حاکم شدن شرایط جدید بین‌المللی به دنبال جنگ اوکراین

یک کارشناس مسائل بین‌الملل جنگ اوکراین را مقدمه‌ای برای حاکم شدن شرایط بین‌المللی جدید دانست و گفت: نتیجه پیروزی روسیه در این جنگ کاهش یکه‌تازی سیاسی و نظامی آمریکا و به چالش کشیدن دلار از سوی روسیه، ‌چین، ‌ایران و قدرت‌های در حال ظهوری مانند هندوستان، اندونزی، مکزیک، برزیل خواهد بود.

علی امیدی در خصوص برگزاری اجلاس سران گروه هفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هدف این اجلاس مهم بررسی جنگ اوکراین و چگونگی هماهنگی قدرت‌های انگلوساکسون برای کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین است.

وی تمام هم و غم کشورهای عضو گروه هفت را کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین دانست و افزود: کشورهای عضو این اجلاس خرید و فروش طلا با روسیه را نیز ممنوع کردند و تلاش می‌کنند که با کمک‌های اقتصادی و نظامی به اوکراین، روسیه را به زانو در بیاورند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه و فرسایشی شدن جنگ اوکراین را به زیان کشورهای عضو گروه جی هفت به ویژه آمریکا دانست و افزود: آمریکا نقش رهبری این اجلاس را بر عهده دارد و می‌داند در صورت برنده شدن روسیه در این جنگ، نظام بین‌المللی تغییر می‌کند و شرایط بین‌المللی جدید ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به یکه‌تازی آمریکا پس از جنگ سرد در عرصه بین‌المللی، گفت: این یکه‌تازی که هژمونی نامیده می‌شود تا دوره ترامپ و قبل از کرونا ادامه داشت اما از این زمان چالش‌ها بر ضد آمریکا به ویژه از ناحیه چین و روسیه افزایش یافت.

قدرت‌های نوظهور دنبال به چالش کشیدن دلار

امیدی جنگ اوکراین را نوعی عمل جراحی در نظام بین‌الملل خواند و تاکید کرد: مفهوم این موضوع حاکم شدن شرایط بین‌المللی جدید است که نتیجه آن کاهش یکه‌تازی سیاسی و نظامی آمریکا خواهد بود و کشورهایی از جمله روسیه، چین، ایران و قدرت‌های در حال ظهور دیگری مانند هندوستان، اندونزی، مکزیک، برزیل که کشورهای معروف به بریکس به دنبال به چالش کشیدن هژمونی دلار هستند.

وی یکی از راه‌های اصلی سلطه آمریکا بر جهان اقتصاد جهان را دلار دانست و گفت: این کشورها تلاش می‌کنند از طریق معاملات پایاپای یا معامله از طریق ارزهای ملی و همچنین تبدیل‌پذیری ارزهای ملی در سیستم‌های بانکی یکدیگر هژمونی دلار و آمریکا را به چالش بکشند به همین دلیل تمام هم و غم آمریکا این است که در جنگ اوکراین از پیروزی روسیه جلوگیری کند.

اظهارنظر کلی دیپلماتیک درباره احیای برجام

این کارشناس مسائل بین‌الملل شکست اوکراین در این جنگ را به معنای شکسته شدن یکه‌تازی غرب به رهبری آمریکا دانست و افزود: معمولاً در چنین اجلاس‌های بین‌المللی به اظهارات کلی دیپلماتیک بسنده می‌شود زیرا آمریکا عضو اصلی و بنیانگذار جی هفت است و با توجه به سلطه رسانه‌ای غرب به ویژه آمریکا مهم‌ترین مانع تحقق برجام در این اجلاس ایران قلمداد می‌شود و کشورهای عضو اجلاس از ایران می‌خواهند که پای میز مذاکره بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه دستور کار جی هفت به طور کلی هماهنگی‌های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: همکاری‌های سیاسی در سال‌های اخیر به دستور کار اجلاس اضافه شده است به همین دلیل دستور کار این گروه ارائه راهکار برای احیای برجام نخواهد بود بلکه اعضا معمولاً به یک اظهارنظر کلی دیپلماتیک اکتفا خواهند کرد و در اعلامیه پایانی از ایران خواهند خواست که پای میز مذاکرات برگردد و قرارداد ۱۹۱۵ یعنی قرارداد اصلی برجام را احیا کند.

کد خبر 584459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.