وقتی زخم گاز خردل هنوز پابرجا است

هشتم تیرماه، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام گرفته است، سلاح‌هایی که روی صلح را شرمگین ساختند و عرق شرم را بر پیشانی زمین نشاندند؛ سلاح‌هایی که باعث شدند در یک چشم برهم زدن جنازه‌ها بدون خداحافظی بر زمین بیفتند تا نه مادری بماند که به دنبال کودکش بگردد و نه پدری که نان‌آور خانه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هشتم تیرماه، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام گرفته و ایران، یکی از بزرگ‌ترین قربانیان به‌کارگیری این سلاح‌ها است، سلاح‌هایی که دشمن بعثی با کمک بعضی از کشورهای اروپایی به کار گرفت تا انتقام رشادت و مجاهدت رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه‌ها را بگیرد.

برای اولین بار در سال ۱۳۵۹ در جنگ ناجوانمردانه عراق، تن سرزمین چون طلای ناب جنوب، چهار بار از گاز خردل تاول تاول شد تا شهدایش با تن‌هایی هُرمان گرفته به ملکوت پَر بکشند.

خاک جبهه‌های جنوب در سال ۱۳۶۰ با گازهای تاول‌زا شیمیایی شد و ۱۰۱ نفر به شهادت رسیدند.

سال بعد مناطق غرب و جنوب ۱۲ بار مورد اصابت بمب‌های شیمیایی قرار گرفت.

داغ تاول و سوزش و خارش دردآور تاول‌ها بر تن مردم هنوز تسکین نیافته بود که در سال ۱۳۶۲ جبهه میانی، غرب، شمال‌غرب و بخشی از استان‌های ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، باختران، کردستان و سلیمانیه در عملیات‌های والفجر دو و چهار ناجوانمردانه ۶۴ بار مورد اصابت بمب‌های شیمیایی از نوع تاول‌زا (خردل) و اعصاب (تابون) قرار گرفت و صدها نفر شهید و هزاران نفر مجروح شیمیایی، تحفه این حمله شیمیایی بود.

۲۲۲۵ مصدوم و ۴۰ شهید حاصل ۵۸ بار بمباران شیمیایی با بمب‌های تاول‌زا، اعصاب، خفه کننده و آلوده کننده خون در عملیات‌های خیبر و بدر سال ۱۳۶۳ بود.

در عملیات والفجر ۸ و ابتدای والفجر ۹ در مناطق جنوب ۷۶ بار بمباران با سلاح شیمیایی انجام شد که حاصل آن ۷۷ شهید و ۱۱ هزار و ۶۴۴ نفر مصدوم بود.

عراق در پاسخ به حملات رزمندگان اسلام و به خاطر شکست سنگین در عملیات کربلای دو، چهار، پنج و شش ۱۰۲ بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد که ۴۷۲۰ نفر مصدوم و ۱۰۷ نفر به شهادت رسیدند.

۴۳ بار بمباران شیمیایی عراق در مناطق شلمچه، سردشت، خوزستان، بصره، کردستان، دیاله و ایلام ۹۴۴۰ مصدوم و ۴۴۲ کشته در سال ۱۳۶۵ برجای گذاشت.

هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ نیروی هوایی عراق در بمباران سردشت با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت را هدف قرار داد؛ در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و هشت هزار نفر دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های شیمیایی انجام و کنفرانس‌های فراملی با حضور کشورهای عضو برگزار شده است، اما هنوز هم گاز خردل و سایر سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در برخی نقاط جهان بر تن مردم بی‌گناه، زخم تاول، مرگ بی‌صدا و زندگی دردآور را به ارمغان آورده است.

کد خبر 584825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.