۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
لزوم توسعه شهرهای هوشمند

«هوشمندی یک شهر حاصل همگرایی فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، متاورس و هوش‌مصنوعی است که هر چه زمان می‌گذرد میزان و درصد همگرایی این فناروی‌ها افزایش می‌یابد و هوشمندی شهرهای جهان نیز بیشتر می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر هوشمند، منطقه‌ای است که از انواع سنسورها و روش‌های الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند. این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها، منابع و خدمات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به پایش و مدیریت ترافیک خودروها، نیروگاه‌های برق، تأسیسات شهری، شبکه‌های تأمین آب، مدیریت پسماند، کشف جرم، سیستم‌های اطلاعاتی، مدارس، کتابخانه، بیمارستان و خدمات اجتماعی کمک می‌کند.

هدف از ایجاد شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات، ارتباط و دستگاه‌های فیزیکی مختلف متصل به شبکه اینترنت برای بهینه‌سازی فرآیندهای شهری و خدمات‌دهی بهینه به شهروندان است. فناوری هوشمند به مسئولان شهر اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم با جامعه و زیرساخت‌های شهری تعامل برقرار کنند و به نیازهای شهر و شهروندان پاسخ دهند.

ایجاد و استفاده از قابلیت‌های شهر هوشمند، نیازمند مجموعه‌ای منحصر به فرد از چهارچوب‌هایی است که برای تحقق بخشیدن به کانون‌های فرصت و نوآوری در پروژه‌های هوشمند استفاده می‌شود؛ این چهارچوب‌ها شامل فناوری، انسانی، سازمانی، انرژی و مدیریت داده است. برای شناخت بیشتر شهر هوشمند و بررسی آن با حامد شهبازی، دکترای هوش مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند نقطه‌ای است که تکنولوژی‌های پیشتاز دنیا را به یکدیگر مرتبط می‌کند؛ به بیان دیگر هنگامی که تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و متاورس در یک شهر همگرا می‌شود؛ شهر مورد نظر هوشمند خواهد شد.

هوشمندی شهر در چه ابعادی صورت می‌گیرد؟

در یک شهر فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا ارتباطات گسترده را فراهم می‌کند و به دولت این امکان را می‌دهد تا در ابعاد مختلف شهر را به هوشمندی کامل برساند؛ این ابعاد شامل مفاهیم مختلفی در حوزه حکمرانی هوشمند است. در شهر هوشمند ادارات و سازمان‌ها نیز هوشمند شده و با استفاده از فضای مجازی و متاورس خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌کند. در شهر هوشمند برای انجام فعالیت‌های اداری نیازی نیست از منزل خارج شد، بلکه می‌توان تمام فعالیت‌ها را از طریق فضای مجازی مدیریت کرد.

جایگاه تکنولوژی رباتیک در شهر هوشمند چگونه است؟

یکی از حوزه‌هایی که در مفاهیم شهر هوشمند مورد توجه قرار می‌گیرد، تکنولوژی رباتیک و حمل و نقل هوشمند است. تکنولوژی رباتیک در شهر هوشمند، این امکان را می‌دهد تا خدمات مختلف سطح شهر را بتوانیم به صورت خودکار و از طریق ماشین‌های خودپرداز یا کیوسک‌های خدماتی هوشمند انجام داد؛ درواقع با کمک این تکنولوژی تمام نیازهای مردم در سطح شهر از طریق ربات‌ها برآورده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های شهر هوشمند که از طریق تکنولوژی رباتیک شکل می‌گیرد حمل نقل هوشمند و توسعه خودروهای پرنده است.

توسعه شهر هوشمند چه مزایایی دارد؟

یکی از ویژگی‌های شهرهای هوشمند، کنترل وقایع و رخدادهای داخل شهر از طریق حسگرها و دوربین‌ها است. با استفاده از این ویژگی مناطق رفت و آمد مردم، فضاهای تفریحی و جمع‌آوری زباله کنترل می‌شود. یکی دیگر از مزایای این ویژگی مدیریت فعالیت‌هایی است که از سوی شهرداری انجام می‌شود.

هوشمندسازی شهر علاوه بر مدیریت مسائل مختلف در حوزه اقتصاد نیز بسیار تأثیرگذار است؛ درواقع با استفاده از تجهیزات اینترنت اشیا و متاورس اقتصاد شهر، هوشمند می‌شود و عملاً خرید و فروش و ارائه خدمات مختلف به مردم در فضای مجازی و از طریق شبکه‌های متاورس صورت می‌گیرد.

آیا هوشمندسازی شهر به مدیریت انرژی نیز کمک می‌کند؟

بله؛ یکی از مزایای هوشمندسازی شهر مدیریت انرژی است و به عنوان پارامتری برای تعریف مفهوم شهر هوشمند شناخته می‌شود. در شهر هوشمند فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا به مدیریت انرژی در سطح شهر بسیار کمک می‌کند؛ این هوشمندسازی مصرف انرژی را در تمام سطح شهر بهینه کرده و مصرف سوخت‌های فسیلی به حداقل می‌رساند.

هوشمندسازی شهر به امنیت چه کمکی می‌کند؟

یکی از ابعاد شهر هوشمند توسعه امنیت است؛ سیستم‌های امنیتی، پلیس هوشمند و سیستم‌های نظارتی که در سراسر یک شهر هوشمند گسترش می‌یابد، تخلفات انسانی را کنترل کرده و از سرقت‌ها و رفتارهای تروریستی جلوگیری می‌کند؛ علاوه بر این دروبین‌هایی که در سراسر شهر نصب می‌شود، می‌تواند رفت و آمد را کنترل کند.

تأثیر شهر هوشمند در حوزه سلامت چیست؟

یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌های شهر هوشمند که در دوران کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفت مدیریت بیماری در سطح شهر است. در شهرهای هوشمند این مسئله با استفاده از پیگیری رفت و آمد به خوبی کنترل و مدیریت می‌شود؛ درواقع یکی از خروجی‌های فناوری شهر هوشمند مدیریت بیماری‌های همه‌گیر و کنترل آن در تمام سطوح جامعه است.

نمونه‌ای از شهر هوشمند در دنیا وجود دارد؟

هوشمندی یک مسئله مطلق و صددرصدی نیست، بلکه همیشه در حال توسعه و پیشرفت است. تاکنون شهرهای مختلفی در دنیا به تکنولوژی‌هایی برای هوشمندسازی شهر مجهز شده‌اند که از موفق‌ترین آن‌ها دانمارک و سنگاپور است. شهرهای هوشمندی که تاکنون وجود داشته از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های هوشمندسازی برخوردار است، اما قطعاً هیچ‌یک از شهرهای کنونی به صورت کامل هوشمند نیست.

هوشمندی یک شهر حاصل همگرایی فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، متاورس و هوش‌مصنوعی است که هر چه زمان می‌گذرد، میزان و درصد همگرایی این فناروی‌ها افزایش می‌یابد و هوشمندی شهرهای جهان نیز بیشتر می‌شود.

کد خبر 584415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.