میزان تولید گردوغبار در اصفهان به ۶۵ تن در هکتار می‌رسد

معاون آموزشی و دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان میزان تولید گردوغبار یا فرسایش بادی در اصفهان را ۵۰تا ۶۵ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: نقشه کاربری اراضی و میزان فرسایش بادی در اصفهان نشان می‌دهد سطح بیابان‌ها در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا جعفری ظهر امروز _چهارشنبه هشتم تیرماه_ در وبینار روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی اظهار کرد: روند بیابان‌زایی در استان اصفهان رو به گسترش است و تصاویر تپه‌های ماسه‌ای ورزنه در غرب تالاب گاوخونی زنگ خطری برای آینده اصفهان در یک دهه‌ونیم آینده به صدا در آورده است.

وی بخش زیادی از کانون‌های گردوغبار ایران را داخلی دانست و افزود: ستادی به نام گردوغبار در کشور وجود دارد که هدف و سیاست کلی آن شناسایی و ارزیابی مناطق تحت تأثیر پدیده گردوخاک است.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان، فرسایش بادی را به شکل جهش، معلق یا خزش مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر تعریف کرد و گفت: نتایج مطالعات انجام شده و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مناطق سجزی و جرقویه کانون‌های اصلی گردوخاک در منطقه هستند؛ همچنین بیابان‌زایی می‌تواند با معیارهای گوناگونی بررسی شود که براساس همه آن‌ها مناطق مختلف اصفهان با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند، اما شرق استان و منطقه سجزی در وضعیت شدید و بسیار شدید قرار دارد.

وی با اشاره به بررسی میزان فرسایش بادی با معیارهایی مانند سنگ‌شناسی، شکل اراضی، سرعت باد، خاک و پوشش گیاهی گفت: میزان تولید گردوغبار یا فرسایش بادی گاهی در اصفهان به ۵۰ تا ۶۵ تن در هکتار می‌رسد که می‌توانیم با این روش میزان فرسایش بادی را در منطقه بر اساس روش‌های ژئومورفولوژی ارائه دهیم.

جعفری دشت سجزی، جرقویه، کاشان و خور و بیابانک را کانون‌های درجه یک فرسایش بادی معرفی کرد و یادآور شد: نقشه کاربری اراضی و میزان فرسایش بادی در استان نشان می‌دهد سطح بیابان‌های استان در حال افزایش است؛ از سوی دیگر تعداد استان‌های بیابانی کشور از ۱۷ به ۲۱ رسیده است که همه این داده‌ها نشان‌دهنده افزایش گستره مناطق بیابانی در کشور هستند و رطوبت زمین عامل اصلی جلوگیری از گرد و غبار به شمار می‌آید.

کد خبر 584928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.