متروپل زنگ خطری برای فعالان مدیریت شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت : حادثه متروپل زنگ خطری برای تمام فعالان مدیریت شهری بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام سید محمد آقامیری، امروز _یک‌شنبه، پنجم تیرماه_ در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری اظهار کرد: وقوع حادثه متروپل زنگ خطری برای تمام فعالان مدیریت شهری بود.

وی ادامه داد: در بحث رعایت اصول ضوابط و استاندارهای مهندسی در طراحی و ساخت و ساز باید دقت و اهتمام ویژه ای داشته باشیم و یکی از نکاتی که در این حادثه بسیار مورد توجه قرار گرفت، نظارت آزمایشگاهی بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در آن پروژه نظارت آزمایشگاهی روی جوش‌هایی که انجام شده بود بسیار اشتباه و یکی از علل اساسی فروریختن این ساختمان بود.

وی تصریح کرد: در فرایند بازنگری و اصلاح صدور پروانه که در شهرداری تهران انجام می‌شود، در یک جلسه‌ای صحبت از حذف استعلام برگه نتایج آزمایش ژئوتکنیک شده بود که البته با مذاکرات اینجانب، این مشکل در حال رفع شدن است.

آقا میری با اشاره به مطالعات فنی و مهندسی بایک تذکر یادآور شد: پیشنهاد شده است که با حذف آزمایش ژئوتکنیک، به جای آن آزمایش از اطلاعات پهنه بندی و سامانه‌های اطلاعات مکان بندی استفاده شود. اما این سامانه‌ها صرفاً به درد مطالعات فاز صفر می‌خورند و این یک تصمیم نادرست است که باعث زیر پا گذاشتن ضوابط فنی و مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان می‌شود.

وی افزود: در خصوص لزوم مطالعات ژئوتکنیک که دارای پیچیدگی‌ها و مسائل خاص فراوانی است، وضعیت لایه بندی و ژئومورفولوژی تهران به خاطر وجود گسل‌ها و خاک‌های دستی و عوارض زیر سطحی آب‌های زیر زمینی و وجود قنات‌ها و مشکلاتی که مربوط به فرونشست وجود دارد، یک وضعیت حساس است که گاهی عملکرد خاک و پارامترهای خاک در عرض ده متر عوض می‌شود و از همین روی لزوم اینکه آزمایش‌ها به صورت ویژه برای هر ساخت و ساز انجام شود به صورت ضروری دیده می‌شود.

آقامیری خاطرنشان کرد: حذف آزمایشات ژئوتکنیک سبب می‌شود طراحان سازه مجبور شوند به پیش فرض‌های کلی و گمانه زنی روی بیاورند که این یک کار غیر فنی و اشتباه است و باعث می‌شود سازه یا سبک یا سنگین طراحی شود.

وی گفت: شهرداری تهران که از متولیان اصلی بالا بردن ایمنی ساخت و ساز در شهر تهران است، به هیچ وجه در حیطه کم کردن زمان مطالعات فنی و تخصصی وارد نشود که این حیطه، خط قرمزی برای جامعه فنی و مهندسی کشور است و امیدوارم این مورد را توجه ویژه قرار دهند.

کد خبر 584281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.