مدیریت مصرف بخش خانگی مشکل صنعت برق را حل نمی‌کند

عضو هیئت مدیره نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس گفت: مدیریت مصرف برق در بخش خانگی در بهترین حالت می‌تواند ۲,۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی ایجاد کند، درحالی‌که ۱۵ هزار مگاوات کسری برق داریم. صرفه‌جویی در بخش خانگی مشکل صنعت برق را حل نمی‌کند و باید نیروگاه‌های جدید تولید برق در کشور راه‌اندازی شود.

سیداحسان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاست‌هایی که تحت عنوان مدیریت مصرف برق شناخته می‌شود درمجموع اقدامات خوبی است اما مشکل صنعت برق را حل نمی‌کند و باید نیروگاه‌های جدید تولید برق در کشور راه‌اندازی شود.

وی افزود: درحال‌حاضر نیروگاه‌ها نه پول برق خود را به اندازه می‌گیرند و نه به موقع آن را از وزارت نیرو دریافت می‌کنند؛ وزارت نیرو درآمد و منابع کافی ندارد که بتواند پول نیروگاه‌ها را به درستی بپردازد.

به گفته عضو هیئت مدیره نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، مشکل اصلی صنعت برق این است که دخل و خرجش به هم نمی‌خورد، به همین جهت وزارت نیرو این فشار را به نیروگاه‌های خصوصی منتقل کرده است.

صنعت نیروگاهی یارانه هم به دولت می‌پردازد

صدر اظهار کرد: صنایع معمولاً یارانه انرژی از دولت می‌گیرند. تنها صنعت کشور که یارانه نمی‌گیرد بلکه یارانه هم به دولت می‌پردازد، صنعت نیروگاهی است. این اقدامات باعث از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و در نهایت تعطیلی نیروگاه‌های خصوصی است.

وی گفت: صنعت نیروگاهی بسیار هزینه‌بر است و دولت سرمایه کافی برای احداث نیروگاه جدید را ندارد. در این شرایط حتی فشار سنگینی را به سرمایه‌گذاران نیروگاهی وارد کرده به‌طوری‌که آن‌ها را از کرده خودشان پشیمان می‌کند.

عضو هیئت مدیره نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس افزود: بهایی که وزارت نیرو برای تبدیل انرژی پرداخت می‌کند، خیلی کمتر از هزینه‌های تمام‌شده تبدیل انرژی است. از نیروگاه‌ها انتظار دارند تا با این نرخ‌های پایین، گاز را به برق تبدیل کنند که انتظار زیادی است.

صدر خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی وزارت نیرو باید بر توسعه صنعت نیروگاهی باشد تا ظرفیت تولید برق در کشور افزایش یابد. همین امروز حدود ۱۵,۰۰۰ مگاوات کسری تولید برق داریم که باید با احداث نیروگاه‌های جدید تأمین شود.

کد خبر 584806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.