سنسور دور موتور چیست؟ + نحوه تست، علائم خرابی و مکان دقیق

سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ که تحت عنوان ESS (Engine Speed Sensor) نیز شناخته می‌شود، قطعه الکتریکی نسبتاً مدرنی است که در موتورهای درون‌سوز قرار دارد و داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از قطعات مهم در خودروهای انژکتوری، سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ است که تحت عنوان ESS شناخته می‌شود؛ این سنسور وظیفه تشخیص و گزارش لحظه‌ای شرایط دور موتور به ECU را دارد و به همین دلیل در امر حرکت خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که این سنسور به درستی عمل نکند و دچار خرابی شود خودرو به درستی کار نخواهد کرد و در برخی اوقات روشن نخواهد شد.

سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ که تحت عنوان ESS (Engine Speed Sensor) نیز شناخته می‌شود، قطعه الکتریکی نسبتاً مدرنی است که در "موتورهای درون‌سوز" قرار دارد و داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه می‌کند؛ این داده‌ها به قسمتی تحت عنوان فرمان موتور منتقل شده و موتور از آن‌ها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه‌زنی و دیگر فرآیندهای خودرو استفاده می‌کند.

سنسور دور موتور خودرو کجاست؟

سنسور دور موتور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی "پولی میل لنگ" یا در قسمت عقب موتور بر پوسته کلاژ و در نزدیکی فلایویل قرار گیرد؛ این سنسور وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را ECU منتقل می‌کند تا ECU برای پایش صحیح و جرقه از این علائم استفاده کند.

به طور کلی مکان نصب این سنسور در خودروهای انژکتوری متفاوت است و به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شود که به شرح زیر است:

  • در خودروهای انژکتوری که دارای دلکو بوده مانند پراید انژکتوری مدل کیا، حسگر دور موتور داخل دلکو نصب می‌شود و از طریق چرخش میل دلکو و حرکت صفحه مشبک دور موتور توسط دیود و فتودیود به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می‌شود.
  • در اکثر خودروهای انژکتوری مانند پراید، پیکان، پژو ۴۰۵، ۲۰۶، سمند و زانتیا، سنسور دور موتور روی پوسته کلاژ نصب می‌شود و اطلاعات دور موتور را از روی دندانه‌های فلایویل دریافت می‌کند.
  • در خودروهای جدید انژکتوری مانند بنز و تویوتا، سنسور دور موتور در جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایمنیگ نصب می‌شود و اطلاعات را از روی چرخ دنده‌ای که در پشت پولی سر میل لنگ تعبیه شده است، دریافت می‌کند.

تست سنسور دور موتور

برای عیب‌یابی و تست سنسور دور موتور خودرو می‌توان از دو دستگاه دیاگ یا مولتی‌متر استفاده کرد. در ادامه نحوه تست سنسور دور موتور و کاربرد این دو دستگاه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

کاربرد دستگاه دیاگ

برای تست سنسور باید در هنگام استارت‌زدن به دور موتور توجه کنید. در صورتی که عقربه دور موتور عدد صفر را نشان می‌دهد یعنی سنسور میل لنگ مشکل دارد؛ البته خرابی این سنسور ممکن است در خطای دور موتور نشان‌داده نشود که در این صورت باید به کمک دستگاه دیاگ عیب‌یابی شود.

کاربرد دستگاه مولتی‌متر

برای استفاده از دستگاه مولتی‌متر و عیب‌یابی سنسور دور موتور باید دستگاه را روی قسمت اهم قرار داده و سپس سیم‌های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کنید؛ پس از آن سیم‌ها را روی پایه‌های یک و دو سنسور متصل کرده و مقدار آن را مقایسه کنید. سنسور پایه قهوه‌ای رنگ در بیشتر خودروها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ است و مقاومت سنسور دور موتور مشکی در خودروهایی مانند پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.

خرابی سنسور دور موتور خودرو

هنگامی که سنسور دور موتور خراب شود، معمولاً موتور خودرو خاموش شده و روشن نمی‌شود، اما در برخی از مدل‌ها مانند سنسور دور موتور طرح زیمنس با خرابی سنسور، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن می‌شود که در این شرایط دور موتور از سه هزار RPM بالاتر نمی‌رود.

علائم خرابی سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور عبارت است از:

  • استارت خوردن و روشن نشدن خودرو
  • نمایش نادرست دور موتور خودرو در زمان روشن بودن اتومبیل
  • قطع شدن پمپ بنزین در هنگامی که خودرو استارت می‌خورد.
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود.
  • دورسنج به درستی فعالیت نمی‌کند و ثابت می‌ماند.

وظایف سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور وظیفه محاسبه زمان جرقه، تنظیم دور آرام و تشخیص حالت موتور را بر عهده دارد. دیگر وظایف این سنسور عبارت است از:

  • اعلام حرکت فلایویل به ECU که می‌تواند منجر به انجام استارت یا هل دادن خودرو در دنده شود؛ البته با توجه به اینکه خودروهای انژکتوری با هل دادن روشن می‌شود، انجام این کار در پژو توصیه نمی‌شود.
  • اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستورهای پایش انژکتور و ایجاد جرقه
  • اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU
  • ارائه آوانس استاتیکی به ECU
کد خبر 584918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.