احداث حمام کنه برای سم‌پاشی دام در پیشگیری از تب کریمه کنگو

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون گفت: حمام کنه در پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو به منظور سم‌پاشی و ضدعفونی کردن دام در تیران و کرون ایجاد شد.

میثم استکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه ویروس بیماری تب خونریزی کریمه کنگو در دام هیچ‌گونه علامتی نداشته و بعد از هفت تا ۱۴ روز عامل بیماری از بدن دام پاک می‌شود، اظهار کرد: با گرم شدن هوا و ایجاد شرایط مناسب تکثیر در کنه و این حشره به عنوان یک مخزن نگهداری که در هر روز دو تا هشت هزار تخم‌ریزی دارد.

وی با بیان اینکه انتقال عامل بیماری تب کریمه کنگو، سبب افزایش خطر بروز این بیماری می‌شود، افزود: تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود که مبارزه با این انگل در از بین رفتن چرخه ویروس و پیشگیری از انتقال به انسان، برای سلامت جامعه ضرورت دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون خاطرنشان کرد: سم‌پاشی برنامه‌ریزی شده دام و جایگاه‌های نگهداری و پرورش، همچنین سمپاشی میادین فروش دام، جزو مهمترین اقدامات برای پیشگیری از این بیماری است که از فروردین‌ماه برنامه‌ریزی‌های مختلفی در شهرستان آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد.

وی با اشاره به ایجاد حمام کنه برای سم‌پاشی دام، تصریح کرد: حمام کنه برای از بین بردن کنه‌های خارجی که روی بدن دام وجود دارد فعال شد، که دام‌ها با عبور از این استخر عمیق حاوی میزان معین سم و آب باعث از بین رفتن کلیه انگل‌های خارجی آن می‌شود.

استکی تاکید کرد: فعال کردن استخرهایی که جهت حمام ضدکنه برای دام سبک، تعبیه شده با کمک و همیاری بخشداری و دهیاری‌های روستاها، صورت پذیرفته است.

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون رعایت پیش‌سرد ۲۴ ساعته قبل از عرضه لاشه گوشت تازه قرمز در بازار را اقدام مهمی در راستای پیشگیری از این بیماری اعلام کرد و گفت: کشتار دام خارج از کشتارگاه‌ها و به صورت غیرمجاز یکی از عوامل مهم انتقال بیماری بخصوص تب کریمه کنگو است.

وی اضافه کرد: شهروندان از تهیه گوشت از واحدهای غیرمجاز خودداری کرده و کشتار دام‌های نذری یا شخصی باید در کشتارگاه و زیرنظر همکاران فعال در این بخش انجام پذیرد.

این دامپزشک در خصوص کنه بیماری تب کریمه کنگو، گفت: کنه یک انگل خارجی و خونخوار است که با اتصال به پوست و نیش زدن تغذیه می‌کند و یکی از عوامل انتقال عامل بیماری تب کریمه کنگو در دام یا از دام به انسان، گونه خاصی از کنه است که در محیط وجود دارد و با حذف این گونه می‌توان چرخه انتقال بیماری را مختل کرد.

کد خبر 584692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.