چرا تورم خردادماه ۱۲ درصد شد؟

یک اقتصاددان گفت: فضای پرتنش منطقه، جراحی اقتصادی و مصوبه شورای حکام، زمینه افزایش انتظارات تورمی مصرف‌کننده و تولیدکننده را ایجاد کرد. بنابراین قابل انتظار بود که با چنین تورم قابل توجهی، مواجه شویم.

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص نرخ تورم ۱۲ درصدی خردادماه اظهار کرد: چنین نرخ تورمی پس از اجرای طرح جراحی اقتصادی قابل انتظار بود. مسئولان تصور می‌کردند تورم کمتر از این مقدار باشد؛ همین اشتباه در محاسبات در بسیاری از موارد وجود دارد و تصمیم‌گیری‌ها نیز براساس برآوردهای اشتباه انجام می‌شود که زیان آن به مردم می‌رسد.

وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مرحله اول افزایش قیمت کالاهایی که مشمول این ارز می‌شد را موجب شد و در ادامه قیمت سایر کالاها نیز به صورت زنجیره‌ای افزایش یافت.

این اقتصاددان گفت: در کنار این اتفاق، انتظارات مردم نیز فعال شد. مردم نسبت به این موضوع که دولت نتواند تبعات جراحی اقتصادی را کنترل کند و قیمت‌ها مجدداً افزایش یابد، بدبین بودند. همین انتظارات منفی مردم نسبت به آینده، موجب شده تا آن دسته از افرادی که نقدینگی در اختیار دارند، تقاضا خود را برای رعایت احتیاط افزایش دهند.

افقه اضافه کرد: فضای پر تنش منطقه نیز در این نرخ تورم بی‌تأثیر نبوده است. مجموعه این فضای پرتنش، جراحی اقتصادی و مصوبه شورای حکام، زمینه افزایش انتظارات تورمی مصرف کننده و تولید کننده را ایجاد کرد. بنابراین قابل انتظار بود که با چنین تورم قابل توجهی مواجه شویم.

کد خبر 584809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.