ماسوله؛ میزبان ارزیابان یونسکو

شهردار ماسوله با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو ارسال شده است، گفت: این شهر تاریخی شهریورماه سال جاری میزبان ارزیابان یونسکو برای بازدید، تایید و ثبت منظر فرهنگی ماسوله است.

یوسف نیرویی در گفت‌وگو خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ پرونده ثبت جهانی ماسوله به عنوان تنها سهمیه ایران به یونسکو ارسال شده و این شهر تاریخی، شهریورماه سال جاری میزبان ارزیابان یونسکو برای بازدید، تأیید و ثبت منظر فرهنگی ماسوله است.

وی با بیان اینکه شهرداری در حال آماده‌سازی و رفع موانع ماسوله برای ثبت جهانی منظر فرهنگی این شهر تاریخی در یونسکو است، افزود: در راستای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله، ساماندهی کابل‌های برق و مخابرات انجام شده و تخریب اسکلت فلزی ساختمان چهار طبقه نیمه‌کاره با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ساماندهی طرح‌های ترافیکی شهر در حال انجام است.

شهردار ماسوله خاطرنشان کرد: ساماندهی و رفع گره ترافیکی شامل ظرفیت‌سنجی فضاهای پارک خودرو، شناسایی نقاط پارک ممنوع و محدودسازی این نقاط، نصب علائم هشداردهنده ترافیکی، نصب تابلوهای راهنمایی دو زبانه، هدایت خودروهای گردشگران به پایین‌دست شهر به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به بافت شهری و شلوغی و ایجاد سروصدا از شاخصه‌های ثبت جهانی ماسوله است و اجرای آن در شورای ترافیک شهرستان تصویب شده و اکنون توسط شهرداری در حال انجام است.

نیرویی، درخصوص فواید ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله در یونسکو، گفت: زمانی که یک مکان و بنای تاریخی توسط یونسکو ثبت می‌شود، آن اثر به لحاظ امنیت و حفاظت، مرمت و بازسازی و تخصیص اعتبارات، مورد حمایت این سازمان بین‌المللی و کشورهای عضو قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و شهر تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 585069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.