اتمام فرآیند هدایت تحصیلی و آغاز ثبت‌نام نهمی‌ها از ۱۵ تیرماه

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، اظهار کرد: با فرآیند صدور فرم هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان پایه نهم می‌توانند از پانزدهم تیرماه با مراجعه به مدارس نسبت به ثبت‌نام با توجه به رشته‌های ذکر شده در فرم هدایت تحصیلی اقدام کنند.

سیداحمد بنی‌لوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون اینکه هدایت تحصیلی، فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان است، اظهار کرد: این فرآیند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

وی درباره اینکه فرآیند صدور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم از طریق «سامانه همگام» و با ارسال نمرات دانش‌آموزان به این سامانه صورت می‌گیرد، افزود: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برمبنای بررسی‌های مشاوره‌ای و مقیاس دبیران، عملکرد تحصیلی و علاقه‌مندی، استعدادیابی دانش‌آموزان و معیار اولیا با کسب صد امتیاز سنجیده می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اضافه کرد: براساس عملکرد تحصیلی نمرات پایان خردادماه دانش‌آموزان در سه پایه هفتم، هشتم و نهم خواهد بود، هفتم با ضریب یک، هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه محاسبه شده و امتیاز ورود دانش‌آموز به رشته را مشخص می‌کند، برای ورود به هر رشته باید دانش‌آموز نمره حد نصاب به آن را کسب کند.

اتمام فرآیند بارگذاری نمرات در سیستم هدایت تحصیلی تا ۱۵ تیرماه

وی ادامه داد: بعد از کامل شدن این فرآیند دو نمون برگ شماره "شش و هفت" برای دانش‌آموز صادر می‌شود، نمون برگ شماره "شش"برای راهنمایی و مشاوره دانش‌آموز بدون تأثیرگذاری برای انتخاب رشته بوده و او را راهنمایی می‌کند که به کدام رشته وارد شود. براساس بررسی‌ها، برای دانش‌آموز و برمبنای ۱۰۰ امتیاز، عملکرد تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای در نمون برگ شماره "شش" صورت می‌گیرد.

بنی‌لوحی افزود: نمون برگ شماره "هفت" برای ثبت‌نام براساس نمرات تنظیم شده است و این نمون برگ مشخص می‌کند دانش‌آموز برمبنای حداقل نمره شرایط ورود به رشته‌ای را دارد یا به دلیل پایین بودن نمره نمی‌تواند ورود پیدا کند، در نمون برگ شماره هفت اولویت‌ها یا اولویت دانش‌آموز به صورت «الف» و «ب» مشخص شده است که گروه "الف" در اولویت ثبت‌نام هستند.

وی اضافه کرد: نمون برگ «الف» به این معنا است که اگر اولویت دانش‌آموز در رشته یا زمینه‌ای «الف» خورده باشد، شرایط لازم برای ثبت‌نام او مهیا است و مشکلی برای ورود به رشته موردنظر ندارد، اما اگر اولویت دانش‌آموز «ب» باشد یعنی دانش‌آموز حداقل نمره را کسب کرده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون فرآیند اولویت‌ها یا اولویت دانش‌آموز به صورت «الف» و «ب» در بسیاری از مدارس استان انجام شده است و درصدد بارگذاری نمرات در سیستم هدایت تحصیلی هستیم، تصریح کرد: تمام این فرآیندها با توجه به آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه از پانزدهم تیرماه باید به اتمام برسد.

وی با اشاره به وجود ۱۲ رشته تحصیلی در سه نمونه از مدارس برای دانش‌آموزان پایه نهم در استان اصفهان، گفت: دانش‌آموزان طبق رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات، علوم انسانی و معارف اسلامی در دبیرستان‌ها، همچنین در هنرستان‌ها فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در چهار گرایش خدمات، صنعت، کشاورزی و هنر می‌توانند از پانزدهم تیرماه با مراجعه مدارس نسبت به رشته‌ای که در هدایت تحصیلی درج شده ثبت‌نام کنند.

بنی‌لوحی درباره نقش مشاوران در موفقیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و شغلی، اظهار کرد: دانش‌آموزان با دریافت مشاوره‌ها و آزمون‌های هدایت تحصیلی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود با آگاهی و اطمینان بیشتری تصمیم خواهند گرفت.

کمبود مشاور در مدارس اصفهان

وی درباره تعداد مشاوران در استان اصفهان خاطرنشان کرد: در دوره اول متوسطه برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان جایگاه مشاوره کامل معین است اما در شرایط فعلی به‌دلیل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، در تمام مدارس استان فعالیت مشاوران تقسیم‌بندی شده است. ضمن اینکه دوره‌های توانمندسازی در این زمینه برای مدیران برگزار شد تا آن‌ها در نقش مشاوره دانش‌آموزان را راهنمایی کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص اینکه تنها حضور فیزیکی مشاور برای ما کافی نیست، تاکید کرد: موضوع انتخاب رشته دانش‌آموزان مسئله‌ای وابسته به عوامل درونی و بیرونی بسیاری است و در صورت انتخاب رشته نامناسب توسط دانش‌آموزان، تأثیرات منفی و مخرب بسیاری بر آینده تحصیلی و حتی شغلی دانش‌آموز خواهد داشت.

وی ادامه داد: رشته انتخاب شده دانش‌آموزان پایه نهم باید طبق توانمندی‌ها و علاقه‌مندی‌ها و همچنین نتایج عملکردهای تحصیلی آنان تعیین شود در غیر این صورت شانس موفقیت در رشته انتخابی به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

بنی‌لوحی ضمن توصیه به والدین در فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها سعی کنند واقع‌بینانه در این مسیر قدم بردارند و با درنظر گرفتن ویژگی‌ها و امکانات موجود در جامعه و توانمندی‌های دانش‌آموزان خود عمل کنند تا فرزندان آنها براساس علاقه‌مندی‌ها، استعدادها و رغبت بتوانند با نگاه عمیق به حال آینده خود را بسازند.

یک سوم شرکت‌کنندگان کنکور سال ۱۴۰۱ متقاضی رشته‌های علوم تجربی

وی با ابزار تأسف از اینکه یک سوم شرکت‌کنندگان کنکور سال ۱۴۰۱ متقاضی رشته‌های علوم تجربی هستند و کمتر از یک سوم در رشته علوم انسانی شرکت کرده‌اند، تاکید کرد: خانواده‌ها با افزایش وسعت دیدشان سعی کنند انتخاب مناسب و آگاهانه برای فرزندان انجام دهند تا خودشان هم شاهد ترقی و پیشرفت دانش‌آموزان باشند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ضمن توصیه به دانش‌آموزان که ثبت‌نام پایه نهم تحصیلی از پانزدهم تیرماه آغاز می‌شود، افزود: در مدارس ظرفیت‌هایی که برای رشته‌های تجربی، ریاضی، ادبیات و هنرستان‌ها پیش‌بینی شده متناسب با اولویت‌های "الف" هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است اما چنانچه دانش‌آموزان ثبت‌نام خود را با تأخیر انجام دهند طی اتمام اولویت "الف" در مدارس با عدم پذیرش در رشته مورد علاقه خود روبه‌رو خواهند شد، چراکه از تاریخی مشخص اولویت‌های " ب" اجرایی می‌شود.

کد خبر 584916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.