استاتین؛ ناشناخته‌ اما امیدوار!

یک دکترای شیمی‌آلی گفت: استاتین رادیواکتیو است، به همین دلیل دانشمندان از آنالیز کردن و انجام تحقیق پیرامون آن می‌ترسند و بررسی آن را به آیندگان سپرده‌اند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمکن بیان اینکه «استاتین» عنصری کمیاب است، اظهار کرد: این عنصر در جامعه شیمی جدید محسوب می‌شود، اما کشف آن به اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی باز می‌گردد.

وی افزود: استاتین جایگاه ۸۵ جدول تناوبی را اشغال کرده و در گروه هالوژن‌ها قرار گرفته است؛ این عنصر بسیار ناشناخته بوده و دانشمندان نیز سال‌ها به دنبال کشف این عنصر بوده‌اند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: عنصر استاتین بسیار کمیاب است و حتی در برخی منابع به عنوان کمیاب‌ترین عنصر جهان شناخته می‌شود؛ این عنصر پرتوزا بوده و به همین دلیل آنالیز آن بسیار دشوار است.

وی اشاره کرد: دانشمندان بسیار تلاش کردند تا از نظر شیمیایی این عنصر را جایگزین کنند، اما این کار دشوار بوده و ساخت آن در آزمایش نیز بعید است.

یوسفی در رابطه با ویژگی‌های استاتین گفت: دانشمندان پس از تحقیقات خود متوجه شدند که این عنصر بسیار پرتوزا بوده و مشابه ید سمی است، اما به دلیل اینکه فراوانی آن زیاد نیست، برای محیط‌زیست خطر ندارد.

وی افزود: گروهی از دانشمندان در دانشگاه آمریکا در سال‌های ابتدایی کشف این عنصر معتقد بودند که استاتین در تصویربرداری‌های پزشکی کاربرد دارد، اما تا به امروز نیز این مسئله به نتیجه نرسیده است.

این دکترای شیمی‌آلی ادامه داد: استاتین نیمه عمر بسیار پایینی دارد، به همین دلیل نمی‌توان خیلی پیرامون آن تحقیق کرد و همین مسئله باعث شده این عنصر ناشناخته باقی بماند.

وی تاکید کرد: مسئله‌ای که در رابطه با استاتین مطرح است، پرتوزا بودن آن است و شاید روزی این عنصر نیز مورد استفاده قرار بگیرد، اما امروزه به دلیل قرار گرفتن این عنصر در انتهای جدول تناوبی، واکنش‌پذیری کمی دارد و خیلی کاربردی نیست.

یوسفی خاطرنشان کرد: استاتین رادیواکتیو است، به همین دلیل دانشمندان از آنالیز کردن و انجام تحقیق پیرامون آن می‌ترسند و بررسی آن را به آیندگان سپرده‌اند.

کد خبر 584363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.