لزوم توجه ارگان‌ها به باشگاه‌های کوه‌نوردی/خدمات زیادی به جامعه ورزشی کشور داشته‌ایم

«تورم بالا و شرایط نابسامان اقتصادی موجب شده افراد از باشگاه‌ها دور شوند و روی به برنامه‌های شخصی بیاورند. همین موضوع، موجب آسیب‌های زیادی می‌شود که نیاز است از سوی مسئولان توجه ویژه‌ای به آن شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، باشگاه کوه‌نوردی راسخ یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های کوه‌نوردی کشور است که چندین دهه در این حوزه فعالیت دارد و یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های کشور و استان اصفهان است و با مدیریت «حمید حجاریان» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

«اسماعیل صفدریان» مسئول روابط عمومی این باشگاه با حضور در دفتر خبرگزاری ایمنا، از فعالیت‌های جالب توجه این باشگاه سخن گفت؛ از مسیریابی باشگاه راسخ برای فتح قله‌های بزرگ ایران تا کمک به حادثه‌دیدگان هوایی کوه دنا. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی را با صفدریان داشته که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از گروه کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی راسخ بگویید. فعالیت باشگاه شما از چه زمانی شکل گرفت؟

باشگاه راسخ یکی از باشگاه‌های باقدمت ایران است که از سال ۱۳۶۴ رسماً کار خود را با این نام آغاز کرده است. طی این سال‌ها چندین مورد اعزام‌های برون‌مرزی از سوی باشگاه رقم خورده است. حجاریان، مدیر باشگاه چندین دوره ریاست هیئت کوه‌نوردی استان را برعهده داشته و در زمینه خدمت‌رسانی به جامعه کوه‌نوردی پیشگام و فعال بوده است؛ به خصوص در رشته‌کوه دنا باشگاه راسخ اقدامات زیادی انجام داده که ساخت جان‌پناه و خانه کوه‌نورد، این اقدامات را شامل شده است. در کلیه رشته‌ها و زمینه‌های ورزش کوهستانی از جمله کوه‌پیمایی، کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری، باشگاه راسخ فعالیت دارد و در حد توان خود به جامعه ورزش‌دوست و علاقه‌مند به کوه‌نوردی سرویس می‌دهد.

درخصوص مؤسس باشگاه راسخ بگویید. این باشگاه چند نسل را سپری کرده و به امروز رسیده است. قطعاً دوام باشگاه در این مدت قابل توجه است.

باشگاه راسخ از سال تأسیس خود کار را با «حمید حجاریان» آغاز کرده که شخصیتی ورزشی و کوه‌نورد است. وی درحال‌حاضر نزدیک به ۷۰ سال دارد و تا این لحظه کوه‌نوردی می‌کند. مؤسس باشگاه در این مدت سعی کرده با حضور در دوره‌های مختلف از هر لحاظ برای برپایی دوره‌ها و برنامه‌ها آماده باشد.

لزوم توجه ارگان‌ها به باشگاه‌های کوه‌نوردی/خدمات زیادی به جامعه ورزشی کشور داشته‌ایم

باشگاه راسخ نسل‌های خوبی از کوه‌نوردان و افراد خبره را در این حوزه به جامعه ورزش استان و کشور معرفی کرده است. در این خصوص توضیح دهید

افراد زیادی با حضور در باشگاه تربیت شده و درواقع خود وارد روند باشگاه‌داری شده‌اند. در اصل باشگاه راسخ توانسته ورزشکاران خبره زیادی را به جامعه کوه‌پیمایی و کوه‌نوردی معرفی کند. از جمله این افراد متولی سالن قزلباش و چمران آموزش‌هایی سنگ‌نوردی را به رده‌های پایه آموزش می‌دهند. البته درخصوص این افراد در سایت سنگ‌نوردی شاهنامه بهارستان و سایت پلیس راه و البته مجموعه چشمه لادر واقع در کمربندی خمینی‌شهر افراد متخصص به علاقه‌مندان این رشته آموزش‌های خوبی می‌دهند.

ماه‌های اخیر هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان دچار تغییر و تحولات شد و رئیس جدیدی را به خود دید. نظر شما درخصوص حضور بوژمهرانی چیست؟ آیا در این مدت تعاملی داشته‌اید؟

انتخاب خوبی صورت گرفت و در این مدت تعامل خوبی با ریاست جدید داشته‌ایم. در این مقطع کوتاه از سوی بوژمهرانی، انتصابات خوبی صورت گرفته است. فکر می‌کنم جامعه کوه‌نوردی روزهای خوبی را در پیش داشته باشد. این درحالی است که در گذشته مدیریت صحیحی در رشته‌های مرتبط با کوه‌نوردی انجام نگرفته و امیدواریم با حضور بوژمهرانی این مشکلات مرتفع شود.

آیا ارتباطی بین باشگاه راسخ و ارگان‌های دولتی تا این لحظه بوده است یا نیاز است در آینده این اتفاق رخ دهد؟

همکاری خاصی تاکنون نبوده است، اما اگر در آینده بتوان در جهت بهتر برگزار کردن برنامه‌ها و خدمت‌رسانی ارتباطی داشت، قطعاً باشگاه راسخ از این اتفاق استقبال می‌کند.

لزوم توجه ارگان‌ها به باشگاه‌های کوه‌نوردی/خدمات زیادی به جامعه ورزشی کشور داشته‌ایم

اگر دغدغه یا نیازی دارید و فکر می‌کنید اعلام آن از طریق رسانه ایمنا می‌تواند به فعالیت باشگاه راسخ کمک کند آن را با ما در میان بگذارید.

چندسالی است که علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی و کوه‌نوردی رو به افزایش هستند و طبیعتاً در این راستا باید آموزش‌های صحیحی صورت گیرد. محیط وسیعی در اختیار این افراد وجود دارد که این امر، خطراتی را متوجه این اشخاص می‌کند. البته برای جلوگیری از وقوع حوادث، باشگاه‌های این رشته زیاد شده و می‌توانند از طریق این درگاه وارد فضاها شوند، اما تورم بالا و شرایط نابسامان اقتصادی باعث شده افراد از باشگاه‌ها دور شوند و روی به برنامه‌های شخصی بیاورند. همین باعث می‌شود آسیب‌ها زیاد شود که نیاز است از سوی مسئولان توجه ویژه‌ای به آن شود. درواقع اگر ارگان‌های ورزشی و غیرورزشی بتوانند یارانه‌ای را به این حوزه اختصاص دهند مشکلات پیش آمده قطعاً نزولی خواهد بود.

یکی از فعالیت‌های جالب که در محافل ورزشی درخصوص باشگاه راسخ شنیده می‌شود کمک به مسیریابی برای فتح قله دماوند است. در این خصوص بگویید.

بله. باشگاه باقدمت راسخ در این زمینه فعالیت جالب توجهی داشته است. در ایران شناخته‌شده هستیم و مسیریابی‌های زیادی در کوه‌های ایران داشته‌ایم. علاوه بر دماوند، در کرکس، علم‌کوه و سبلان نیز بنای مسیریابی را گذاشته‌ایم. علاوه بر آن درخصوص حادثه برخورد هواپیمای مسافربری به کوه دنا، باشگاه راسخ کمک زیادی به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما داشت و در روزهای سخت این اتفاق، کمک‌حال آن ماجرا بود.

کد خبر 584338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.