صدور ۱۱۰ مجوز بی‌نام برای پروژه‌های اقتصادی استان اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: ۱۱۰ مجوز بی‌نام برای پروژه‌های استان صادر شده و این پروژه‌ها به دو زبان بر پرتال استانداری اصفهان قابل مشاهده است تا سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به آن را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش امروز _سه‌شنبه هفتم تیرماه_ در نشستی با رایزنان وزارت امور خارجه، اظهار کرد: از جمله محورهای کلی اصلی توسعه استان می‌توان به آموزش، علم و فناوری، ارتقای فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق اشاره کرد که با توجه به نتایج مطالعات طرح آمایش سرزمینی تدوین شده است.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های موجود در استان تکمیل زنجیره تولید و ظرفیت تولید به سمت صنایع پایین‌دستی از جمله اولویت‌های اصفهان است.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: سهم استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی ۶.۱ درصد است که بخش صنعت و معدن بیشترین سهم را در این بین دارد. بخش صنعت همچنین در ایجاد اشتغال در استان پیشرو بوده است.

نقش اضافه کرد: نرخ بیکاری استان از تابستان ۱۴۰۰ روند نزولی داشته و تقریباً به متوسط کشور یعنی ۹.۵ درصد رسیده است. شاخص محیط کسب و کار در استان اصفهان وضعیت مناسبی دارد.

تولید ۷۰ درصد فلفل دلمه‌ای کشور در اصفهان

وی تصریح کرد: طی سال ۱۴۰۰ میزان واردات کالا به مقصد استان بیش از ۶۴۷ میلیون دلار بوده است. ظرفیت پایانه‌های بار هوایی (کارگوترمینال) اصفهان معاون استاندار اصفهان گفت: باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. با وجود خشکسالی و کمبود آب در استان اصفهان به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کرده‌ایم و ۷۰ درصد فلفل دلمه‌ای کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.

نقش خاطرنشان کرد: ثبت چهار اثر جهانی، ۱۶۹۸ اثر ثبت شده ملی، ۱۷۸ رشته صنایع دستی اصفهان را به قطب صنایع دستی کشور تبدیل کرده است. اخیراً نیز کارگروه اقتصاد گردشگری استان فعال شده تا در این بخش شاهد جهش‌های خوبی باشیم.

قطار سریع‌السیر یکی از مزیت‌های توسعه استان است

وی تصریح کرد: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران از جمله مزیت‌های توسعه استان است. این پروژه در بخش زیرساخت در استان ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اصفهان رتبه دوم میزان ذخایر و استخراج مواد معدنی را در کشور دارد. اصفهان در صنایع مبتنی بر دانش نقاط قوت بسیاری دارد.

ارتباط رایزنان اقتصادی و استانداری اصفهان حفظ شود

معاون استاندار اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط بین رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه و استان اصفهان باید حفظ شود تا درخواست‌ها و انتظارات به مرحله عمل برسد.

به گفته نقش ۱۱۰ مجوز بی‌نام برای پروژه‌های استان اصفهان صادر شده و این پروژه‌ها به دو زبان بر پرتال استانداری اصفهان قابل مشاهده است تا سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به آن را داشته باشند.

پروژه‌های اولویت‌دار استان اصفهان

همچنین احسان شهیر، مدیرکل امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: دهکده لجستیک، شهرک فرآوری عناصر معدنی راهبری، شهرک پوشاک، کیف و کفش، شهرک طلا و جواهر، مجتمع اصفهان هوشمند و شیمی پارک، ایجاد چهار منطقه ویژه اقتصادی، ایجاد شهرک ۲۰۰۰ هکتاری گلخانه‌ای و شهرک تخصصی فرآوری عناصر معدنی از جمله پروژه‌های اولویت‌دار استان است.

اجرای ۷۵ طرح سرمایه‌گذاری در اصفهان

علیرضا عرب‌ها، مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان اصفهان ۷۵ طرح سرمایه‌گذاری تا کنون داشته است. این مرکز آمادگی پذیرش و استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی و اعزام هیئت‌های اقتصادی به خارج‌از کشور برای افزایش سرمایه‌گذاری را دارد.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان

محسن ایروانی، مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در بخش‌های کشاورزی، عمران شهری، حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ایجاد مجتمع‌ها و فروشگاه‌های بزرگ تجاری، اصلاح و نوسازی حمل‌ونقل شهری به ویژه مترو و تراموا، اجرای فاز دوم تصفیه‌خانه اصفهان، بازسازی و نوسازی شبکه توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب، تولید پنل‌های خورشیدی و گسترش این انرژی‌ها از جمله اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان است.

وی افزود: خط دوم و سوم متروی شهری، قطار سبک شهری، هتل جهان‌نما اصفهان و هتل شهر رویاها از جمله پروژه‌هایی است که آماده سرمایه‌گذاری است. پروژه‌های مهم دیگری نیز در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و راه‌و شهرسازی تعریف شده که آماده سرمایه‌گذاری است.

استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی لازمه تحقق اهداف اقتصادی استان

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان گفت: برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، پرداخت جوایز صادراتی و حمایت‌های ویژه در قالب شهرک‌های صنعتی از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری در استان اصفهان است.

ایروانی اضافه کرد: همچنین تسهیلات ویژه‌ای نیز در قانون سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی تعریف شده است. برای تحقق اهداف اقتصادی استان نیازمند استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان حدود ۲۰۰ هزار بیکار وجود دارد که بیشتر آنان تحصیل کرده هستند. ۲۰.۸ درصد فارغ‌التحصیلان استان بیکار هستند.

کد خبر 584761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.