کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت/ ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه

کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت، افزایش ظرفیت دستیار تخصصی، تقویت شبکه بهداشت کشور با ۲۱ راهبرد اجرایی، احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای عموم، ‌ کاهش منابع وزارت بهداشت پس از جنگ با کرونا و ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه را در بسته خبری بهداشت و درمان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس عبادی درخصوص کمبود پرستار در کشور، اظهار کرد: در این خصوص دو مسئله وجود دارد؛ یکی تربیت پرستاران است که از دهه ۹۰ تقریباً پذیرش تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد؛ یعنی در سال ۹۰، سه هزار دانشجوی پرستاری پذیرش می‌شد، اما در سال ۱۴۰۰ این عدد به هشت هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: بالغ بر یک هزار و ۵۰ بیمارستان داریم و تخت‌های بیمارستان نیز افزایش یافته است؛ ضمن اینکه تعداد پرستاران نیز در شرف بازنشستگی هستند و بحث مجوز استخدام نیز وجود دارد. باید پرستار تربیت شود و باید بتوانیم مجوز استخدام هم بگیریم و افراد فارغ‌التحصیل رشته پرستاری را به تناسب وارد بیمارستان‌ها کنیم که این موضوع مربوط به درخواست وزارت بهداشت است، اما تأیید آن مربوط به سازمان امور اداری و استخدامی است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: درخواست پذیرش صد هزار نفر کارکنان نظام سلامت داده شده است که تعداد قابل توجهی از این تعداد مربوط به پرستاران است، اما هنوز مجوزی از سازمان استخدامی صادر نشده؛ البته صد هزار نیرو برای وزارت بهداشت نیاز داریم.

افزایش ظرفیت دستیار تخصصی

ابوالفضل باقری اظهار کرد: سال گذشته ظرفیت دسیار تخصصی چهار هزار و ۳۰۰ نفر بود که در نهایت سه هزار و ۶۰۰ نفر با اولویت در رشته‌های لوکس قبول شدند و تعدادی از صندلی‌های دستیاری در دانشگاه‌ها و به ویژه مناطق محروم خالی ماند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، افزود: ظرفیت پذیرش دستیار تخصصی نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش هم داشته است. سال جاری چهار هزار نفر ظرفیت را به آزمون ملی دستیاری تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ ظرفیت نیز به پذیرش دستیار بومی اختصاص داده شده است که سال جاری برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با نظارت جدی وزارت بهداشت آزمون پذیرش دستیار بومی را انجام می‌دهد. بدیهی است که پذیرفته شدگان آزمون دستیار بومی بعد از پایان تحصیلات، انجام تعهداتشان نیز در همان منطقه خواهد بود.

تقویت شبکه بهداشت کشور با ۲۱ راهبرد اجرایی

مصطفی رضایی اظهار کرد: سند تقویت شبکه بهداشت تدوین شده که در برگیرنده ۲۱ راهبرد اجرایی در جهت توانمندسازی بیش از پیش نظام ارائه خدمات در حوزه بهداشت است.

وی افزود: بحث همایش معاونان فنی حوزه‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری و در راستای تقویت شبکه بهداشت است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: هر کدام از راهبردها وظایف کلی و اختصاصی خواهند داشت. برخی از این راهبردها مباحث مرتبط با پشتیبانی و اجرا را در بر می‌گیرد و برخی از آن جنبه‌های فنی داشته و مرتبط با مباحث فنی ارائه خدمات در حوزه بهداشت است که براساس بار بیماری‌ها مشخص می‌کند که چه خدماتی را با چه کیفیتی ارائه دهیم، ابزار ما برای سنجش و کیفیت این خدمات چیست، چگونه این خدمات را پایش و ارزیابی کرده و تا چه حد می‌توانیم اطمینان یابیم که خدمات ما پاسخگوی نیازهای جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا معاونان فنی حوزه‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ محوریت در برنامه‌ریزی، اجرا و پایش برنامه‌های فنی دعوت شده‌اند تا با هم راهبردها و برنامه‌ها را مرور کرده و در جهت اجرایی شدن سند تقویت شبکه در ابعاد کمی و کیفی برنامه‌ریزی کنیم.

احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای عموم

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده است تا وزارت بهداشت راه‌های کم کردن محدودیت‌ها را به صورت هوشمند دنبال و بررسی کند و پیشنهادهای خود را پس از انجام مطالعات به ستاد ملی کرونا بدهد. ما تمام این اقدامات را انجام داده‌ایم و منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

وی افزود: درخواست داده‌ایم تا همه افراد دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند و در این خصوص منتظر نظر کمیته علمی کشوری کرونا هستیم. طبق برنامه‌ریزی‌ها احتمالاً دریافت نوبت چهارم واکسن کرونا در فصل تابستان سال جاری انجام شود که فعلاً کادر درمان و گروه‌های خطر مانند افراد بالای ۷۰ سال دوز چهارم خود را دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خیلی از کشورها محدودیت زدن ماسک را برداشته‌اند اما رئیس سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که محدودیت زدن ماسک برداشته نشود زیرا بزرگ‌ترین عامل محافظت از افراد در برابر بیماری کرونا زدن ماسک است.

کاهش منابع وزارت بهداشت پس از جنگ با کرونا

سیدمحمد پاک مهر عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: باید بپذیریم که بخش بزرگی از مشکلات که امروز وزارت بهداشت و درمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند به علت بودجه و محدودیت در این زمینه است. کسی نمی‌گوید که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نمی‌خواهد خدمات لازم را ارائه دهد بلکه امروز وزارت بهداشت و درمان با مشکلاتی مالی دست و پنجه نرم می‌کند که عملاً در برخی حوزه‌ها دست وزیر بهداشت و درمان برای ارائه بهتر خدمات بهتر باز نیست.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان یک جنگ تمام عیار ویروسی را پشت سر گذاشته و از همین حیث همه سرمایه‌های انسانی و مالی خود را به میدان آورده و بعضاً شاهد کاهش این سرمایه‌ها بوده است، افزود: اکثر تخت‌های بیمارستانی در زمان اپیدمی کرونا مختص مقابله با این ویروس بوده‌اند؛ بنابراین نتوانسته‌اند درآمدزایی داشته باشند و همین امر سبب شده تا محدودیت‌های مالی وزارت بهداشت به علت ویروس کرونا تشدید یابد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت هنوز به طور کامل از مبارز از مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا رهایی نیافته است و بنابراین باید فرصت دهیم تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتواند پس از این اپیدمی دوباره همچون گذشته ظرفیت‌های درآمدی خود را ادامه دهد.

وی با استقبال از طرح بومی‌گزینی برای تأمین پزشکان متخصص و فوق تخصص مناطق محروم کشور، خاطرنشان کرد: این طرح، طرح بسیار خوبی است اما باید علاوه بر بومی‌گزینی با ارقام‌های تشویقی و مسائل رفاهی پزشکان را نیز برای خدمت بیشتر تشویق کنیم.

ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه

امیرحسام علیرضایی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه خاورمیانه و رتبه ۳۶ در دنیا است، اکنون ۶۵ هزار بیمار پیوند عضو شده‌اند.

وی افزود: ۹۲۵ مورد اهدای عضو در سال گذشته در کشور انجام شده و اکنون ۲۵ هزار بیمار در لیست پیوند اعضا قرار دارند و میانگین روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو فوت می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: سالانه سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد تنها هزار مرگ مغزی به اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای دو هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی سه عضو اهدا شود، حدود شش هزار عضو قابل پیوند به اهدا می‌رسد.

وی تصریح کرد: رضایت دادن خانواده‌ها برای اهدای عضو عزیزشان ایثار محسوب می‌شود و هر عضو اهدایی، یک زندگی را نجات می‌بخشد. اعمال جراحی پیوند عضو در کشور به خوبی انجام می‌شود و در این زمینه صرفه‌جویی مالی خوبی داشته‌ایم چراکه بیماران برای پیوند عضو به سایر کشورها نرفته‌اند. واحدهای شناسایی و فراهم‌آوری اعضای دانشگاه‌ها باید پویاتر از همیشه کار کنند تا هیچ عضوی از دست نرود.

کد خبر 584958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.