دود کمبود و توزیع نامناسب پزشک در چشم همه بیماران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هشتم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امنیت روانی جزو حقوق عامه است» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار رئیس قوه قضائیه و جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضائی به تبیین «سنت‌های غیرقابل تغییر الهی در جوامع» پرداختند و گفتند: علت سربلندی و پیروزی حیرت‌آور ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در برابر حوادث بزرگ و تلخ سال ۱۳۶۰، ایستادگی، تلاش و نهراسیدن از دشمنان بود و این سنت الهی در همه دوران‌ها قابل تکرار است و باید بدانیم خداوند سال ۱۴۰۱ همان خداوند سال ۱۳۶۰ است.

ایشان همچنین قوه قضائیه را رُکنی مهم و تأثیرگذار در مسائل کشور خواندند و توصیه‌هایی هشت‌گانه همچون اجرای جدی سند تحول در همه سطوح، مبارزه جدی با فساد، جلوگیری از تضییع حقوق عامه، مراقبت از امنیت روانی مردم، تنظیم رابطه دستگاه قضائی با ضابطان و به سرانجام رساندن پرونده‌های باز شده در افکار عمومی، خطاب به مسئولان این قوه بیان کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و دیگر شهدای هفتم تیر، شهید بهشتی را شخصیتی واقعاً برجسته خواندند و با اشاره به شرایط پیچیده و خاص ماه‌های منتهی به هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و بعد از آن، گفتند: بررسی شرایط آن دوران برای امروز ما معرفت‌آموز و راهگشا است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ذوق‌زدگی دشمن در برخی مقاطع به‌دلیل برخی ضعف‌ها و کمبودهای داخلی افزودند: هم در سال ۱۳۶۰ و هم بعد از آن در چهار دهه گذشته، دشمن در مواردی ذوق‌زده و امیدوار شده و تصور کرده است بساط انقلاب و نظام در حال جمع شدن است اما این امیدواری تبدیل به ناامیدی شده و مشکل آنان این است که راز این ناامیدی را متوجه نمی‌شوند. ایشان تأکید کردند: دشمن نمی‌تواند بفهمد که در این عالم به غیر از محاسبات سیاسی، محاسبات دیگری هم وجود دارد که همان سنت‌های الهی هستند.

دود کمبود و توزیع نامناسب پزشک در چشم همه بیماران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دود کمبود و توزیع نامناسب پزشک در چشم همه بیماران» نوشت: تراژدی چادرخوابی و خیابان‌خوابی در کنار بیمارستان‌های دولتی خودش تصویر تمام‌نمایی از حضور بیماران شهرستانی برای درمان در غربت تهران است. توزیع نامتناسب خدمات درمانی و بیمارستانی موجب شده درصد بالایی از بیماران بیمارستان‌های تهران ساکن دیگر شهرها باشند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۶۵ درصد بیماران یکی از بیمارستان‌های بزرگ آموزشی تهران، از شهرستان آمده‌بودند! در حالی که بسیاری از این افراد می‌توانستند در شهرستان خود خدمات دریافت کنند.

حالا برنامه وزارت بهداشت برای ماندگاری پزشکان در شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده بومی‌گزینی است. این در حالی است که پیش از این نیز برنامه بومی‌گزینی اجرایی می‌شد، اما برخی پزشکانی که با سهمیه بومی به دانشگاه‌های علوم پزشکی راه یافته‌اند، برای آنکه در شهرستان‌های خودشان ماندگار نشوند و به تهران و شهرهای بزرگ راه یابند، راهکارهایی برای دور زدن قانون پیدا کرده‌اند. نتیجه این ماجرا هم شده اینکه ۶۵ درصد از مراجعه‌کنندگان به یک بیمارستان آموزشی تهران، شهرستانی هستند.

توزیع خدمات بهداشت و درمان در کشور متناسب نیست. حتی در تهران به عنوان پایتخت هم با روند متناسبی از توزیع امکانات بهداشتی درمانی مواجه نیستیم و در مناطق بالای شهر و مناطق مرکزی با تراکم پزشک و در مناطق پایینی با حجم کمتر حضور پزشکان مواجهیم. شهرستان‌های اطراف تهران هم که خیلی وقت‌ها اوضاعشان از برخی مناطق دور افتاده بدتر است. این مسئله موجب شده بسیاری از بیماران شهرستانی برای درمان ناگزیر از مراجعه به تهران شوند و در غربت پایتخت و با توجه به هزینه‌های سنگین اقامت در این کلانشهر، در اطراف مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی همچون امام‌خمینی و مفید چادر بزنند و در ماشین بخوابند.
ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یکی از معضلات قدیمی نظام سلامت است. آبان سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی با هدف توزیع عادلانه نیروی متخصص و تأمین نیاز مناطق محروم به پزشک، قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن وزارت بهداشت مکلف شد تا ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در مقطع عمومی و تخصصی را به داوطلبان بومی آن مناطق اختصاص دهد و در قبال پذیرش این افراد با سهمیه مناطق محروم تعهدی از آنان اخذ کند تا سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم مورد نیاز وزارت بهداشت به ارائه خدمات درمانی در مراکز دولتی بپردازند و برای محکم کاری هم در این تعهد قید کرد که این تعهد خدمتی قابل خرید، فروش یا انتقال به منطقه دیگری نیست اما واقعیت این است که نه پزشکان سهمیه مناطق یک و دو و نه پزشکان سهمیه مناطق سه هیچ‌کدام در مناطق محروم نمی‌مانند! با وجود این، باز هم بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت برای حل معضل کمبود پزشک و توزیع نامتناسب آن‌ها قائل به بومی‌گزینی است.

دود کمبود و توزیع نامناسب پزشک در چشم همه بیماران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توبه بنیاد از بنگاه داری» نوشت: ۲۹۲ روز از انتصاب سیدامیرحسین قاضی زاده» به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران سپری شده و دغدغه‌مندان این بنیاد، منتظرند تا او برنامه خود برای خروج این نهاد خدمت‌رسان از بنگاه‌داری را اجرایی کند؛ برنامه‌ای که قاضی‌زاده به تازگی از جزئیات آن هم سخن گفته و روش‌هایی همچون تهاتر و عرضه در بورس را برای اجرای آن انتخاب کرده است.

طی سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان تاکید داشته‌اند که بنیاد شهید باید از بنگاه‌داری خارج شود و تمام توان خود را بر خدمت‌رسانی به خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران متمرکز کند. دلیل این تاکید و اصرار هم، مشکلات و معضلات متعدد فعالیت در حوزه اقتصادی است که به طور طبیعی مانع تمرکز روی مسئولیت اصلی و به تبع آن، ایجاد نگرانی و نارضایتی در جامعه هدف بوده است.

از بانکداری و بیمه تا مرغداری و معدن‌داری قطعاً فعالیت‌های اقتصادی فعلی بنیاد شهید غیرقانونی نیست اما این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که این همه شرکت و مؤسسه اقتصادی، ذیل نهادی که مسئولیت اصلی‌اش خدمت‌رسانی است، نمی‌گنجد:

* بنیاد اقتصادی کوثر شامل ۳۶ شرکت فعال در حوزه‌های کشاورزی، صنایع، عمران، معادن، مالی و برق و انرژی است، از جمله: مرغ اجداد زربال، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، آبزی اکسیر کوثر، خوراک دام پارس، تولیدی سیم و کابل تبریز، مجتمع توسعه صنایع کود ایرانیان، پیمانکاری پیماب، شرکت طلای توسعه معادن کوثر، سبدگردان فراز، مدیریت تولید برق زاگرس کوثر، خدمات بیمه‌ای ایمن آسایش کوثر و … (منبع: سایت رسمی سازمان اقتصادی کوثر).

* این هم فهرستی از دیگر زیرمجموعه‌های بنیاد شهید: بانک دی، بیمه دی، سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر، سازمان اموال و املاک کوثر و صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران. اختلاس ۵ هزار میلیاردی، مصداقی جدید برای یک ضرورت اگرچه ممکن است بسیاری از شرکت‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، فعالیت‌های اقتصادی مثبت و اثربخش داشته‌اند اما برخی از آن‌ها نیز با مشکلاتی مواجه بوده‌اند که سبب شده نه تنها سود و منفعتی برای خانواده ایثارگران نداشته باشند، بلکه آسیب‌هایش دامن‌گیر نام «بنیاد شهید» هم شده است.

مصداق تازه‌اش را رئیس بنیاد شهید در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم (منتشرشده در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱)، مطرح کرده و گفته است: «روزهای گذشته مدیرعامل فعلی بانک دی، پیش من بود و گزارش می‌داد که فقط یکی از شرکت‌ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده، می‌گفت آن‌قدر این موضوع بزرگ بوده که ما از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواستیم ورود کرده و موضوع را بررسی کنند». قاضی زاده به مشکلات گذشته هم اشاره و تصریح کرده: «متأسفانه بنیاد شهید در این سال‌های اخیر به آفت‌های زیادی گرفتار شده، مثلاً یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند، و هنوز ما حجم خساراتی را که وارد شده و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده نمی‌دانیم».

دود کمبود و توزیع نامناسب پزشک در چشم همه بیماران

کد خبر 584795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.