پیاده‌راه چهارباغ کانون جرم و آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان نیست/شهرداری تنهاست

یک جامعه‌شناس گفت: شهرداری تنها متولی پیشگیری از آسیب‌ها نیست اما در سال‌های اخیر به خاطر عملکرد خوب شهرداری اصفهان نسبت به برخی شهرداری‌های کشور، نهادهای حمایتی برخی نهادهای انتظامی و اجتماعی در انجام وظایف خود کم‌کاری کرده‌اند و آن را به شهرداری اصفهان سپرده‌اند.

غلامرضا فتح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کارکردهای مثبت و اجتماعی پیاده‌راه چهارباغ، اظهار کرد: همان‌طورکه ذهن انسان به عنوان خصوصی‌ترین فضا به شمار می‌رود، فضای شهری به‌عنوان عمومی‌ترین فضا معرفی می‌شود. فضای شهری، مفهومی است اجتماعی که امکان حضور برای تمام اقشار جامعه به‌طوریکسان در آن وجود دارد و صحنه بازی تئاتر برای شهروندان است که افراد با حضور در آن نقاب به چهره می‌زنند و در اختلاطی از گونه‌های مختلف به تعاملات اجتماعی می‌پردازند؛ به همین دلیل فضای شهری، صورتی از سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

کارکردهای مثبت پیاده‌راه‌ها در تقویت سرمایه اجتماعی

وی افزود: فضای شهری که صورتی از سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود، دارای گونه‌های متفاوتی است؛ یکی از این گونه‌ها پیاده‌راه‌ها است که به دلیل نبود یا کم بودن حرکت خودرو در آن، دارای بیشترین حد تعاملات اجتماعی در بین انواع فضاهای شهری هستند. در پی نزول کیفیت زندگی شهری در اروپا که در اواخر دهه ۵۰ قرن بیستم شدت گرفت، توجه به مسئله حضور انسان و حرکت پیاده افزایش یافت.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: هرچند سرمایه اجتماعی تنها تعاملات اجتماعی نیست، اما موتور محرک این سرمایه همین تعاملات میان مردم است. در محیطی همچون پیاده‌راه‌ها که تعاملات اجتماعی در آن بالا است، طبیعی است شاهد برخی آسیب‌ها همچون پدیده تکدی‌گری، کودکان کار و دست‌فروشان باشیم، اما نکته قابل‌تأملی که در پیاده‌راه اصفهان وجود دارد این است که در طراحی و اجرای آن، سعی شده که انسان‌محور بودن آن تقویت شود.

تعامل انسانی در پیاده‌راه چهارباغ بسیار بالا است

وی اضافه کرد: درواقع پیاده‌راه چهارباغ را نمی‌توان کانون جرم و آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان دانست، زیرا در این نقطه شهری شاهد بیشترین تعامل انسان‌ها با یکدیگر هستیم؛ تعاملی که بر پایه خرید، گذراندن اوقات فراغت و استراحت موقت شکل‌گرفته است. شاید برخی عنوان کنند که «میدان امام» دارای این کارکرد است، در پاسخ باید گفت هر چند سال‌هاست در میدان امام اصفهان تردد خودرو ممنوع شده است، اما به دلیل وجود بازار و مسجد، کارکرد اصلی پیاده‌راه چهارباغ را برای تعامل انسان‌ها با یکدیگر ندارد.

فتح‌آبادی اظهار کرد: اگر انتقاد می‌شود که اراذل اوباش، تکدی‌گری، کودکان کار و در کل آسیب‌های اجتماعی در این گذر فرهنگی زیاد شده است، باید در پاسخ گفت که در این گذر شاهد کمترین آسیب‌های اجتماعی هستیم، منتهی به دلیل اینکه تعامل انسانی در پیاده راه چهارباغ بسیار بالا است، این آسیب‌ها بیش از هر منطقه در شهر اصفهان نمایان است.

شهرداری تنها متولی چهارباغ نیست / کم‬‌کاری نهادهای دیگر

وی با اشاره به نقش شهرداری در پیشگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی در پیاده‌راه چهارباغ، گفت: شهرداری تنها متولی پیشگیری از آسیب‌ها، معضلات فرهنگی و اجتماعی نیست اما در سال‌های اخیر به خاطر عملکرد خوب شهرداری اصفهان نسبت به برخی شهرداری‌های شهرهای کشور نهادهای حمایتی، برخی نهادهای انتظامی و نهادهای اجتماعی در انجام وظایف خود کم‌کاری کرده‌اند و انجام وظایف را به شهرداری اصفهان سپرده‌اند.

این جامعه‌شناس گفت: در برخی پیاده‌راه‌های کلان‌شهرهای کشور و حتی جهان، تنها پلیس حضوری نامحسوس دارد.

وی تأکید کرد: اگر به دنبال راهکار برای کاهش معضلات چهارباغ هستیم باید سیاست‌گذاری اجتماعی صحیحی برای این امر صورت گیرد؛ درواقع فرمانداری اصفهان و مهم‌تر از آن دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی به‌عنوان دستگاه ستادی، تمام دستگاه‌های اجرایی را مکلف کنند که هرکدام به وظایف خود در محور پیاده‌راه چهارباغ عمل کنند و دادگستری استان اصفهان ناظر بر عملکرد این دستگاه‌ها باشد و با دستگاه‌های کم‌کار برخورد کند.

کد خبر 584490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.