مرگ بیش از ۵ هزار نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر/تبعات دسترسی آسان به موادمخدر

یک روان‌شناس بالینی گفت: طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از مرگ‌ومیر بر اثر اعتیاد در سال گذشته، پنج هزار و ۳۴۲ نفر بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند. تربیت درست و حمایت صحیح والدین از فرزندان می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلا به اعتیاد شود.

به گزارش ایمنا، پروین رجبی با بیان اینکه اعتیاد به موادمخدر یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی است، اظهار کرد: آمار سازمان پزشکی قانونی از مرگ‌ومیر بر اثر اعتیاد در سال گذشته نشان می‌دهد پنج هزار و ۳۴۲ نفر بر اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در کشور جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد چهار هزار و ۵۶۱ نفر مرد و ۷۸۱ نفر زن بوده‌اند.

وی سه عامل فردی، خانوادگی و اجتماعی را از علل ابتلاء به اعتیاد دانست و افزود: بی‌شک عواملی همچون فشار تحصیلی، آگاهی نداشتن فرد از مضرات موادمخدر، اختلال‌های شخصیتی، انگیزه‌های درمانی برای کاهش درد بدون تجویز پزشک، کنجکاوی و تمایل به تجربه زندگی بدون مشکل، از مهم‌ترین عوامل فردی ابتلاء به اعتیاد محسوب می‌شود.

دلایل سوق دهنده به سمت موادمخدر

کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی درمانگاه ترک اعتیاد شهید صادق گنجی برازجان ادامه داد: کمبود محبت از طرف والدین، افراط در محبت، جلوگیری از رشد استقلال فردی، محدودیت بیش از اندازه، تبعیض میان فرزندان، آسیب احساسی از دست دادن اعضای خانواده، روابط نامناسب والدین با یکدیگر یا طلاق، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، فقر مالی و دانش ناکافی والدین از دیگر عوامل خانوادگی است که می‌تواند در دوران نوجوانی فرد را به سمت سوءمصرف موادمخدر هدایت کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲. ۱۵ درصدی آمار تلفات سوءمصرف مواد نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: مهم‌ترین دلایل اجتماعی که افراد را به سمت مصرف موادمخدر سوق می‌دهد شامل دسترسی آسان به مواد، بیکاری و نبود اشتغال‌زایی، فرهنگ محل زندگی و ارتباط با افراد ناباب است؛ بنابراین این موارد در زمینه اجتماعی می‌تواند منجربه اعتیاد افراد شود که بخشی از آن‌ها از طریق خانواده‌ها و بخش دیگری از جانب مسئولان قابل‌کنترل است.

رجبی خانواده و مدرسه را دو مکان و رکن اساسی مقابله با اعتیاد دانست و خاطرنشان کرد: تربیت درست و حمایت صحیح والدین از فرزندان نه‌تنها می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلاء به اعتیاد شود، بلکه در درمان اعتیاد نیز می‌توانند به شدت مؤثر باشد و افراد در مسیر زندگی برای تشکیل یک خانواده سالم به دانش، مهارت و روابط اخلاقی مناسب برای خوب زیستن، احتیاج دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 584647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.