احداث ایستگاه مترو ابن‌سینا با حضور کارشناسان میراث فرهنگی/ حفظ بافت تاریخی اولویت شهرداری

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با بیان اینکه در محدوده احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا شیء خاصی از نظر میراثی کشف نشده است گفت: با توجه به اینکه باید محل خروج دستگاه‌های حفار مکانیزه خط دوی مترو حدود سه سال در چهارراه ابن‌سینا وجود داشته باشد، یک میدان برای کاهش تعارض به ترافیک آن احداث می‌شود.

سید محسن واعظی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایستگاه ابن‌سینا، یکی از ایستگاه‌های مرکزی خط دوی متروی اصفهان است که مناقصه احداث آن در آخرین روزهای سال‌گذشته برگزار شد، اما برای جلوگیری از کاهش فروش کسبه اطراف چهارراه ابن‌سینا در آستانه عید نوروز و همچنین تأمین آسایش مسافران نوروزی، آغاز عملیات اجرایی آن به ابتدای سال جاری موکول شد.

وی با بیان اینکه با توجه به بافت تاریخی محدوده احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا، عملیات اجرایی آن با حضور مشاور و پیمانکار سازمان میراث فرهنگی آغاز شده است، ادامه داد: در ادامه، عملیات کاوش میراثی در این محدوده آغاز و پس از گذشت مدتی، به تازگی این عملیات به اتمام رسید و گزارش آن نیز صادر شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: طبق گمانه‌زنی‌های زمین‌شناسی، تا عمق حدود هفت متر، خاک محدوده احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا شامل نخاله‌های ساختمانی و «خاک دستی» بود که کارشناسان میراث فرهنگی در گزارش خود به این موضوع اشاره کردند که "شیء خاصی از نظر میراثی در این محدوده کاوش نشد".

وی با بیان اینکه احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا با حضور و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی ادامه یافت، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این ایستگاه به‌صورت زیرزمینی و با عمق ۲۰ تا ۳۰ متر احداث خواهد شد و در مرکز این چهارراه نیز، محل خروج دستگاه‌های حفار مکانیزه (TBM) خط دوی متروی اصفهان پیش‌بینی شده است.

واعظی‌فر اضافه کرد: دو دستگاه TBM به قطر هفت متر از ایستگاه ابن‌سینا خارج خواهد شد؛ زیرا عملیات ساخت تونل‌های خط دوی مترو از یک طرف از جبهه شمال شرقی و از یک طرف از جبهه غربی با دستگاه حفار مکانیزه به قطر ۹.۵ متر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه باید محل خروج دستگاه‌های حفار مکانیزه حدود سه سال در چهارراه ابن سینا وجود داشته باشد، طرح ترافیک جامعی برای این چهارراه در نظر گرفته شده است که مورد تأیید پلیس راهور و عوامل مدیریت ترافیک اصفهان قرار گرفت.

میدان موقت، مهمان سه‌ساله چهارراه ابن‌سینا

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه در مرکز چهارراه ابن سینا یک میدان برای کاهش تعارض به ترافیک آن احداث می‌شود، گفت: مدت زمان احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا ۳۰ ماه پیش‌بینی شده است، اما محل خروج TBM ممکن است بیشتر از سه سال در مرکز چهارراه ابن سینا وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا به لحاظ نزدیکی به بافت تاریخی و مسجد جامع اصفهان به‌عنوان یک از میراث جهانی، از اهمیت بالایی برخورد است و سعی داریم در محدوده احداث آن تغییراتی ایجاد نکنیم، لذا با توجه به این موضوع قراردادی با یک مهندس مشاور خبره منعقد شده است.

واعظی‌فر تصریح کرد: از همکاری و همراهی کسبه چهارراه ابن‌سینا و خیابان علامه مجلسی که در روزهای گذشته به‌دلیل آغاز تجهیز کارگاه محل احداث ایستگاه مترو در اطراف این چهارراه دچار مشکلاتی شدند، قدردانی می‌کنیم و مطمئن هستیم با صبر و تحمل این کسبه، احداث ایستگاه متروی ابن‌سینا سیمای زیبایی به خود می‌گیرد.

کد خبر 585024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.