقه‌دره در محاصره زباله‌ها

"حلقه‌دره در محاصره زباله‌ها" یکی از اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جزئیات این مسئله در گفت‌وگو با مدیران شهری تشریح شد.

حلقه‌دره کرج تنها مرکز دفن زباله این کلان‌شهر است که آلودگی زیست‌محیطی فراوانی دارد و خاطر شهروندان این شهر را آزرده کرده است، ساماندهی زباله در حلقه‌دره به درستی مدیریت نشده است، در صورتی که زیرساخت‌های متعدد در ساماندهی پسماند طی مدیریت‌های قبل ایجاد و در حال حاضر، بلااستفاده و رها شده است.

در سال‌های گذشته راهکارهایی برای رفع مشکلات این مرکز اجرا شده است، اما به نظر می‌رسد برای رفع چالش‌های مرتبط با آن باید مشارکت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف انجام شود.

خط جدید تندروی اصفهان در دهه ولایت به بهره‌برداری می‌رسد

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه یک خط جدید BRT از سه‌راه درچه-آتشگاه در غرب اصفهان آغاز شده است و به مقصد پایانه مسافربری جی در شرق اصفهان می‌رسد، گفت: در تلاش هستیم این خط جدید تندرو را در دهه ولایت افتتاح کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از محاسن این خط جدید، نزدیکی به پایانه جی و خط سه تندرو است، افزود: در تلاش هستیم با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی و مناطقی که در مسیر این خط قرار دارد، این خط جدید تندرو را در دهه ولایت افتتاح کنیم.

وضعیت ساختمان‌های ناایمن در بندرعباس

اصغر حسینی‌پور، معاون فنی و شهرسازی شهردار بندرعباس با تشریح وضعیت ساختمان‌های ناایمن در این کلان‌شهر، گفت: ساختمان‌هایی مانند مجتمع نیلی، ستاره شهر و کارگزاری که پروانه ساختمان دارد، اما بدون دریافت پایان‌کار، استعلام آتش‌نشانی و استعلام اداره کل استاندارد و تاییدیه ناظر در حال بهره‌برداری است، تا زمانی که پایان‌کار برای آن صادر نشده باشد، از نظر شهرداری ساختمان قابل بهره‌برداری نیست.

وی تاکید کرد: شهروندان اگر مالک یا مستأجر ساختمانی شدند که پایان کار ندارد، در صورت بروز حادثه، بخش زیادی از مسئولیت بر عهده آنها خواهد بود، لذا پیشنهاد می‌کنیم از خرید این‌گونه ساختمان‌ها خودداری کنند.

شلاق بروکراسی بر پیکر معماری اصفهان

از دیگر عناوین پربازدید خبری خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته "شلاق بروکراسی بر پیکر معماری اصفهان" بود که جزئیات این موضوع در گفت‌وگو با مدیران شهری بررسی شد.

معماری شهرها در همه جای دنیا بخشی از هویت بومی و فرهنگی یک جامعه را به نمایش می‌گذارد، به‌طوری که در مواردی با مشاهده عکس و نقاشی بعضی از بناهای معماری می‌توان به هویت برپاکنندگان آنها پی برد، اما معماری کنونی سازه‌های شهری باعث شده است نوعی مدرنیسم کاذب به‌وجود آید.

معماری اصفهان که روزی یکه‌تازی می‌کرد، به مرور زمان از آن همه رنگ و لعاب، نقش و نگار و طراحی‌های خیره‌کننده و اتاق‌های تو در توی شکیل به ساختمان‌های آجری تبدیل شده است و سازه‌های آن یکی پس از دیگری بدون هیچ طرح خاصی قد علم می‌کند.

توجه مدیریت شهری اصفهان به صدور پروانه برای املاک علی‌آباد کلنگان

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: حدود ۷۰ هکتار از اراضی علی‌آباد کلنگان واقع در شمال ملک‌شهر، در سال ۱۳۴۹ واگذار شده و از سال ۱۳۵۱ که اسناد آن صادر شده بود تاکنون، به‌دلیل مشکلاتی همچون خارج از محدوده بودن و داشتن کاربری کشاورزی، صدور پروانه ساختمان برای آن مقدور نبود.

وی تاکید کرد: هفته گذشته مکاتبه‌ای مبنی بر تصویب و تأیید طرح علی‌آباد کلنگان از سوی این وزارتخانه به استانداری اصفهان ابلاغ شد که با ابلاغ استاندار به این معاونت، صدور پروانه ساختمانی در این محدوده کلید می‌خورد.

از شهر تا پیراشهر

" از شهر تا پیراشهر" از دیگر اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جزئیات این موضوع در گفت‌وگو با مدیران شهری تشریح شد.

یکی از عوامل مهم تولید فضاهای پیراشهری، افزایش روزافزون جمعیت شهرنشین است و مدیریت شهری به‌عنوان یک نهاد محلی نقش اساسی در کنترل و هدایت روند گسترش کالبدی و فضایی شهرها دارد تا جایی که برنامه‌ریزان شهری از این فضاها به‌عنوان ابزار مهم در سطوح مختلف توسعه شهرها یاد می‌کنند.

الگوی کنونی مدیریت شهری در ایران منجر به بروز ناپایداری‌های فضایی کالبدی و دست‌اندازی به فضاهای پیراشهری در بیشتر شهرها شده است. اصطلاح پیراشهر، در بر گیرنده توسعه فیزیکی و کالبدی شهر و تغییر در رشد کاربری‌ها و تغییرات سرانه‌های شهری و فضای غیرشهری اطراف شهر برای توسعه شهری است.

آغاز عملیات اجرایی ایستگاه متروی ابن‌سینا

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: ایستگاه ابن‌سینا در مرکز شهر تاریخی اصفهان و در یکی از مراکز مهم خرید سنتی واقع شده است که از اهمیت زیادی برخوردار است. تسریع در اجرای خط دو متروی اصفهان حفاری تونل‌ها از دو جبهه آغاز شده است.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های حفار از دو جهت شمال و غرب شهر به طرف مرکز در حال حفاری است و نقطه تلاقی این تونل‌ها در محل چهارراه ابن‌سینا خواهد بود. در این ایستگاه با ایجاد یک شافت تخلیه، دستگاه‌های حفار T.B.M پس از دمونتاژ از آن خارج خواهد شد و سپس ایستگاه تکمیل می‌شود؛ در مدت احداث (حدود سه سال) چهارراه فعلی به صورت یک میدان طراحی می‌شود تا کمترین مزاحمت و اختلال در ترافیک ایجاد شود.

ایستگاه‌های کوچک آتش‌نشانی در خدمت ایمنی بازار اصفهان

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به مشکلات بازار بزرگ اصفهان و بحران احتمالی آن، اظهار کرد: به‌دلیل تراکم مراکز تجاری و تاریخی در این بازار و نبود دسترسی به هسته مرکزی آن در زمان بروز حادثه، چهار عامل باعث تهدید و بروز بحران می‌شود

وی تاکید کرد: با توجه به انجام مطالعات و برگزاری جلسات مدیریت بحران استان اصفهان، در سال جاری به‌منظور ایمنی بازار بزرگ اصفهان در برابر حریق، ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای آزادسازی سه نقطه جهت احداث ایستگاه‌های کوچک آتش‌نشانی در نظر گرفته شده است.

دوگانه پساب در فضای سبز اراک

از دیگر اخبار پربازدید در هفته گذشته "دوگانه پساب در فضای سبز اراک" بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس کلانشهرهای ایمنا قرار گرفت.

حوزه فضای سبز شهرها نیازمند تخصیص منابع مالی کافی در بودجه سنواتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دست‌اندرکاران این موضوع در دولت، مدیریت شهری و روستایی، مراکز علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها است.

یکی از موانع گسترش فضاهای سبز در شهرها کمبود آب و هزینه‌های مرتبط با آن است، امری که هر ساله با توجه به شرایط اقلیمی تشدید می‌شود و گسترش این فضاها را به تأخیر انداخته است؛ با وجود این شرایط توجه شهرداری‌ها به استفاده از گونه‌های کم‌نیاز آبی و استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری ضروری است.

لزوم حمایت از انبوه‌سازان برای توسعه شهر

محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان گفت: اشتغال حاصل از مسکن و ایجاد شغل‌هایی به طور مستقیم و غیرمستقیم با مسکن‌سازی و ساخت‌وساز موجب شده است که انبوه‌سازان به‌عنوان شرکای شهرداری در توسعه شهر محسوب شوند، لذا باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی تاکید کرد: شهرداری منطقه دو اصفهان به‌منظور هم‌افزایی، هم‌فکری، همکاری متقابل و زمینه‌سازی برای ساختن آبادتر این منطقه برای برگزاری جلسه هم‌اندیشی با سرمایه‌گذاران حوزه مسکن و ساختمان اقدام کرد.

کد خبر 585166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.